موبایل سنتر در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است

لنجان-رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در راستای ارایه خدمات به معتادان متجاهر تزریقی و کاهش آسیب های اجتماعی موبایل سنترها راه اندازی شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فرید براتی سده امروز(چهارشنبه) در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان با بیان اینکه نخستین گام در درمان اعتیاد پیشگیری است، اظهار کرد: مداخله و ارتقاء کیفیت برنامه‌های پیشگیرانه و توانمندسازی گروه‌های مختلف هدف از جمله راهبردهای اولیه سازمان بهزیستی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری، امروز بهزیستی با مشارکت آموزش و پرورش اقدام به اجرای طرح‌های مختلفی همچون طرح «نماد» و «ماد» کرده است.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش آموزان با عنوان «نماد» شناخته می‌شود که در این طرح آسیب‌هایی مانند اعتیاد، خشونت و روابط خارج از عرف در سنین مدرسه را مد نظر قرار داده و خدمات آموزشی و مشاوره‌ای نیز برای والدین دانش آموزان و نونهالان در این طرح مد نظر قرار داده شده است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند: «ما در مسئله آسیب‌های اجتماعی ۲۰ سال عقب هستیم، باید ۲۰ سال قبل این مسئله را پیگیری می‌کردیم. همه کسانی که در این حیطه مسئولیت دارند باید اقدامات لازم را انجام دهند. همه قوا در قبال این مسایل مسئول هستند و هیچ کس نمی‌تواند خود را از این مسئله مبرا بداند.»

براتی سده اضافه کرد: مقام معظم رهبری یادآور شدند که این آسیب دیدگان اجتماعی عائله مسئولان نظام هستند و نباید به آنها به عنوان بیمار نگاه کنیم، ما باید بتوانیم این موضوع را به مرحله‌ای برسانیم که پاسخگوی عقب افتادگی ما نیز باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری اهمیت حضور دستگاه‌های مختلف و هزینه کردن در حوزه آسیب‌های اجتماعی امری ضروری به شمار می آید که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برگزاری ۱۸ جلسه  با ۲۲۰ مصوبه در شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان نکته مهم و قابل توجهی است که نشان از عزم جدی مسئولان این شهرستان در مبارزه با مواد مخدر و حرکت در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی با توجه به حضور حدود ۳۵ معتاد متجاهر در شهرستان لنجان متذکر شد: طبق وظیفه‌ای که به بهزیستی در حوزه معتادان متجاهر محول شده، مدیریت درمان آنان جزء فعالیت‌های بهزیستی بوده، اما این مهم به این معنا نیست که همه وظایف مربوط به معتادان متجاهر مربوط به بهزیستی باشد بلکه بهزیستی با همکاری شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذی ربط باید در این زمینه فعالیت کند.

براتی سده تاکید کرد: باید به این نکته توجه داشت که پس از آنکه معتادی متجاهر توسط مراجع قضایی به مراکز ماده ۱۶ فرستاده می‌شود، آن فرد در پروسه درمان قرار می‌گیرد و طبق قانون طی سه ماه و حداکثر تا شش ماه باید در این مراکز باشند و بعد از آن زمان، نگهداری این افراد خلاف قانون است.

وی افزود: تشخیص معتادان متجاهر و وجود بیماری‌های احتمالی در آنها همچون ایدز و هپاتیت نکته مهم و حایز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد از این رو این افراد در ابتدا به مراکز غربالگری فرستاده می‌شوند و در آن مراکز پزشک، روانشناس و مددکار آنها را مورد بررسی قرار داده و آزمایش‌های اچ‌آی‌وی و هپاتیت از آنها گرفته می‌شود.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: باید توجه داشت، اگر متجاهر بودن فرد معتاد مسجل شود، به مراکز ماده ۱۶ یا به مراکز ماده ۱۵ که مجاز هستند، این بیماران را پذیرش کنند؛ فرستاده می‌شوند، اما اگر اثبات نشود که فرد معتاد متجاهر است؛ ترخیص می‌شود و آیین‌نامه و قانون برای این کار وجود دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی موبایل سنتر در شهرستان لنجان گفت: سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مسئول باید معتادانی که به صورت مخفیانه اقدام به تزریق مواد مخدر می‌کنند را شناسایی و خدمات مورد نیاز را برای پیشگیری از انتقال و کنترل بیماری به معتادان تزریقی  را به آنها ارایه دهند.

براتی سده عنوان کرد: در راستای ارایه خدمات به معتادان متجاهر تزریقی، موبایل سنترها راه اندازی شده‌اند و عوامل سازمان بهزیستی با مراجعه به پاتوق معتادان متجاهر که دسترسی به آنها سخت است، خدمات مورد نیاز مبتلایان به ایدز و همچنین خدمات پیشگیرانه را به افرادی که در پاتوق ها حضور دارند ارایه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در قالب تیم موبایل سنتر در پاتوق‌های معتادان حضور پیدا می‌کنند در صورت لزوم، معتادان متجاهر را به درمانگاه هدایت خواهند و همچنین خدمات مورد نیاز پیشگیری و کنترل بیماری ایدز را به آنان ارایه می‌دهند  از این رو امیدواریم با راه‌اندازی موبایل سنتر در شهرستان لنجان شاهد کاهش آسیب‌های اعتیاد در این شهرستان باشیم.

کد خبر 338995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.