کشاورزان را از چشم انتظاری در می آوریم/یزدیها در صرفه جویی جدی تر باشند

استان اصفهان در حالی سال ۱۳۹۶ را پشت سر گذاشت که وضعیت بارش ها نسبت به سالهای گذشته بسیار نامطلوب بود و بهار امسال نیز جز گرمی زود هنگام هوا چیز بیشتری با خود به همراه نیاورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمارهای موجود، از اول سال ۱۳۹۶ تا واپسین ماههای زمستان این سال، کل حجم بارش‌ها در استان اصفهان حدود ۱۷ میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلند مدت، ۷۵ درصد کاهش یافته است؛ این در حالی است که سال ۹۳، میزان بارش ها ۳۰ میلیمتر بود.

بر اساس آمار اداره هواشناسی اصفهان، میزان بارش‌های سال ۱۳۹۶ در برخی از نقاط اصفهان مثل نطنز و خوروبیابانک حتی به حد صفر میلی متر و میزان بارش در اردستان و میمه به دو دهم میلیمتر رسید. کاهش بارشها در سال ۱۳۹۶، بام ایران را هم بی نصیب نگذاشت؛ به نحوی که میزان بارش‌ها در فریدونشهر نسبت به میانگین سال ۱۳۹۵،  ۷۶ درصد کاهش داشت. چنین وضعیتی سبب شد تا خبرگزاری ایمنا گفت و گویی اختصاصی با محسن مهرعلیزاده استاندار تازه کار و البته فعال اصفهان در حوزه مسائل آب ترتیب دهد و نظر وی را در رابطه با وضعیت آب استان اصفهان جویا شود.

با توجه به بارشهای محدود سال ۱۳۹۶ و گرم شدن سریع هوا در سال جاری، وضعیت آبی استان اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در شرایط فعلی باید دعا کنید باران بیشتری ببارد؛ چراکه تا امروز وضعیت آب منطقه اصفهان نسبت به سال آبی گذشته که حتی سال خشکسالی بود ، ۶۵ درصد کاهش یافته است. با توجه به گزارش هایی که سازمان هواشناسی در رابطه با  گرم شدن زودهنگام هوا و کاهش بارندگی‌ها ارائه داده، ذخیره محدودی که در کوه ها وجود دارد و البته این مسأله که بارندگی‌های محدود هم با این گرم شدن هوا تبخیر می شوند، به نظر می رسد امسال وضع مناسبی را در تابستان نخواهیم داشت و برای داشتن آب فراوان کاری نمی توان کرد.

البته این بدان معنا نیست که اقدامی برای مقابله با این مشکل صورت نگرفته؛ بلکه یکسری کارهای اساسی برای حل مشکل خشکسالی در نظر گرفته شده که از جمله آنها می توان به  تلاش برای آوردن آب از سد سوم کوهرنگ، یافتن راه کارهایی برای ایجاد خط‌های جدید انتقال آب از خلیج فارس و استفاده از آب شیرین کن‌ها اشاره کرد که البته حدود ۷ الی ۸ سال آینده به نتیجه می رسد. همچنین استفاده بهینه از آب محدود به عنوان راه حلی زود بازده می تواند به مشکل کم آبی فعلی استان کمک کند.

در چنین وضعیتی به نظر شما کم بارشی و خشکسالی امسال باز هم کشاورزان اصفهان را دچار مشکل می کند؟

در خصوص استفاده کشاورزان از آب باید گفت با جایگزین کردن روش های نوین کشت و آبیاری می توان حتی با یک هفتم آبی که به صورت غرق- آبی کشت و زرع می شد، محصول تولید و معیشت کشاورزان را فراهم کرد تا زمین آنها بایر نماند. با این روش به جای آنکه هر دو سال یک بار آب به کشاورزان داده شود، به صورت دائم، اما با میزان کمتر آب در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

در ضمن، یکی از پروژه‌های اصلی استان اصفهان استفاده از پساب‌ها است که در آب شرب استفاده می شود، اما در عمل تقریبا نیمی از آن مورد استفاده قرار نمی گیرد، هدر می رود و یا استفاده غیر بهداشتی می شود؛ مجموعه پساب هر سه تصفیه خانه اصفهان با یک سیستم تکمیل کانال کشی و لوله کشی به یکدیگر وصل می شوند و با پمپاژ و تغذیه آب تازه، به آب غنی تری دست می یابیم و به کشاورزان ارائه می دهیم تا کشاورزان از چشم انتظاری آسمان و رودخانه در بیایند.

با توجه به خشکسالی امسال، آیا تمهیداتی برای صرفه جویی آب در زمینه صنعت در نظر گرفته شده است؟

بله، کارخانه های بزرگ مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه را مکلف کرده ایم که در سال جاری ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب به شیوه های مختلف داشته باشند و پروژه های جمع آوری پساب پنج شهر در اطراف فولاد مبارکه و دو شهر در نزدیکی ذوب آهن را به سرانجام برسانند و تنها بخشی از آب تازه را استفاده و پساب را جایگزین کنند. با توجه به اینکه هم اکنون تنها ۳۵ درصد از ذخایر آبی این استان باقی مانده و این وضعیت تا پایان بهار به همین نسبت خواهد ماند و تغییری نمی کند، باید این میزان را حداقل برای شرب و صنعت حفظ کنیم و میزان صرفه جویی را به ویژه در شهر اصفهان به ۱۰ درصد برسانیم.

مردم استان اصفهان چگونه می توانند به حل معضل کم آبی کمک کنند؟

در وضعیت موجود، صرفه جویی را می توان به دو صورت اعمال کرد؛ یکی بستن آب از سوی شرکت آب و فاضلاب است که عواقب خوبی ندارد و بهداشت را در جامعه از بین می برد و راهکار دیگر استفاده مردم و سازمان ها از شیرآلات و ابزار کم مصرف و تغییر نوع مصرف به صورتی  است که در عمل در استفاده از آب صرفه جویی صورت بگیرد؛ در این راستا توصیه هایی به مردم شده و از آنها خواستاریم که به این موضوع توجه داشته باشند و شرکت آب و فاضلاب هم با تمهیدات اندیشیده شده، شرایطی را برای صرفه جویی فراهم می کند.

به نظر شما خشکسالی موجود تا چه زمانی ادامه دارد و آیا چشم انداز وضعیت  آب استان را روشن می بینید؟

در وضعیت فعلی خشکسالی غرب و شرق استان اصفهان را درگیر کرده و کم آبی مربوط به کل استان است، در چنین شرایطی هم در سطح استان اصفهان و هم در استان های مجاور از جمله یزد که آب خود را از اینجا تامین می کند، باید در صرفه جویی و مصرف آب جدی تر عمل شود، چراکه به حداقل ها رسیده‌ایم.

با این حال، با گذر از امسال امیدواریم دو سال آینده ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب جدید وارد منطقه شود و با ساماندهی مسیر آب زاینده رود و جلوگیری از برداشت های بی رویه خواهیم توانست وضعیت مطلوب تر و قابل کنترل تری داشته باشیم.

کد خبر 340259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.