اختصاص زمین چوگان به هیأت استان/ موزه چوگان راه اندازی می شود

رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: با وجود موانع و مشکلات متعدد، به همت اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان زمینی به هیأت چوگان استان اختصاص داده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین جعفری در مجمع انتخاباتی هیأت چوگان استان اصفهان با تبریک به‌مناسبت ثبت جهانی چوگان پس از سال‌ها چشم‌ انتظاری، اظهار کرد: با توجه به مستندات ارزشمندی که جمع‌آوری شد و همچنین سابقه چندین هزار ساله ورزش چوگان در ایران و اصفهان، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون چوگان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با همکاری ارگان‌های مختلف ۱۶ آذرماه امسال ورزش چوگان به نام کشورمان به ثبت جهانی رسید که بر همین اساس مسئولیت ما نسبت به گذشته بیشتر شد و باید برای ظهور این ورزش در بین مردم تلاش بیشتری انجام دهیم.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام گرفت اجرای بازی نمادین چوگان در میدان نقش جهان خاستگاه اصلی این ورزش بود.

وی ادامه داد: اتفاقات مهمی که برای رشته چوگان رقم می‌خورد مسئولیت ما را دوچندان می‌کند. طی سال‌های  اخیر تلاش زیادی انجام گرفت تا مکان مناسبی  برای معرفی ورزش چوگان در اختیار هیأت قرار گیرد که با وجود موانع بسیار، به همت اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان زمینی برای این ورزش در اختیار هیأت قرار گرفت.

جعفری با تأکید بر اینکه صحبت‌های بنده به این معنا نیست که کارهای زیادی برای ورزش چوگان انجام داده‌ایم و این ورزش کار دیگری ندارد،  گفت: هر اقدامی که در زمینه ورزش چوگان صورت گرفته حرکتی مثبت و رو به جلو بوده است و باید کارهای بزرگتری نیز انجام گیرد.

احیای "میدان چوگان" در کاشان

رییس هیأت چوگان استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای ورود ورزش چوگان در دانشگاه‌ها و اضافه شدن این ورزش به سایر رشته‌های ورزشی داشکده‌های تربیت‌بدنی با مسئولان دانشگاه‌های آزاد، دانشکده‌های تربیت‌بدنی و ... رایزنی و صحبت‌هایی انجام داده‌ایم.

وی افزو:  با کمک مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان، چهار هیأت شهرستان فعالیت خود را شروع کرده‌اند و با وجود پتانسیل بالایی که شهرستان‌های استان اصفهان در زمینه ورزش چوگان دارا هستند،  شهرستان‌های دیگری نیز در حال فعال شدن هستند. به طور مثال میدانی به‌نام "میدان چوگان"در شهرستان کاشان وجود دارد که باید  احیا شود که اخیراً بازدیدی از این میدان داشتم و برای احیای آن با مسئولان مربوطه بحث و گفت‌وگوهای لازم انجام گرفت.

وی افزود: میدان نقش جهان نه تنها برای کشورمان بلکه برای دنیا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این میدان خاستگاه ورزش چوگان بوده است و چوگان‌بازانی از کشورهای مختلف همچون آرژانتین از این میدان دیدن  کرده‌اند و برگزاری بازی‌ چوگان در میدان نقش جهان از اهمیت بالایی برخوردار است که البته در سال‌های اخیر بازی نمادین چوگان در میدان نقش جهان برگزار شده است که تا سال گذشته برای برگزاری بازی نمادین چوگان در میدان نقش جهان می‌بایست اسب و چوگان‌بازانی از تهران به اصفهان سفر می‌کردند اما از ابتدای امسال اسب و چوگان‌بازان اصفهانی را در اختیار داریم و از این نظر به خودکفایی رسیده‌ایم.

اعلام آمادگی هیأت چوگان اصفهان برای میزبانی از مسابقات کشوری 

جعفری در مورد برنامه‌های هیأت برای سال ۹۷، خاطرنشان کرد: هیأت چوگان استان اصفهان در زمینه نرم‌افزاری فعالیت‌های خوبی انجام داده است و در بحث زیرساخت‌ها نیز برنامه‌هایی را مدنظر دارد. تمامی برنامه‌های هیأت طبق تقویم ورزشی که در ابتدای سال تنظیم شده بود، اجرایی شد و تقویم سال آینده نیز به اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان پیشنهاد داه شده است.

وی افزود: به دلیل اهمیت زیادی که امر آموزش دارد در نظر داریم دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی ویژه سنین مختلف در دو بخش آقایان و بانوان برگزار کنیم، نگاه ویژه‌ای به مبحث استعدادیابی داشته باشیم. همچنین هیأت چوگان استان اصفهان آمادگی خود را برای میزبانی از مسابقات کشوری و برگزاری مسابقات استانی نیز به فدراسیون اعلام کرده است. در حال حاضر نیز تیم چوگان بانوان آمادگی شرکت در مسابقات کشوری را دارد.

رییس هیأت چوگان استان اصفهان گفت: از نگاه فرهنگی به ورزش چوگان نیز در نظر داریم انجمن چوگان را در یکی از اماکن تاریخی اصفهان فعال نماییم و همچنین موزه چوگان را راه‌اندازی کنیم که تأییدیه این کار را از ارگان‌های مربوطه دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه دولت به دنبال ایجاد شور و نشاط احتماعی است، افزود: با استفاده از نظرات و تفکرات همه پیشکسوتان و علاقه‌مندان ورزش چوگان، تلاش خود را می‌کنیم تا به هدف ترسیم شده برای ورزش چوگان در استان اصفهان دست پیدا کنیم.

کد خبر 339290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.