کشاورزان اصفهان «زکات بگیر» شده‌اند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان خواهان حق‌آبه خود هستند، مردم اصفهان بیشترین شهید و بیشترین میزان زکات را می دادند، اما امروز این کشاورزان در وضعیتی قرار دارند که «زکات بگیر» شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عصر امروز (شنبه) نشست خبری دو تن از  نمایندگان مردم اصفهان در مجلس، در محل مجمع نمایندگان اصفهان برگزار شد.

در این نشست احمد سالک  گفت: ۹۰ درصد آب استان صرف کشاورزی می شود، کشاورزان به اجرای قانون اصرار دارند و این مهم ترین خواسته آنها است.

وی با اشاره به تنوع کشت محصولات کشاورزی در استان اصفهان تأکید کرد: استان اصفهان حتی در زمان خشک‌سالی نیز رتبه دوم کشاورزی کشور را با صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته و در حال حاضر پس از حدود ۱۰ سال خشک‌سالی راهی جز سازگاری با آن نداریم.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه نبرد ما با خشک‌سالی در تدبیرمان خواهد بود که بخشی از آن به تصویب قوانین باز می‌گردد، تصریح کرد: جنگ آینده جهانی، بر سر آب و تغذیه است. حوزه‌ای که دشمنان روی آن دست گذاشتند نیز محیط زیست بود که با القای خشک‌سالی، این گونه توجیه می‌کنند که باید به جای کشاورزی، آن را وارد کنیم.

سالک تصریح کرد: خط قرمز کم آبی، ۱۸۰ الی ۱۵۰ میلیون متر مکعب است، اما امروز ۱۳۰ میلیون متر مکعب پشت سد وجود دارد. عده ای می گویند ۲۰۰ و عده ای می گویند ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالانه خروجی زاینده رود است، اما این را هم باید گفت که تنها جاری شدن ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب، مشکل کشاورزان را حل می کند.

زلزله خشکسالی میان مردم شرق اصفهان بیداد می کند

نماینده مردم اصفهان افزود: کشاورزان خواهان حق‌آبه خود هستند، مردم اصفهان بیشترین شهید و بیشترین میزان زکات را می دادند، اما امروز این کشاورزان در چنان وضعیتی قرار گرفته اند که "زکات بگیر" شده اند.

سالک تأکید کرد: بسیاری از کشاورزان اظهار می کردند که ما کاری نداریم و باید زنان ما به "کنیزی" بروند، زلزله کرمانشاه موجب شد همه مسئولان برای حل مشکلات بسیج شوند و کار درستی هم بود، اما امروز زلزله خشکسالی میان مردم شرق اصفهان بیداد می کند، همانطور که به مردم کرمانشاه کمک شد باید به کشاورزان هم کمک شود، آیا باید حتما "خونی از دماغ مردم بیاید" تا کاری کنید؟ چرا پیشگیری نمی کنید؟

وی افزود: ۱۴ استان در کشور دچار کم آبی است و باید در این باره تدبیر اساسی اندیشیده شود. اگر خلا قانونی در انتقال آب وجود دارد باید دولت این موضوع را به مجلس بگوید تا موانع قانونی رفع شود. همچنین ساماندهی رودخانه از سرچشمه  تا تالاب هم موضوع مهمی است که برای آن بودجه ای در نظر گرفته شده و هدف از این ساماندهی، جلوگیری از پرت آب، برداشت های بی رویه و استفاده بهینه از کف روخانه زاینده رود است.

سالک ادامه داد: نکته بعدی استفاده از پساب تصفیه شده است،  از این رو قرار شد پس از تصفیه پساب، بخشی از این آب در روخانه قرار بگیرد تا بتوان از آن استفاده کرد. فولاد مبارکه هم در حال تصفیه پساب است و برای این مهم دریاچه ای احداث شده است. در دنیا از پساب بهترین استفاده ها می شود.

اگر آب نیست برای یزد هم نباشد

نماینده مردم اصفهان گفت: مردم می گویند اگر آب نیست برای یزد هم نباید باشد، این درحالی است که در کارتن‌های خیار نوشته می شود تولیدی در یزد با آب کوهرنگ! به یزد اعلام می‌کنیم که این آبی که از اصفهان می‌رود تنها برای شرب است و نباید آن را در صنعت یا کشاورزی مصرف کنند.

سالک متذکر شد: کشاورزان اصفهان ضد انقلاب نیستند و باید به مطالبات آن‌ها توجه شود.

وی افزود: وظیفه نمایندگان مجلس قانون گذاری، نظارت و ارتباط منطقی با مردم است و ابزار آنها هم تذکرات کتبی و شفاهی، استیضاح، تحقیق و تفحص و اعلام عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری است. اگر دولت این بار پاسخگوی مشکلات مردم نباشد من شخصاً استعفا خواهم داد.

سالک تأکید کرد: اما نظارت چند آفت دارد. اولین آفت عدم دقت کارشناسی در مسائل نظارتی است، دومین آفت لابی کاری است و این موضوع یعنی مورد مصالحه قرار دادن حقوق مردم، سر هم بندی کردن ماموران نظارتی هم آفت بعدی است و عدم مسئولیت ناظر بزرگترین موضوع است، به دلیل این مسائل است که شاهد مشکلاتی همچون حقوق های نجومی و ... هستیم.

موانع کار

نماینده مردم اصفهان افزود: ۲۲ مانع اشتغال ملی داریم؛ به عنوان مثال بخش نامه‌های ملی با هم هماهنگ نیست و روزانه هر اداره ای یک بخشنامه می دهد. در دولت آقای هاشمی این اعتراض را مطرح کردیم که شما جزیره‌ای عمل می کنید و با هم متحد نیستید، ایشان هم پذیرفتند.

وی تأکید کرد: متاسفانه مدارا وجود ندارد؛ پس از ورشکسته شدن کارخانه‌ای تمامی حساب های افراد بسته می شود و هیچ مدارایی صورت نمی گیرد در صورتی که مدارا کردن از تاکیدات دینی است. نوسانات ارزی هم منجر به اخلال می شود؛ زیرا تمامی حجم نقدینگی وارد یک بخش می شود.

کد خبر 339200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.