دستیار کارگردان این نمایش در گفتوگو با خبرنگار ایمنا پیرامون جزییات آن گفت: بهرام بیضایی در «افرا یا روز میگذرد» محدودیتهای روایی را شکسته و وظیفه روایت بخشهای مختلف قصه را به شخصیتهای مختلف آن داده است. به این ترتیب، مخاطب به جای یک قصهگو، با چند راوی روبرو میشود و میتواند نقش موثر و زنجیرهوار هر یک از این افراد را در رقم زدن سرنوشت خود و دیگری دریابد.
امیرحسین صانعیپور ادامه داد: موضوع این نمایشنامه، انتقادی- اجتماعی است و مانند دیگر آثار بهرام بیضایی، بر پایه شخصیتهای ماجرا و گاه با وارد کردن شخصیتهای جدید شکل مییابد. در «افرا یا روز می گذرد»، همه اتفاقات به زمان گذشته مربوط است و در زمان حال روایت میشود، به همین سبب تلقی رایج از کنش نمایشی که معمولاً در زمان حال رخ میدهد، از میان رفته و صحنههایی را خلق کرده که در تاریخ ادبیات نمایشی ایران، کم نظیر است.
وی با اشاره به عوامل این نمایشنامهخوانی گفت: علی صلاحی که سالهای متمادی در عرصه آموزش بازیگری در تهران و شهرستانها فعال بوده و پیش از این، کارگردانی نمایشنامهخوانی و نمایش های مختلفی را در تهران و شهرستانها برعهده داشته، کارگردانی این نمایشنامهخوانی را برعهده دارد و من به همراه زهرا قدوسی، فرشته خواجه، زهرا صادقی، مسعود باقرپور، محمد راکعی، امیرحسین اسماعیلی، نگین ایرانپور، مرداس سیدین و محمد امین مهران، نقشخوانان این اجرا هستیم.
صانعیپور خاطرنشان کرد: برای آماده کردن این اجرا، ماهها تمرین مداوم داشتهایم و امیدواریم ماحصل این تلاش، یک اجرای کم نظیر باشد. ضمن تشکر از جواد بدیع صنایع، مدیر آموزشگاه سینمایی جام جم از علاقهمندان دعوت میکنم چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه، رأس ساعت ۱۷:۳۰ شاهد اجرای ما در هنرستان هنرهای زیبا باشند.
نظر شما