دانش آموزان مشاغلی انتخاب می‌کنند که امروزه وجود ندارد!

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: اینکه افراد سال‌ها در رشته ای درس می‌خوانند و بعد در حوزه ای دیگر مشغول به کار می‌شوند، ناشی از ضعف سیستم آموزشی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن طاهری شامگاه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی آینده با محوریت آینده شغلی در دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه قبل از تعیین استراتژی شغلی باید یک قدم به عقب برداریم، اظهار کرد: قبل از انتخاب شغل، توجه به نوع سیستم آموزشی بسیار مهم است.

وی افزود: این موضوع به حدی مهم است که سیستم آموزش و پرورش به معنای عام، تربیت نسل بعدی را به عهده دارد، این موضوع در جایی مهم تر می شود که نسل قبلی با هر درجه از مهارت به کار دست می یافت، اما امروزه اینطور نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با طرح سوالی ادامه داد: از زمان ابتدایی تا لیسانس نزدیک به ۱۵ هزار ساعت درس خوانده ایم، اما آیا این تحصیل برای ما مفید بوده است؟ این درحالی است که اکثر افراد، مشاغلی خارج از ارتباط با رشته تحصیلی خود دارند، این معضل نشان دهنده ضعف سیستم آموزشی است، گفته می شود ۶۵ درصد از دانش آموزان ابتدایی در هنگام انتخاب شغل، فعالیت هایی را انتخاب می کنند که امروزه وجود ندارد و این خود بزرگترین ضعف سیستم آموزشی ما است.

طاهری با بیان اینکه باید متناسب با نیاز جامعه و آینده، رشته های تحصیلی عرضه و در آن تحصیل شود، افزود: متاسفانه چنین رویه ای در کشور در پیش گرفته نمی شود و بر اساس آموزش های امروز، نمی دانیم چه آینده کاری در انتظار دانش آموزان است!

وی با اشاره به توسعه کسب و کارهای فناورانه اضافه کرد: از زمان تاسیس اپل، حجم فروش محصولات این کمپانی روز به روز افزایش یافته و پیش بینی می شود با این روند در سال ۲۰۲۰ حدود هفت میلیارد گوشی هوشمند فروخته شود، در صورتی که کمتر از این تعداد انسان در دنیا وجود خواهد داشت، اما نکته مهم ایجاد کسب و کارهای جدید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در پایان، راه حل رفع این معضلات را در توجه به چهار رکن آموزش خلاقیت، تفکر انتقادی، توانایی همکاری با دیگران و آموزش ارتباط موثر به دانش آموزان دانست.

به گزارش ایمنا، به مناسبت گرامی داشت روز جهانی آینده، نشست علمی با محوریت آینده شغلی به همراه معرفی ایده ها و شبکه سازی استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان شهر اصفهان برگزار شد.

کد خبر 338709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.