برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌ها در ۲۱ اسفند۹۶

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می‌شود:

گروه فشار در پایه پولی

امروز دنیای اقتصاد در تیتر یک خود روند ۱۰ ماهه نقدینگی را بررسی کرد. این روزنامه نوشته است:  به‌روزرسانی تصویر آماری نظام بانکی کشور از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد سرگروه فشار به پایه پولی و انتشار پول پرقدرت اضافه برداشت‌های بانک‌ها از حساب بانک مرکزی است. در گزارش بانک مرکزی وضعیت آماری بخش‌های مختلف نظام بانکی و متغیرهای پولی تا دی‌ماه سال جاری مشخص شده است. بر مبنای گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی، حجم نقدینگی در دی‌ماه سال جاری به ۱۴۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سونامی بنگاه‌های گرفتار

فرخ قبادی هم در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته است: می‌دانیم که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، به‌ویژه «کوچک و متوسط‌ها»، بدهی‌های معوقه یا دست‌کم یک چک برگشتی دارند. (لطفاً نپرسید چرا؟ شرایط پیدایش بدهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت‌های دولتی را که عمدتاً از اواسط دهه ۸۰ رو به افزایش گذاشت، بررسی کنید و اگر بپذیرید که بنگاه‌های تولیدی کشور نیز در همین فضا و در چارچوب همین اقتصاد نابسامان فعالیت می‌کرده‌اند، پاسخ خود را گرفته‌اید.)

امروز مزایده ۹ هزار تومانی

تعادل تیتر یک خود را به موضوع مزایده امروز اختصاص داده و مصاحبه‌ای را با مشاور رئیس سازمان خصوصی ترتیب داده است. به دنبال خبر وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر واگذاری بزرگ در روزهای آینده سید جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار داشت: بزرگ‌ترین مزایده سال ۱۳۹۶ سازمان خصوصی‌سازی امروز ۲۱ اسفندماه برگزار می‌شود. وی گفت: در این مزایده چندین بنگاه و دارایی عرضه خواهد شد که مجموع قیمت‌های پیشنهادی حدود ۹هزار میلیارد تومان قیمت پایه برآورد می‌شود که این موضوع طبیعتاً بزرگ‌ترین مزایده سال جاری سازمان خصوصی‌سازی است که در یک زمان و در یک روز برگزار می‌شود.

کودتای خزنده یا تحقق رویای چینی؟

عکس یک روزنامه تعادل هم به موضوع ریاست جمهوری مادام‌العمری رئیس‌جمهور چین اختصاص یافته است. جین ‌پینگ براساس تصمیم کنگره خلق چین می‌تواند تا پایان عمر رهبری این کشور را در دست داشته باشد. تصمیمی که به تمرکز قدرت سیاسی رهبر چین می‌انجامد. اکتبر سال گذشته میلادی بود که ایدئولوژی‌های سیاسی شی جین ‌پینگ به عنوان بخشی از منشور حزب کمونیست به طور رسمی ثبت شد و به او جایگاهی همتراز با مائو تسه ‌تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین داده شد.

بلاتکلیفی مسافران با فروش محدود ارز

روزنامه کسب و کار هم در تیتر یک خود را به موضوع ارز مورد نیاز مسافران نوروزی اختصاص داده است. عرضه محدود ارز در حالی باعث تشکیل صف‌های طولانی متقاضیان ارز در صرافی‌ها طی هفته‌های اخیر شده بود که در حال حاضر نیز عرضه ارز مسافرتی محدودتر شده است. طبق قانون جدید به هر نفر ۱۰۰۰ دلار فروخته می‌شود و برای کشورهایی که نیازی به ویزا ندارد این رقم ۵۰۰ دلار خواهد شد.

دولت ٧٥ هزار میلیارد تومان کسر آورد

روزنامه شرق نیز در صفحه اقتصاد خود موضوع بدهی‌های دولت را مورد بررسی قرار داده است. ناموزونی دخل‌وخرج دولت، به امری بدیهی و طبیعی بدل شده است. دیگر گویا حساسیتی هم روی این کسری‌ها وجود ندارد. پیش‌تر و در سال‌های دولت‌های پیش از دهم رسم بر این بود دولت در نیمه‌ دوم سال، متممی برای بودجه به مجلس ارائه می‌کرد که اجازه برداشت بیشتر از منابع کشور را به‌منظور جبران کسری بودجه بگیرد، اما روال در سال‌های بعد کم‌کم عوض شد؛ دولت راه جدیدتری پیدا کرد که ابتدابه‌ساکن کم‌هزینه‌تر و بدون‌ اجازه دوباره گرفتن از نمایندگان قابل‌ استفاده بود و بخشی از کسری‌ها را جبران می‌کرد. فروش اوراق بدهی همان راهی است که دولت‌ها برگزیدند تا بخشی از هزینه‌ها را بدون ‌پرداخت نقدی بپردازند.

اقتصاد پسانفتی؛ از حرف تا عمل

روزنامه اعتماد در صفحه اقتصاد خود گفتگویی را با جعفر خیرخواهان، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت اقتصاد ایران در دوران پسا نفتی انجام داده است. خیرخواهان گفته است: از دهه١٣٥٠ که نخستین شوک مثبت نفتی با چند برابر شدن قیمت نفت بر اقتصاد ایران وارد شد، سهم نفت در تولید کشور بالا رفت و چون منابع نفتی در مالکیت دولت بود و درآمدهای نفتی مستقیماً به خزانه ریخته می‌شد نهایتاً سبب به وجود آمدن این وابستگی و اعتیاد دائمی به نفت شد. سال‌هایی که درآمد نفتی جهش می‌کرد و بالا می‌رفت با واردات و مصرف فراوان کالاهای یارانه‌ای، بیشتر مردم خوشحال و راضی می‌شدند و به اصطلاح جشن نفتی می‌گرفتند. البته بیماری هلندی به واسطه دلار ارزان باعث ورشکستگی بخش‌های تولیدی داخلی می‌شد که رقیب وارداتی داشتند.

کد خبر 339337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.