ماه رجب آغاز سال عبودیت و بندگی

لنجان-امام جمعه شهر زاینده رود گفت: ماه رجب ماه بالندگی روح، فصل شکوفای معنوی و آمادگی برای میهمانی خدا است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در جمع مردم شهر زاینده رود ماه رجب را ماه بالندگی روح، فصل شکوفای معنوی و آمادگی برای میهمانی خدا دانست و اظهار کرد: رجب ماه با عظمتی است که هیچ ماهی به جلال و بزرگی آن نخواهد رسید و ائمه اطهار آرزوی طول عمر نمی‌کردند مگر در آستانه ماه رجب که درک سه ماه رجب، شعبان و رمضان را از خداوند طلب می‌نمود و می‌فرمودند: وَبَلِّغْنا شَهْرَ الصِّیامِ.
وی افزود: یکی از اعمال ماه رجب استغفار است و پیامبر گرامی (ص) در این خصوص فرمودند: تُعَطِّروا بِالاِستِغْفارِ لاتَفْضِحَنَّکُم رَوائِحَ الذُّنوبِ، همچنین روزه یکی دیگر از اعمال ماه رجب بوده و  علی بن سالم از اصحاب امام صادق (ع) نقل می‌کند که روزهای پایانی ماه رجب خدمت حضرت رسیدم، حضرت از من سؤال فرمود: هَلْ صُمْتَ فِی هَذَا الشَّهْرِ شَیْئاً آیا در این ماه روزه گرفته‌ای؟ گفتم خیر حضرت فرمود:قَدْ فَاتَتْکَ مِنَ الثَّوَابِ مَا لَا یَعْلَمُ مَبْلَغَهُ ثوابی از تو فوت شده است که ارزشش را جز خدا کسی نمی داند.
امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: یکی دیگر از اعمال ماه رجب، نماز است، در تمامی شب‌های این ماه خواندن دو رکعت نماز سفارش شده و در هر رکعت نماز خواندن سوره حمد یک مرتبه، سوره کافرون سه مرتبه و سوره توحید یک مرتبه و پس ازان دعایی دارد  که در کتب ادعیه به آن اشاره شده  و امید است با غنیمت شمردن فرصت و توفیق انجام اعمال این ماه، نام خود را در لیست رجبیون ثبت کنیم و آن گاه که ندای این الرجبون سرداده می شود نام ما در لیست آنان قرار گیرد.
وی با اشاره به زمان‌های شریف و مبارک ماه رجب که نباید از آن غافل شد، گفت: شب اول ماه رجب که اعمال آن غسل، زیارت حضرت اباعبدلله امام حسین (ع)، نماز  و دعایی که در کتب ادعیه به آن اشاره شده است بسیار سفارش شده و اعمالروز اول ماه رجب نیز  روزه، غسل، زیارت حضرت اباعبدلله امام (ع)، نماز سلمان  و دعا که در کتب ادعیه به آن اشاره شده است بوده و از جمله روزهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
صفرزاده تهرانی اضافه کرد: پنج شنبه اول ماه رجب و شب جمعه اول ماه رجب که به لیلة الرغائب است از دیگر روزهایی است که در ماه رجب نباید از آن غافل شد.
وی با اشاره به فرا رسیدن میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) عنوان کرد: امام باقر(ع) در طول امامت خود گنجینه‌های پنهان علم و دانش را آشکار ساخت، معارف و حقایق احکام را بیان کردند، حکمت‌ها و لطایف دانش‌ها را تبیین نمودند، به گونه‌ای که هیچ دانشمندی در طول تاریخ بشریت هم‌اورد آن نیامده و نخواهد آمد بر همین اساس است که آن بزرگوار را شکافنده علم و جامع علوم، و برافرازنده پرچم دانش خوانده‌اند.
امام جمعه شهر زاینده رود با اشاره به فرا رسید عید نوروز خاطرنشان کرد: نوروز سال ۱۳۹۷ یکی از پر برکت‌ترین سال‌های عمر ما می‌تواند باشد که با ماه رجب همراه شده است، این تقارن را به فال نیک می‌گیریم و از خداوند منان عاجزانه درخواست داریم به برکت ماه پر فیض و پر برکت رجب، بهترین عیدی ما را استجابت دعای عید قرار دهد.
وی با اشاره به شهادت امام هادی(ع) افزود: روز سوم ماه رجب که مصادف است با اول فروردین و اول عید، روز شهادت امام هادی (ع) بوده که شایسته است حرمت این روز رعایت شود و حرکات‌مان با شؤنات پیروی اهل بیت سازگار باشد.
صفرزاده تهرانی تصریح کرد: یکی از خدمات ارزشمند و بی مانند حضرت امام هادی ع(ع) تدوین زیارت جامعه کبیره به عنوان مشهورترین زیارت شیعه است.
وی عنوان کرد:زیارت جامعه کبیره به عنوان دائرة المعارف جهان اسلام، با فصیح ترین الفاظ، با بلیغ ترین معانی، با عمیق ترین مفاهیم و با عالی ترین مزامین، شاخصه ‌های اصلی امامت و فضایل و مناقب اهل بیت عصمت و طهارت در آن تبیین شده است، زیارت جایعه کبیره بهترین منبع برای شناخت ائمه اطهار به حساب می‌آید.

کد خبر 339872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.