۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
قرعه اصفهان به نام وکلا افتاد

"وکلا حقوق‌بان مردم هستند و این در حالی است که آنها در جامعه مادر شناخته شده نیستند و قصد دارم با تکرار عنوان وکیل، این شغل را در اذهان عمومی جای دهم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، خودش را جنس ناجور خانواده می‌نامد، چرا که جد پدری، پدر بزرگ، پدر و برادرش همه در عرصه صنعتی فعالیت دارند اما خودش وکالت را انتخاب کرده است. البته وکالت گزینه دوم انتخاب‌هایش در ادامه تحصیل بود، چرا که در ابتدای امر قصد ورود به وزارت خارجه داشت اما از خوش شانسی و یا بدشانسی‌، سالی که قرار بود در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند، وزارت خارجه دانشجوی بورسیه نگرفت و او را به سمت رشته حقوق سوق داد.

مهدی مزروعی، وکیل پایه یک دادگستری امروز و پس از گذشت 9 سال از اخذ پروانه وکالتش در منصب عضو شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفته تا به گفته خودش بتواند از حقوق مردم و هم صنفانش دفاع کند. او وکیل را حقوق‌بان مردم می‌داند و بر این باور است که وکلا در محاکم قضایی از حقوق موکلینشان دفاع می کنند و نه از رفتار آنها. امروز، هفتم اسفند ماه، روز وکیل نامگذاری شده و به همین بهانه گفت‌وگویی را با وی انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

چه سنخیتی بین عضو شورای شهر و وکیل بودن می‌بینید؟

شورای شهر در برخی جاها به عنوان قانون‌گذار عمل می‌کند و وجود یک وکیل دادگستری از لحاظ انطباق اولیه مصوبات با قوانین و مقررات تاثر بسزایی دارد. همچنین شورا در برخی از مواقع به عنوان ناظر عمل می‌کند که نظارت جزو ماهیت وکالت است و در واقع وکالت یکی از تخصص‌هایی است که حتما باید در شورا وجود داشته باشد.

در این دوره از مدیریت شهری اصفهان با توجه به اینکه شهردار این شهر نیز یک وکیل دادگستری است، قرعه مدیریت شهری به نام وکلا افتاده است، به نظر شما این امر چه معایب و مزیت‌هایی دارد؟

مزایای این امر را در سوال قبلی پاسخ دادم اما در خصوص معایب آن باید بگویم که شهر نیاز به تخصص‌های مختلف دارد و شهردار باید از متخصصان متعدد استفاده کند، هر چند شهردار دیدگاه روشنی نسبت به همه مسایل مدیریت شهری دارد اما استفاده از نخبگان در همه بخش‌های تخصصی مدیریت شهری می‌تواند در پیشرفت بهتر کارها تاثیرگذار باشد. باید توجه داشت که هر بار مدیریت شهری را یک متخصص اداره می‌کند و این بار نیز قرعه به نام وکلا افتاد.

در همه نطق و تذکراتتان خود را معرفی و از واژه وکیل استفاده می کنید. چرا؟

این نوع معرغی به عمد است، حمل بر خودستایی نیست، دلیل من برای این کار این است که عنوان شغل وکیل، مانند دکتر و مهندس در اذهان عمومی تکرار شود تا همه به خوبی این شغل را بشناسند.

فکر می‌کنید شغل وکالت ناشناخته است؟

بله ما اصلا در جامعه مادر شناخته شده نیستیم و این نقدی است که به ما وکلا و جامعه مادر وارد است، وکلا خیلی شجاعانه از حقوق ملت دفاع می کنند و تلاش می کنم تا با معرفی خودم به عنوان وکیل به عمد جامعه را بیشتر با وکلا آشنا کنم.

نخستین پرونده‌ای که وکالت آن را قبول کردید چه بود؟

اولین پرونده من پرونده سرقتی بود که مادرشوهری علیه عروسش اقامه دعوا کرده بود و با دفاعی که من از موکلم داشتم وی تبرئه شد.

آیا تاکنون در تجربه کاری‌تان تمایل داشتید پرونده‌ای خاص را عهده دار شوید؟

هیچ‌گاه به این امر فکر نکردم و هیچگاه این نگاه را نداشته ام که کاش این پرونده خاص به من واگذار شود.

وکالت باید تخصصی شود؟

این ضرورتی است که شکی در آن نیست و باید بدیهی انجام شود، البته عملا این اتفاق در حال انجام است و تعریفی برای آن نداریم.

پوشش روز گذشته شما در شورای شهر با کسوت وکالت بود. چرا؟

این اقدام کاری نمادین بود برای تثبیت جایگاه وکلا در اذهان عمومی و در این راه شهردار و رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز مرا همراهی کردند.

با توجه به تجربه‌ای که طی چند ماه اخیر در حوزه مدیریت شهری کسب کرده‌اید آیا به دیگر همکارانتان پیشنهاد می‌کنید به این عرصه وارد شوند؟

وکلا به دلایل مختلف باید در دستگاه‌های نظارتی و تصمیم‌گیری قدرت و حاکمیت به منظور دفاع از حقوق مردم و حقوق صنفی خودشان  وارد شوند و این یک الزام است اما کانون وکلا نباید به این موارد وارد شود چرا که این کانون یک نهاد صنفی است.

الگوی کاری‌تان چه کسی است؟

در زمینه تئوریک از مرحوم دکتر کاتوزیان و در عمل از دکتر مصدق الگو گرفته‌ام.

دوباره متولد شوید وکالت را انتخاب می‌کنید؟

با مشغله فکری و عملی که الان دارم شاید سخت می گرفتم ولی در نهایت وکالت را انتخاب می‌کردم.

تا چه زمانی به امر وکالت می‌پردازید؟

مَثَل معروفی است که می‌گویند "وکلا تامادامی که می‌توانند راه بروند کارشان را ادامه می‌دهند." ما سن بازنشستگی داریم اما تا به صورت عملی بازنشسته نشوم از کارم کناره‌گیری نمی‌کنم.

کد خبر 338276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.