در حال پیگیری پرونده سینما «ایران» هستیم

رییس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: مسئله سینما «ایران» بر سر این نیست که سند سینما پیش از دستور مقام معظم رهبری، به نام دیگری خورده یا پس از آن، وظیفه بازسازی سینماها به حوزه هنری سپرده شده و بنابراین، حوزه هنری باید این کار را انجام بدهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد حمزه زاده که صبح امروز، دوشنبه، ۲۱ اسفندماه برای بازدید از روند بازسازی سینما ساحل به اصفهان آمده بود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت سینما ساحل، پس از بازسازی از ۶۰۰ به ۱۲۰۰ نفر افزایش یافته و این مجموعه ۹ سالنه در آینده ای نزدیک به یک مرکز فرهنگی برای توزیع محصولات فرهنگی تبدیل می شود و گردهمایی هنرمندان نیز می تواند در همین مکان برگزار شود.

سینماسازی وظیفه حوزه هنری است

وی درخصوص تخریب سینما «ایران» گفت: در حال پیگیری پرونده سینما ایران هستیم و به محض اینکه این سینما به حوزه هنری واگذار شود، مثل سینما فلسطین، پردیس چهارباغ و سینما ساحل، آن را به یک سینمای مدرن تبدیل می کنیم. خیلی از سینماهایی که به حوزه هنری واگذار شده، به شکل یک قطعه زمین یا ساختمان مخروبه بوده و حتی گاهی مالکان قبلی آن، قصد تغییر کاربری آن را داشته اند، اما تجربه نشان داده هر جا حوزه هنری وارد عمل شده، به احیای سینماها کمک کرده است.

حمزه زاده تصریح کرد: حوزه هنری و بنیاد شهید، زیرمجموعه نهاد رهبری هستند و با تقسیم وظیفه ای که صورت گرفته، اداره فضاهای فرهنگی و سینمایی به حوزه هنری واگذار شده، بنابراین بهتر است هر کس به کار خود بپردازد. مسئله سینما ایران بر سر این نیست که سند سینما، پیش از دستور مقام معظم رهبری به نام دیگری خورده یا پس از آن، وظیفه بازسازی سینماها به حوزه هنری سپرده شده و بنابراین حوزه هنری باید این کار را انجام بدهد.

وی افزود: پروسه قضایی سینما «ایران» در حال طی شدن است. یادمان باشد که سینما فلسطین هم همین وضعیت را داشت و آن را از زیر تیشه و کلنگ مالک بیرون کشیدیم و به شکلی که مشهود است، آن را بازسازی کردیم.

رییس سازمان سینمایی سوره مهر با اشاره به بازسازی سینما «اندیشه» ادامه داد: توافقنامه های لازم برای بازسازی سینما اندیشه در حال نهایی شدن است و پس از طی مراحل واگذاری و اتمام ساخت سینما ساحل، شروع به بازسازی آن خواهیم کرد.

اختصاص دو سالن برای سینمای کودک

مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان نیز در خصوص ویژگی های سینما ساحل گفت: ابتدا قرار بود این سینما با هفت سالن ساخته شود، اما دو سالن اختصاصی کودک با ظرفیت ۲۰ و ۳۰ نفره به آن اضافه شد و درمجموع دارای ۹ سالن شد. بین دو سالن کودک نیز فضایی برای مهدکودک در نظرگرفته شده تا والدین بتوانند به راحتی به تماشای فیلم بپردازند.

وی افزود: این سینما دارای یک سالن روباز ۱۵۰ نفره خواهد بود که نمونه آن در کشور وجود ندارد و مخاطب می تواند منظره سی وسه پل و صدای هدست را در آن داشته باشد. به طور کلی می توان گفت پردیس سینمایی ساحل از نظر کمی و کیفی در کشور بی نظیر است.

افتتاح سینما ساحل در اردیبهشت ماه ۹۷

حسینی با اشاره به زمان بهره برداری از سینما ساحل گفت: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم آن را در هفته اصفهان افتتاح کنیم و البته این امر محقق نمی شود، مگر به کمک شهرداری اصفهان که در بازسازی این سینما یاریگر ما است.

وی درخصوص تخریب سینما «ایران» اظهار کرد: مباحث حقوقی این سینما در جریان است، اگر چه اکنون سینمایی در کار نیست و یک تکه زمین از آن باقی مانده است. در هر صورت، طرح بازسازی سینما ایران و سینما اندیشه آماده است و به محض واگذاری اقدام به بازسازی آن خواهیم کرد.

ساخت سالن تئاتر شهر در محل سینما همایون

مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان در مورد وضعیت سینما «همایون» گفت: اخیرا در کمیسیون فرهنگی شورای شهر، بودجه ای تصویب شده که به موجب آن، در آینده ای نزدیک با همکاری حوزه هنری اصفهان در این مکان چند سالن سینما، سالن تئاتر شهر و پلاتو ساخته خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: برای حفظ دو تیغه باقیمانده از سینما «مایاک»، هم آماده هر گونه همکاری با شهرداری اصفهان هستیم.

«ساحل» هفت میلیاردی، ساخت سینما در میمه و علویجه

همچنین محمود کاظمی، مدیر عامل موسسه بهمن سبز در رابطه با سینما «ساحل» گفت: چند سالن با ظرفیت های مختلف برای سینما ساحل تعریف شده تا بتوان از آن، استفاده های مختلفی کرد. بحث اکران انیمیشن، فیلم کوتاه، فیلم کودک و فیلم های خارجی را در نظر گرفته ایم و به ایده تخصیص یک سالن برای بانوان نیز اندیشیده ایم.

وی با اشاره به هزینه تجهیز سینما «ساحل» اظهار کرد: بالغ بر دو میلیارد و نیم برای تجهیز سینما ساحل هزینه شده که به اندازه پول بازسازی یک سینما است. به عقیده ما خراب کردن مهم نیست، آباد کردن سینما و قابل استفاده کردن آن برای مردم مهم است و چون سینماهای حوزه هنری سینماهای امن هستند، هر فیلمی را در این سینما اکران نخواهیم کرد.

کاظمی ادامه داد: بالغ بر هفت میلیارد، هزینه کلی بازسازی این مجموعه است و امیدواریم شهرداری اصفهان به تعهد خود برای تامین بخشی از اعتبارات ساخت این پردیس عمل کند.

مدیر عامل موسسه بهمن سبز از ساخت سینما در شهرستان ها خبر داد و گفت: دو سینما در شهرستان میمه و علویجه ساخته ایم که تا خرداد ماه ۹۷ به بهره برداری می رسد.

کد خبر 339360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.