بازدید ۹۰ هزار گردشگر نوروزی از اماکن تاریخی ابیانه

نطنز- مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه گفت: طی ۹ روز از تعطیلات نوروزی ۹۰ هزار گردشگر و مسافر از اماکن دیدنی و آثار تاریخی روستای ابیانه بازدید کردند.

سیداحمد نجیبی در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نطنز، با بیان اینکه از ابتدای تعطیلات نوروز تا پایان روز هفتم ۹۰ هزار گردشگر و مسافر از شهرهای مختف کشور از اماکن دیدنی و آثار تاریخی روستای ابیانه بازدید کردند، اظهار کرد: در این مدت تعداد ۳۰۰ تخت اقامتی و هتل های موجود در روستا به صورت کامل در اختیار مسافران و گردشگران نوروزی قرار گرفت.

مدیر پایگاه پژوهشی ابیانه با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ گردشگر خارجی از روستای ابیانه بازدید کرده اند، تصریح کرد: بالغ بر هفت هزار نفر از موزه مردم شناسی ابیانه دیدن کردند.

نجیبی گفت: گردشگرانی که به ابیانه سفر کرده اند اغلب از کشورهای اروپا، آفریقا و آسیا از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان، مغرب، سوییس، دانمارک، روسیه، مالزی، نروژ، اسپانیا، سوئد، انگلیس، هنگ کنک، نیوزیلند، نروژ، چین، اتریش، استرالیا، بلژیک، مکزیک، هلند، ژاپن، پرو، اسلواکی، پرتغال و ویتنام بوده اند.

همچنین محمد عادلی، دهیار ابیانه به خبرنگار ایمنا گفت: در ایام تعطیلات نوروز با هماهنگی شورای روستا و همکاری مسئولان شهرستان با توجه به محدود بودن فضای رفت و آمد وسایل نقیله به داخل روستا، تعدادی مینی بوس جهت رفاه حال گردشگران و مسافران نوروزی در ورودی روستا در نظر گرفته شد که به صورت رایگان به اماکن و بناهای تاریخی و دیدنی روستا انتقال داده شدند.

به گزارش ایمنا، ویرانه قلعه های باستانی، بازمانده دو آتشکده از زمان ساسانیان، سه مسجد قدیمی و خانه هایی بازمانده از دوره صفویه تا قاجاریه، نمونه هایی از آثار کهن در این روستا است؛ در مسجد جامع ابیانه منبری را که در سال ۴۶۶ ه.ق و محرابی چوبی که در سال ۴۷۷ه.ق ساخته شده، می توان دید.

آستان مقدس امامزادگان یحیی و عیسی (ع)، مسجد حاجتگاه از دوره صفویه، آسیاب های آبی منتسب به دوران قبل از صفویه، مسجد جامع ابیانه با ۹۶۰ سال قدمت دارای منبر و محرابی چوبی با خط نوشته های کوفی به قدمت یک هزار سال از آثار ثبتی و دیدنی این روستا به شمار می رود.

چهارطاقی آتشکده هارپاک، آب انبار ناره، مسجد پرزله متعلق به عصر ایلخانی، ساباط ها، وجود ۱۵۰ در چوبی از جنس درخت گردو و چنار با قدمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ ساله و خانه های چهارصفه را می توان  از دیگر آثار تاریخی روستای ابیانه برشمرد.

ابیانه یکی از روستاهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای اصفهان با قدمت یک هزار و ۵۰۰ ساله  است که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و در دامنه کوه کرکس قرار دارد؛ شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه‏‌های کم نظیر دیدنی‏ های جهان درآورده است.

ابیانه به معنای بیدستان است و به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش در زمره استثنایی‌‏ترین روستاهای ایران به شمار آمده است.

روستای تاریخی ابیانه در مرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کد خبر 340322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.