نمایش بزرگ‌ترین سنگاب کشور در فرهنگسرای کوثر

بزرگ‌ترین سنگاب کشور به مدت ده روز در نگارخانه فرهنگسرای کوثر به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرهنگسرای کوثر، از ۱۷ تا ۲۸ اسفندماه، میزبان آثار قلم‌زنی ۱۸ سال گذشته محسن حقانی، هنرمند قلم‌زن است که در کنار سنگاب ساخته او، به نمایش درمی‌آیند.

حقانی، از هنرمندان قلم‌زن به‌نام خوراسگان است و به دلیل تولید آثاری در ابعاد بسیار بزرگ، رکورددار و زبانزد است. وی ۲۸ سال در شاخه‌های گوناگون این رشته سنتی اصفهان فعالیت کرده و اکنون به‌عنوان مدرس قلم‌زنی شناخته می‌شود.

در نمایشگاه اخیر او در نگارخانه کوثر، شاهد آثاری در شاخه‌های متفاوت هنر قلم‌زنی ازجمله تابلوهای حجمی سیاه‌قلم، تابلوهای پلاک و شبکه‌بری و ظروف مسی متعدد در اندازه‌های متنوع هستیم. طرح‌ها و نقوش ظریف و گسترده به‌کاررفته در این آثار هم ازلحاظ زیبایی و چشم‌نوازی بسیار قابل‌توجه هستند.

حقانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره این آثار گفت: تمامی این نقش‌ها و طرح‌ها که الهام‌گرفته از تابلوهای استاد محمود فرشچیان هستند، به دست طراح خلق‌شده‌اند و تقلید در میان آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

از بخش‌های جالب‌توجه این نمایشگاه، تقابل ظروف قدیمی و نوساز است که حقانی به هوشمندی به هدف معرفی وجه مصرفی و زینتی عمومی این هنر، ظروف را چیدمان کرده است. در یکی از اضلاع نگارخانه دو ویترین قرینه قرار داده‌شده که یکی با ظروف قدیمی و سنتی پرشده که قدمت برخی از آن‌ها به ۲۰۰ سال قبل می‌رسد. در ویترین دوم در تقارن با ویترین اول ظروف دست‌ساز مشابه با ظروف قدیمی قرار داده‌شده است.

حقانی درباره هدفش از این نوع چیدمان گفت: سؤال اینجا است که چرا ویترین‌های خانه‌های ما باید از ظروف چینی و شیشه‌ای پر شود و نشانی از فرهنگ و سنت ایرانی در آن نباشد. با تقابل و تطابق ظروف سنتی هنر قلم‌زنی، امید است این هنر، راه خود را به ویترین‌های خانه‌ها باز کند.

محسن حقانی پس از دو سال تلاش به‌تازگی، با همکاری مسعود قضاوی، ساخت بزرگ‌ترین سماور برنجی دنیا را به طول ۳.۹ متر و گنجایش ۸۸۰ لیتر آب به پایان رسانده و از دیگر اهداف این نمایشگاه معرفی و بیان روند ساخت این اثر فاخر است.

حقانی از حضور و حسن توجه مسئولان شهرداری و سازمان‌های فرهنگی اصفهان ابراز خرسندی کرد و گفت: آنچه برای تثبیت این هنر در جامعه می‌توانیم انجام دهیم، جلب‌توجه دوستداران هنر، جوانان و پشتیبانان هنر است.

کد خبر 339176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.