برترین تیترهای اقتصادی روزنامه ها در ۱۹ اسفند۹۶

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه های امروز شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می شود.

برترین تیترهای اقتصادی روزنامه های امروز شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ به انتخاب گروه اقتصاد خبرگزاری ایمنا جهت دسترسی بهتر مخاطبان به شرح زیر ارائه می شود:  

شکست جدایی صنعت از تجارت

روزنامه دنیای اقتصاد در یک گزارش مفصل تجارب کشورهای دیگر در تدوین ساختار وزارت صمت را بررسی کرده  و نوشته است: بازطراحی ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس لایحه پیشنهادی دولت در حالی در دستور کار نمایندگان مجلس است که تجربه ۱۰۰ کشور جهان نشان می‌دهد در ۷۸ کشور، متولی صنعت و تجارت یک وزارتخانه بوده و سهم مهمی از توفیقات این کشورها به واسطه همین مدیریت یکپارچه است.

راز نارضایتی از کارنامه عدالت

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم علی میرزاخانی نیز یکی دیگر از تیترهای برتر امروز است. میرزاخانی نوشته است: استاد شهید مطهری حدود نیم قرن پیش، پرسشی مطرح کردند که این پرسش عینا برای جامعه امروز ما هم موضوعیت دارد. سوال این بود که چرا جامعه اسلامی به‌رغم تاکید موکد اسلام به اصل عدالت دچار بی‌عدالتی شد و انواع تبعیض‌ها در آن به‌وجود آمد. به اعتقاد شهید مطهری، یک پاسخ دم‌دستی آن است که مقصر این ناکامی، عده‌ای از خلفا بودند که نه شایستگی این مقام بزرگ را داشتند و نه معتقد به اجرای این اصل مهم بودند.

فرمول جدید حذف یارانه نقدی

روزنامه تعادل در تیتر یک خود به موضوع حذف یارانه نقدی اشاره دارد. الهام آبایی در این گزارش نوشته است: هفته گذشته نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان درخصوص ایرادات وارده به تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۷، با حذف تدریجی یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی در سال آینده موافقت کردند. پیشتر در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۳۹۷ آمده بود که دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد در طول سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ به صورت تدریجی اقدام کند. با این وجود، شورای نگهبان به عنوان «خانوارهای پردرآمد» ایراد وارد کرده بود.

نسخه گردش چرخ خصولتی -رانتی- دولتی ها

سرمقاله روزنامه تعادل به قلم احسان سلطانی بدین شرح است: در بهمن ماه سال جاری ۵ اقتصاددان و مدیر بانکی اقدام به ارائه نسخه پیشنهادی برای چرخش اقتصاد کشور کردند. رئوس طرح پیشنهادی شامل سه محور توسعه اوراق بدهی (به ویژه اوراق بدهی شرکتی)، اصلاح نظام مالیاتی و رشد مخارج عمرانی است. هر چند که این نسخه نکات قابل توجهی در جهت اصلاح اقتصاد ایران به همراه ندارد و با نادیده گرفتن موضوعات کلیدی و ریشه‌یی مانند فساد گسترده، رانت‌ها و انحصارها، فرصت‌های نابرابر رشد، بخش بزرگ شبه‌دولتی(خصولتی) و ورشکستگی سیستم بانکی در عمل منجر به تشدید و استمرار بحران‌های جاری می‌شود اما بررسی آن تا حدی می‌تواند به شناخت سبک تفکر و نگرش نئولیبرالیسم داخلی و چگونگی درک آنها از اقتصاد کشور کمک کند.

تجارت قربانی دلار

روزنامه تعادل در صفحه صنعت خود نیز گزارشی درباره وضعیت ثبت سفارش به قلم محمد مهدی حاتمی منتشر کرده است. سامانه ثبت سفارش واردات (ثبتارش) باز هم از دسترس خارج شد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که حدود دو ماه پیش، این سایت، پس از وقفه‌یی ۷ماهه، بازگشایی شده بود. خیلی‌ها آن را ناشی از تلاش دولت برای سر وسامان دادن به بازار خودروهای وارداتی عنوان کردند واتفاقی که در پی بازگشایی ثبتارش رخ داد این ظن را نیز تقویت کرد. از آن‌سو، تعرفه خودروهای وارداتی به یک‌باره افزایش یافت، به‌طوری‌که پای بهارستان‌نشینان و دیوان عدالت اداری هم به ماجرا باز شد.

شغل تلگرامی ١٨٠ هزار خانواده ایرانی

روزنامه شهروند نیز گزارشی درباره کسب درآمد خانوراهای ایرانی از تلگرام منتشر کرده است. بیش از ١٨٠‌هزار خانواده ایرانی از تلگرام کسب درآمد مستقیم با گردش مالی چند ١٠‌میلیارد تومانی دارند. این آماری است که سعید مهدیون فرمانده بسیج وزارت ارتباطات اعلام کرده و گفته است: باید اپلیکیشن‌های داخلی را تقویت کنیم.

این درحالی است که افشین کلاهی، نایب‌رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران پیشتر از این به «شهروند» گفته بود که بین ١٠ تا ١٥‌هزار کسب‌وکار درحال حاضر در کشور ما به صورت کاملا مجازی اداره می‌شوند.

افسانه اشتغالزایی

روزنامه شرق امروز گزارشی درباره تأثیر تغییرات میزان سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های ساختمانی بر اشتغال را به قلم محمد سالاری منتشر کرده است. این کارشناس اقتصادی نوشته است: مسیر اشتباه نرویم. برای اشتغال‌زایی روی بخش‌هایی تمرکز نکنیم که عملا اشتغالی ایجاد نمی‌کند. یکی از آن بخش‌هایی که به نظر می‌رسد باعث رشد اشتغال‌زایی در کشور می‌شود؛ بخش ساختمان است و به‌همین‌دلیل مسئولان روی توسعه این بخش همیشه مانور می‌دهند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌های ساختمانی ازجمله فعالیت‌هایی هستند که با افزایش سرمایه‌گذاری به تعداد اشتغال خود نمی‌افزایند؛ زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش، با اتمام فعالیت ساختمانی به سرمایه یا دارایی در بخش‌های دیگر تبدیل شده و در خود بخش ساختمانی انباشت نمی‌شود.

ورود بنیاد مستضعفان به یک پروژه پرسروصدا

شرق در صفحه دوم اقتصادی خود طرح مطالعاتی استخراج آب‌های ژرف در سیستان را به قلم شکوفه حبیب زاده بررسی کرده است. زمزمه‌ها برای اجرای نخستین پروژه مطالعاتی درباره استخراج آب‌های ژرف با چاشنی حفاری نفتی در منطقه سیستان استان سیستان‌وبلوچستان، چند وقتی است مطرح شده است. این حرف‌ها که بیشتر در قالب همان زمزمه و ردپای خاموش وزارت نیرو و شرکت‌های زیرمجموعه می‌گنجید، از حرف‌های رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در یک نشست خبری رنگ بیشتری از واقعیت به خود گرفت. هرچند در آن زمان، اردکانیان اعلام کرده بود تصمیم‌گیری دراین‌باره قبل از او صورت گرفته است، اما اعلام کرد این پروژه مطالعاتی با اتکا به بررسی اولیه سازمان برنامه و بودجه، اعتبار دریافت کرده و کار خود را در سیستان‌وبلوچستان آغاز کرده است.

آینده شغل و جمعیت

روزنامه اعتماد نیز تحلیل مسعود نیلی از اثرات شوک جمعیتی دهه ٦٠ را منتشر کرده است. دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهور چند روز پیش با حضور در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، «تاثیر متغیرهای جمعیتی بر عملکرد اقتصاد» را مورد بررسی قرار داد. مسعود نیلی که در میان اعضای انجمن جمعیت‌شناسی سخن می‌گفت، با بازخوانی پنجره جمعیتی دهه شصت، عملکرد اقتصاد ایران درباره ایجاد شغل برای متولدان این دهه را مورد بررسی قرار داد. «اعتماد»، با بررسی فایل سخنرانی دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهور، متن این سخنرانی را به صورت یک گفتار تنظیم کرده و مهم‌ترین نکات آن را در ادامه منتشر کرده است.

کد خبر 339155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.