خروج آمریکا از برجام برگ برنده ای برای ایران است

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمریکا و اروپا از برجام خارج شوند و دو یا سه کشور اروپایی ادعا کنند ما به برجام متعهد هستیم؛ در حالیکه تحریم ها را ادامه دهند، این امر مقبولیتی ندارد.

اکبر ترکی در رابطه با تهدیدات ترامپ برای خروج از برجام به خبرنگار ایمنا گفت: آمریکا همواره در حال تهدید به خروج است؛ ولی این خروج صورت نمی گیرد. دونالد ترامپ، ایران و دیگران را در خصوص برجام به بازی گرفته است. ایران از ابتدا، سودی از برجام نبرده و در حال حاضر نیز  راه خودمان را خواهیم رفت.

 وی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب بحث «حمایت از کالای ایرانی» را مطرح کردند، منظورشان فقط بعد اقتصادی قضیه نبود؛ بلکه منظور «اتکا به خودمان» است تا از این طریق بتوانیم مسیر خود را برویم و خودمان را پیدا کنیم؛ در این صورت  آمریکا هم نمی تواند کاری بکند.

ترکی اضافه کرد: اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، مشکلی ندارد. چنانکه از دید اصولی نگاهی به برجام داشته باشیم؛ باید بگوییم توافقی بین المللی انجام شده و  با وجود همه مشکلات و کم و کاستی هایی که داشته، به هر صورت دولت جمهوری اسلامی متعهد و موظف به رعایت اصول آن بوده است. حال اگر  آمریکا به صورت یکطرفه از برجام خارج شود، برگ برنده ای در دست ایران خواهد بود.

این نماینده مجلس گفت: در کلیت چه برجام، چه مسائل موشکی ایران و موضوعات دیگر مطروحه از سوی آمریکا، تنها در راستای مشغول کردن ملت و دولت ایران است. آمریکا هدف دیگری را دنبال نمی کند، آنها دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب هستند. اگر ما فکر کنیم روزی آنها در مذاکرات با ما کنار می آیند، یک خیال باطل است.

ترکی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باید با اقتدار کارهای خود را ادامه دهد و خروج آمریکا از برجام هم برگ برنده ای برای ملت ایران است. آمریکا در صدد است مجدداً تحریم ها را در قبال ایران اعمال نماید؛ بنابراین چنانکه ما در این خیال باشیم که اروپا در کنار ما خواهد بود و برنامه هسته ای خود را از سر نگیریم و اجازه دهیم آمریکا تمام تحریم ها را در قبال ما اعمال کند، در این صورت بازنده خواهیم بود.

ماندن اروپا در کنار ایران یک خیال باطل است

ترکی تاکید کرد: لازم است جمهوری اسلامی ایران در مقابل بد عهدی ها ی ۱+۵ برنامه داشته باشد؛ ما نباید فریب بخوریم؛ اگر آمریکا و اروپا از برجام خارج شوند و دو یا سه کشور اروپایی ادعا کنند ما به برجام متعهد هستیم؛ در حالیکه تحریم ها را ادامه دهند، این امر مقبولیتی ندارد.

وی تأکید کرد: ماندن اروپا در کنار ایران در صورت خروج آمریکا از برجام یک خیال باطل است؛ یک شرکت آلمانی حاضر به سوخت رسانی به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران، که رسمیت دارد نبود، حال اروپا چگونه می تواند بدون آمریکا در کنار ما باشد؟

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر رسمی که به گرجستان داشتم؛ حتی در دیدارهای غیر رسمی، مسولین کشور گرجستان جرات نداشتند در خصوص آمریکا حتی اظهارنظر کنند و این کشور را در حد مقدسات می دانستند.

وی تأکید کرد: این موضع گیری گرجستانی است که به اروپای شرقی تعلق دارد و تا چندی پیش تحت نظر روسیه بوده است. حال چگونه انتظار داشته باشیم، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا قرار بگیرند؟

ترکی تصریح کرد: اگر قرار باشد دولتها بگویند ما با شما هستیم؛ ولی شرکت های آنها، ما را تحریم کنند و بعد هم بگویند آنها شرکت های خصوصی هستند؛  این به معنای بازی دادن ایران است تا ایران را در کنار خود نگه دارند و وقتمان را تلف کنند. به نظر من در صورت خروج آمریکا از برجام، دولت و مجلس باید یک تصمیم قاطع در راستای منافع ملت بگیرند.

این نماینده مجلس احتمال وقوع جنگ در صورت بازگشت ایران به برنامه هسته ای را بسیار ضعیف دانست و افزود: این امر به یک بازی بچه گانه شبیه است و این سخن که با برجام سایه جنگ از سر ایران برداشته شده یک سخن قدیمی است که تار و پود آن نخ کش شده است.

ترکی تصریح کرد: به هر حال جمهوری اسلامی ایران آماده هر گونه مقابله است. رژیم صهیونیستی و آمریکا پیش از این نشان داده اند که حتی توان مقابله با حزب الله را هم ندارند

وی با طرح این سؤالات که «مگر آمریکا در هشت سال دفاع مقدس با ما نجنگید؟ مگر آمریکا و رژیم صهیونیستی با پشتیبانی از داعش،در سوریه و عراق با ما نجنگیدند»، گفت: پس دیگر جنگی بالاتر از اینها نخواهد بود.

کد خبر 340877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.