پایان ۱۷ سال صبوری

پس از ۱۷ سال انتظار، بالاخره طلسم مترو اصفهان شکسته شد، پروژه ای که به دلایل مختلفی از جمله تاریخی بودن شهر اصفهان، کمبود اعتبارات و ... سال ها مردم اصفهان را چشم انتظار گذاشته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطالعات قطار شهری اصفهان از حدود ۲۰ سال قبل آغاز و عملیات اجرایی آن از ۱۷ سال پیش کلید خورد، اما در زمان‌های مختلف با فراز و نشیب‌ها و موانعی رو به رو شد و در نهایت سال ۹۴ نخستین فاز آن به بهره‌برداری رسید و به مرور در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بخش‌های دیگری به آن اضافه شد.

اوایل امسال بود که قطارشهری اصفهان به ایستگاه آزادی رسید و در حال حاضر رام‌های آن مسافران را از ایستگاه قدس در خیابان امام‌خمینی(ره) به سمت میدان‌ آزادی از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۹ با سرفاصله زمانی ۱۵ دقیقه در مسیرهای رفت و برگشت جابه جا می‌کند. ۱۵ کیلومتر از خط یک در حال استفاده است و به گفته سرپرست سازمان قطارشهری شهرداری اصفهان، روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر مسافر در این مسیر جابه جا می‌شوند.

سرپرست سازمان قطارشهری شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، تاکید کرده پنج کیلومتر باقی مانده تا اتصال خط یک متروی اصفهان از میدان آزادی به ایستگاه دفاع مقدس و بهره‌برداری از شش ایستگاه باقی‌مانده تا ۲۵ اسفندماه با حضور مقامات ملی و محلی به بهره‌برداری می‌رسد.

احداث ایستگاه‌های خط یک در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

دو ایستگاه اصلی میدان امام‌حسین(ع) و میدان انقلاب در فازهای قبلی خط یک تعریف شده بود، اما به دلیل تکمیل نشدن در حال استفاده نیست، چهار ایستگاه حدفاصل میدان‌آزادی تا پایانه صفه شامل ایستگاه‌های دانشگاه، کارگر، کوی امام و دفاع‌مقدس در حال آماده‌سازی است. در حال حاضر از مجموع شش ایستگاه یاد شده، چهار ایستگاه به صورت کامل تمیزکاری شده و دسترسی‌های دو ایستگاه انقلاب و آزادی نیز در حال آماده‌سازی است.

مسیر، تونل‌ها و تجهیزات مربوطه و تأسیسات از میدان‌آزادی تا صفه نیز به زودی آماده و در آستانه نوروز ۹۷ و به صورت مشخص در روز ۲۵ اسفندماه سال‌جاری، خط یک قطار شهری اصفهان با حضور مقامات ملی و محلی به بهره برداری می‌رسد.

آیا کاهش سرفاصله زمانی حرکت رام‌های قطار شهری و افزایش تعداد آنها در دستور کار قرار دارد؟

خط یک هنوز به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و ۷۰ درصد آن در حال استفاده است، طبق برنامه‌ریزی های انجام شده سال آینده با تکمیل مسیر از ابتدای صبح تا انتهای روز قطار شهری حرکت خواهد کرد، زیرا به تعداد کافی برای کاهش سرفاصله زمانی رام در اختیار داریم.

بیش از ۱۲ رام قطارشهری آماده بهره‌برداری است و برای کاهش سرفاصله زمانی تعداد آنها کافی خواهد بود، اما برخی گلایه‌ها مبنی بر فعالیت‌نکردن قطارشهری در روزهای جمعه وجود دارد که باید در پاسخ بیان کنم، مهمترین دلیل آن کاهش تقاضای سفر در این مسیر و فراهم ساختن فرصتی برای انجام کارهای جزیی باقی مانده در خط است.

بد نیست شهروندان اصفهانی بدانند بلافاصله پس از اتمام فعالیت قطارشهری در پایان هر روز تا یکساعت بعد پلمب کردن ایستگاه‌ها انجام می‌شود، کارهای باقی مانده را پیمانکاران تا ساعت چهار صبح روز بعد تکمیل و از این ساعت به بعد ایستگاه و تونل برای تستهای اولیه در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد تا هنگام استفاده شهروندان خطری مسافران را تهدید نکند و شهروندان سفر ایمنی را تجربه کنند.

وقتی خط یک قطار شهری به طور کامل به بهره‌برداری رسید، امکان اینکه روزهای جمعه سرویس‌دهی انجام شود، افزایش زمان استفاده شهروندان و کاهش سرفاصله حرکت رام های قطارشهری وجود دارد، این مهم در اواسط سال آینده عملیاتی خواهد شد.

ایستگاه میدان امام حسین(ع) چه زمانی راه‌اندازی می شود؟ 

ایستگاه میدان امام حسین(ع) از ۲۵ اسفندماه همزمان با بهره برداری کامل خط یک قطارشهری اصفهان راه‌اندازی می شود و شهروندان امکان سوار و پیاده شدن در این ایستگاه را خواهند داشت، اما بهره‌برداری از بخش جنوبی ایستگاه به اوایل خردادماه سال آینده موکول می‌شود.

در گذشته همه مسئولان برای عبور مترو از مسیر چهارباغ نگرانیهایی داشتند که با تمهیدات و تفاهم‌های انجام شده با میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مربوطه تمام موانع رفع شد و در حال حاضر قطار شهری از شمال به جنوب شهر حرکت می‌کند و مشکل خاصی به وجود نیامده است.

تاکنون چقدر برای قطار شهری هزینه شده است؟

قطار شهری یکی از گرانترین سامانه‌های حمل و نقل عمومی به شمار می‌رود، زیرا امنیت و رفاه آن بیشتر است و اجرای سازه‌های زیرزمینی و ناوگان گران قیمت آن هزینه‌های زیادی نیاز دارد.

تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان برای قطار شهری اصفهان هزینه شده و نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد، البته طبق قانون شهرداری باید ۵۰ درصد و دولت ۵۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت کند.

تاکنون بخش عمده‌ای از هزینه های قطار شهری توسط دولت پرداخت شده به طوری که ۷۵۰ میلیار تومان اعتبارات توسط دولت و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان توسط شهرداری پرداخت شده است.

پیگیر هستیم تا توازن ۵۰-۵۰ بین شهرداری و دولت برقرار شود و تکمیل تمام تاسیسات و تجهیزات آن و بهره‌برداری صد درصدی صورت گیرد. طبق آمار اعلام شده در یکسال گذشته آمار استفادهکنندگان از قطار شهری ۱۰ برابر افزایش یافته است، البته باید سایر مدهای حمل و نقل عمومی با قطار شهری هماهنگ شوند.

نکته مهم دیگر اینکه در حال حاضر طرح توسعه خط یک را در دستور کار داریم که از ایستگاه قدس به سمت دانشگاه صنعتی اصفهان خواهد بود، طول این خط پنج کیلومتر است و پنج ایستگاه خواهد داشت.

با اجرای طرح توسعه، طول خط یک از ۲۰ کیلومتر به ۲۵ کیلومتر افزایش می‌یابد، در حال حاضر نیز طرح‌ها و پیمانکار آن انتخاب شده و از ابتدای سال ۹۷ کلید می‌خورد و قرار است طی دو سال یعنی تا پایان سال ۹۸ تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

خط دو، توسعه مسیر قطار شهری را به همراه دارد، در این رابطه چه اقداماتی انجام شده است؟

مسیر مصوب خط دو قطارشهری اصفهان از شمال شرق به طرف غرب اصفهان است، یعنی از شهرک امام حسین(ع)، خیابان زینبیه، میدان لاله، میدان قدس، میدان امام علی(ع)، چهارراه شکرشکن، خیابان باغ‌گلدسته، تقاطع با میدان امام حسین(ع) درخط یک و بعد مسیر خود را از خیابان طالقانی به سمت غرب، ادامه می‌دهد و از خیابان کاشانی، خیابان صاحب روضات و زیر بزرگراه شهیدخرازی عبور و در انتهای کهندژ فاز نخست آن تمام می‌شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در آینده خط دو، طول خیابان کهندژ را طی کرده و به خمینی شهر می‌رسد.

تمام ایستگاه‌های این خط جانمایی، مطالعات مسیر انجام و طرح‌های مربوطه تهیه شده است. در حال حاضر بخش اول پروژه از شهرک امام‌حسین(ع) به سمت مرکز شهر توسط پیمانکار آغاز و عملیات اجرایی سه ایستگاه کلید خورده است، عملیات اجرایی دو ایستگاه دیگر تا قبل از پایان سال آغاز می‌شود.

مراحل حفاری تونل به زودی آغاز و برنامه‌ریزی شده در سال آینده عملیات حفاری سمت غرب از ابتدای کهندژ به سمت میدان امام حسین(ع) شروع و خط دو قطار شهری طی مدت هفت سال اجرایی می‌شود، البته مسئولان استان تاکید دارند که این زمانبندی باید کوتاه‌تر و خط دو، ظرف مدت پنج سال تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گیرد. پیش‌بینی شده در هر دوره زمانی که بخشی از مسیر آماده شد، سرویس‌دهی به شهروندان انجام شود.

خط سه قطارشهری اصفهان چه مسیری را پوشش می‌دهد؟

خط سه قطار شهری اصفهان از میدان آزادی به سمت غرب، ابتدای اتوبان ذوب آهن به طول ۱۰ کیلومتر و ۱۰ ایستگاه است.

آنچه در طرح ها پیش‌بینی شده این است که خطی از سمت فولادشهر و زرین شهر در ابتدای اتوبان ذوب آهن به یکدیگر متصل شوند و پایانه غرب به این نقطه اتصال منتقل شود، از این رو مشاوران در حال تهیه طرح هستند و پیش‌بینی شده سال آینده عملیات حفاری و تونل سازی مسیر آغاز شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است خط سه از میدان آزادی به سمت شرق نیز ادامه یافته و با خط دو در حوالی میدان لاله متصل شود تا مترو به صورت شبکه درآید.

آیا شهرداری برای خرید رام های قطار شهری به صورت مستقل عمل کرده یا از کمک‌های دولتی نیز بهره‌مند شده است؟

خرید بخشی از ناوگان قطار شهری در تمام کلانشهرها از جمله اصفهان توسط شهرداری و بخشی دیگر توسط دولت انجام می‌شود.

طبق آخرین اخبار و اطلاعات موجود، در حال حاضر دولت درصدد است دو هزار رام قطار شهری برای تمام کلانشهرها خریداری و بین آنها تقسیم کند.

آیا در طرح‌های زیربنایی قطارشهری برای استفاده از انرژی‌های پاک برنامه‌ریزی شده است؟

مصوبه‌ای از شورای شهر داریم که بر اساس آن شهرداری باید حداقل ۲۰ درصد انرژی مورد نیاز ساختمان‌های خود را به واسطه انرژی خورشیدی تامین کند. البته برای استفاده از انرژی خورشیدی در ایستگاه‌های قطار شهری اصفهان پیش‌بینی‌هایی انجام نشده، اما این مهم به عنوان سیاست در شهرداری مطرح است. تاکنون برای راه‌اندازی قطارشهری اصفهان زحمات زیادی کشیده شده و مبالغ زیادی از جیب مردم هزینه شده است، وقتی که طی مدت زمان ۱۰ دقیقه شهروندان می‌توانند از شمال به جنوب اصفهان رفته و به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند، استفاده از خودرو شخصی آنچنان صحیح نیست مگر در نقاطی که از محدوده سرویس‌دهی حمل و نقل عمومی خارج باشد. انتظار این است که شهروندان حتی الامکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی را به استفاده از خودروهای شخصی ترجیح داده و سفرهای درون شهری توأم با آرامش را تجربه کنند.

گفتگو از راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس شهر

کد خبر 338806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.