کارآفرینی، شاه‌کلید گشایش قفل بیکاری

لنجان-معاون فرماندار شهرستان لنجان گفت: فرهنگ جامعه ما به سمت و سویی حرکت کرده که خانواده‌ها تنها به‌دنبال آن هستند که اشتغال فرزندان آنها از طریق بخش دولتی انجام پذیرد و باید توجه داشت یکی از دلایل مهم رشد نرخ بیکاری در کشور، استان اصفهان و شهرستان لنجان، عدم توسعه فرهنگ کارآفرینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، خدامراد صالحی در نشست کارگروه اشتغال شهرستان لنجان مشاغل خانگی را یکی از انواع مهم کسب و کار دانست و اظهار کرد: امروزه رشد جمعیت و به دنبال آن افزایش نرخ بیکاری از جمله مشکلات و چالش‌هایی به شمار می‌آید که گریبان کشورهای‌ در حال رشد را گرفته و شهرستان لنجان نیز به دلیل صنعتی بودن و به تبع آن مهاجرپذیر بودن این شهرستان با این چالش جدی مواجه است.

وی افزود: با توجه به مشکلات موجود در حوزه اشتغال امروز باید به سمت کارآفرینی حرکت کرد، چراکه توسعه فرهنگ کارآفرینی، کلید ایجاد اشتغال جدید و کاهش نرخ بیکاری به‌شمار می‌آید.

معاون فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ جامعه ما به سمت و سویی حرکت کرده که خانواده‌ها تنها به‌دنبال آن هستند که اشتغال فرزندان آنها از طریق بخش دولتی انجام پذیرد و باید توجه داشت، یکی از دلایل مهم رشد نرخ بیکاری در کشور، استان اصفهان و شهرستان لنجان، عدم توسعه فرهنگ کارآفرینی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع مقام معظم رهبری در چند سال اخیر توجه به مسئله اقتصاد مقاومتی را مورد توجه همگان قرار دادند و امسال را نیز با عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کردند، تا به تک تک ما یادآوری کنند که اگر تصمیم داریم مشکل اشتغال را رفع کنیم باید در کشور از تولید و کارآفرینی حمایت کنیم.

صالحی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر بوده و چنانچه در این نوع از اقتصاد بخواهیم پویا عمل کنیم باید از کارآفرینان حمایت لازم را انجام دهیم بر همین اساس دولت تسهیلات متعددی را در حوزه‌ها و طرح‌های مختلف در نظر گرفت تا این مهم محقق شود.

وی عنوان کرد: طرح تکاپو یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در کشور اجرایی شد و این طرح سمت و سوی خاصی نیز دارد و بر همین اساس اعتبار قابل توجهی در کارگروه‌های شهرستان لنجان برای این طرح اختصاص داده شد و از سوی دیگر اولویت‌های آن نیز شناسایی و معرفی شده است.

معاون فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: طرح کارورز، یکی دیگر از طرح‌هایی به‌شمار می‌آید که دولت با هدف کاهش نرخ بیکاری آن را اجرایی کرد و این طرح با هدف آشنایی کارآموز با محیط واقعی کار و شناسایی نیروی کار مستعد و توانمند با بهره‌مندی از ظرفیت استادکارهای با تجربه اصناف و صنایع اجرایی شده است.

وی با اشاره به مزایای این طرح تاکید کرد: طرح کارورز به مدت شش ماه برای هر نیروی کار اجرا می‌شود و از آنجا که دیوان قضایی کشور آن را پشتیبانی می‌کند، دیگر جای نگرانی برای کارفرما برای جذب نیرو در این طرح وجود ندارد.
صالحی متذکر شد: در این طرح دولت بر اساس مدرک تحصیلی مبلغی را به عنوان حقوق ماهانه به کارورز پرداخت خواهد کرد همچنین به مدت دو سال هزینه بیمه وی نیز توسط دولت پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت اجرای این طرح تاکنون ۱۲۸ نفر در سامانه کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند و باید توجه داشت تعهد شهرستان لنجان در این حوزه ۲۲۲ نفر است.

معاون فرماندار شهرستان لنجان افزود: در طرح کارورزی دانش آموختگان، متقاضیان و واحدهای پذیرنده (مراکز یادگیری متقاضی) هر دو می‌توانند در سامانه ثبت نام متقاضیان به آدرس karvarzi.mcls.gov.ir مراجعه و نسبت به دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت نام اقدام کنند.

کد خبر 339058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.