برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۲۳ اسفند۹۶

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌های امروز چهار شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می‌شود.

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌های امروزچهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می‌شود: 

چرخش سیاست خارجی آمریکا؟

دنیای اقتصاد تیتر یک خود را به موضوع تغییر وزیر امور خارجه آمریکا اختصاص داده و نوشته است: دونالد ترامپ سحرگاه سه‌شنبه در نخستین اقدام روزانه‌اش در طی یک توییت، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه‌اش را اخراج و مایک پمپئو را جانشین وی کرد. ظاهرا ترامپ پیش از این و در روز جمعه از تیلرسون خواسته بود که از سمتش کنار بکشد و روز دوشنبه نیز از وی خواست که سفر خود به آفریقا را کوتاه کند و به واشنگتن بازگردد. اما وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر خارجه به‌دلیل بیماری، سفر آفریقای خود را نیمه‌تمام باقی گذاشت. «دنیای‌اقتصاد» ۱۱ آذرماه سال‌جاری در گزارش "پیام اخراج تیلرسون" پیش‌بینی کرده بود که محتمل‌ترین گزینه برای جانشینی رکس تیلرسون، مایک پمپئو است.

فقر مطلق و غفلت‌های سیاست‌گذار

سرمقاله امروز دنیای اقتصاد نیز درباره موضوع فقر و معیشت مردم اختصاص دارد. داوود سوری نوشته است: عنوان این نوشتار، سوالی است که در گفت‌وگوی ویژه خبری چند روز قبل از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی پرسیده شد. او در ابتدا با اشاره به نابرابری در سطح کشور، بر داشتن سیاست و برنامه در مقابله با فقر و نابرابری تاکید و عنوان کرد: «یک روزی بحث می‌شد که گفتند کیک اقتصاد گنده میشه، متاسفانه هنوز هم این دیدگاه بیان میشه، اقتصاد بزرگ میشه مردم خودشون وضعشون خوب میشه، بابا همچین چیزی اتفاق نمی‌افته.»

پشت پرده التهاب آفرینی در بازار ارز

تیتر یک روزنامه تعادل درباره بازار اشفته ارز است. تعادل نوشته: آخرین جلسه سخنگوی دولت در سال ۹۶ در شرایطی در ساختمان ریاست جمهوری پاستور برگزار شد که چند خیابان آن‌سوتر در بهارستان جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جریان داشت؛ جلسه استیضاحی که با صحنه گردانی برخی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس کلید خورده بود تا تنها با گذشت ۶ ماه از عمر کابینه دوازدهم دولت را در برابر چالش استیضاح قرار دهند. در کنار این موضع پشت پرده برخی التهاب‌آفرینی‌ها در بازار ارز هم ازجمله موضوعاتی بود که نوبخت ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد.

مانع ارزی کاهش سود تسهیلات

روزنامه کسب و کار در تیتر یک خود به یکی از موانع کاهش سود تسهیلات را بررسی کرده است. نرخ سود تسهیلات که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس باید تا آخر دی ماه کاهش پیدا می‌کرد، هنوز کاهش پیدا نکرده و به گفته کارشناسان، انتشار اوراق سپرده ۲۰ درصدی نیز تبدیل به مانعی جدی برای آن شده است. بر همین اساس با وجود صحبت‌های معاون نظارتی بانک مرکزی مبنی بر کاهش آن طی سال آتی به نظر می‌رسد باز این کاهش به تاخیر بیفتد.

موانع افزایش سرمایه‌گذاری خارجی

سرمقاله روزنامه کسب و کار هم به قلم پیمان مولوی وضعیت سرمایه گذاری خارجی را بررسی کرده است. یکی از راهکارهایی که برای خروج اقتصاد ایران از تنگناهای موجود از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، افزایش سرمایه‌گذاری است و لازم است برای تبیین این امر برخی نکات را به دقت و به صورت کارشناسی مدنظر قرار دهیم. با توجه به ساختارهای حاکم بر اقتصاد ایران، انتظار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد از سوی دولت غیرواقع‌بینانه است، به دلیل آنکه در ایران با دولتی حجیم با هزینه‌های سنگین جاری مواجه هستیم.

مفاد قرارداد رنو را نمی‌گویم

روزنامه اعتماد در صفحه اقتصاد خود گفتگوی مفصلی را با معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی انجام داده است که پیشنهاد می کنم مطالعه کنید: زمانی که مقرر شد فرانسوی‌ها دوباره به بازار ایران وارد شوند، تصور بر این بود که این‌بار زودتر از همیشه شاهد گازخوری خودروهایی باشیم که تحت قراردادهای پسابرجامی وارد بازار ایران شده‌اند. اما این روال با همه تلاش‌ها و حرف و حدیث‌هایش به قدری طولانی شده است که به مثنوی هفتاد و یک من تبدیل شده است. می‌گویند روزی که مقرر شد تا دومین خودروساز فرانسه، دومین قرارداد خودرویی را با ایرانی‌ها امضا کند حتی مدیران خودرویی که در هیات اعزامی ایرانی بودند، تصور می‌کردند خود امضاکننده قرارداد هستند، اما زمانی که مهر و امضای رییس ایدرو پای این قرارداد ثبت شد. ماجرای دومین قرارداد خودرویی ایرانی‌ها با پاریس‌نشینان وارد فاز جدیدی شد.

پول به جای آب

روزنامه شرق نیز در صفحه اقتصاد خود موضوع کم آبی و اعتراضات کشاورزان اصفهانی را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: حدود یک ماه از اعتراضات گسترده کشاورزان شرق اصفهان می‌گذرد. کشاورزان ورزنه‌ای که اعتراضات خود را به آرامی پیش می‌بردند، در روزهای اخیر به خط لوله انتقال آب اصفهان به یزد هم حمله کردند و این درگیری‌ها، متأسفانه گسترش پیدا کرد. اگرچه آنها تصور می‌کنند که صدایشان به جایی نمی‌رسد اما رضا اردکانیان، وزیر نیرو، با وجود آنکه بیش از پنج ماه از حضورش در این وزارتخانه نمی‌گذرد، به‌سرعت به فکر تأمین آب پایدار در یکی از پرتنش‌ترین حوضه‌های آبریز کشور افتاد.

سبقت هزینه از مزد

روزنامه شهروند گزارش صفحه اقتصاد خود را به موضوع دستمزد اختصاص داده و نوشته است: دخل کارگران باز هم از خرجشان عقب ماند. تازه‌ترین بررسی‌های صورت‌گرفته در شورای‌عالی کار نشان می‌دهد که هزینه سبد معیشت یک خانوار ۳.۳نفری،  ۲میلیون و ۶۴۵هزار تومان است، اما در شرایطی آمارهای اعلامی از اختلاف حدود یک‌میلیون و ٧٠٠‌هزار تومانی بین دخل‌وخرج جامعه کارگری حکایت می‌کند. چانه‌زنی‌ها بر سر افزایش حدود ١٠ تا ١٥‌درصد حداقل نرخ دستمزد همچنان ادامه دارد. فرامرز توفیقی درحالی‌ که از اعلام رقم پیشنهادی برای افزایش حقوق کارگران در ‌سال ٩٧ طفره می‌رفت، از تعیین تکلیف حداقل نرخ دستمزد تا پایان هفته جاری خبر داد و به «شهروند» گفت: عقب‌افتادگی ١٥٠‌درصدی قدرت خرید کارگران را نمی‌توان یک‌ساله جبران کرد و نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت است، اما تمام تلاش ما در شورای‌عالی کار این است که ضمن حفظ قدرت خرید کارگران، کمی از این عقب‌ماندگی جبران شود.

کد خبر 339502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.