جامعه وکالت باید به سمت تخصصی شدن گام بردارد

معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان با اشاره به اینکه وکیل، یار و مددکار قاضی است، گفت: جامعه وکالت باید با مصوبات قانونی به سمت تخصصی کردن وکالت گام بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد محمدی شامگاه پنج شنبه در همایش نقش و جایگاه وکیل مدافع در نظام حقوقی ایران ضمن تبریک روز وکیل مدافع اظهار کرد: معنای اصطلاحی وکیل در کتب حقوقی و لغت نامه‌ای به عنوان امین، حافظ و حامی است و با توجه به اینکه یکی از القاب خداوند صفت وکیل بودن است چه چیزی از این بهتر که جامعه وکالت به این لقب والای خداوند متصل است.

وی با تاکید بر اینکه وکیل امین و حافظ حقوق مردم است، افزود: در کتب حقوقی و فقهی ما ابعاد بسیاری در مورد وکالت آمده است و تاریخچه وکالت در حقوق ایران کمتر از یک قرن و سابقه آن به سال ۱۲۹۰ شمسی برمی‌گردد.

معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان با بیان روند قانون‌گذاری به سمت تکامل پیش رفته است و هرچه به سمت جلو آمده حق داشتن وکیل و نقش وکلا پررنگ تر شده است، تصریح کرد: بعد از انقلاب، قانونگذار با اصل ۳۵ قانون اساسی حق داشتن وکیل را پیش‌بینی کرده و حتی در این قانون آمده است که کسانی که توان مالی در گرفتن وکیل ندارند باید از سمت دولت مورد حمایت واقع شوند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه وکلا بر اساس ماده ۱۸۷ قانون اساسی به عنوان احیای حقوق قانونی آنان تصویب شده است، گفت: وکیل برای هر پرونده‌ای که به صورت خصوصی می‌گیرد در واقع وکیل کل جامعه است و رسالت و حوزه مسئولیت او تنها در یک پرونده وکالتی نیست.

محمدی با بیان اینکه جایگاه وکیل در تمام دنیا جایگاهی است که حقوق مدنی و اساسی یک جامعه را ارتقا می بخشد، اظهار کرد: مردم هر کشوری قطعا باید حقوق شان را از حقوقدانان آن کشور بیابند و بسیاری از مردم تصور می کنند که در بسیاری موارد حقوقی دارند که این تصور متاسفانه تصور اشتباهی است و حقوقدانان باید حقوق مردم را به جامعه تفهیم کنند.

وی با تاکید بر اینکه در چنین دیدگاهی، جایگاه و منزلت یک وکیل در احیا و ارتقای دانش حقوقی و توسعه و هدایت جامعه مدنی است، خاطرنشان کرد: وکلا برای دستیابی به این امور و ایفای نقش مهم خود از دو مقوله علم و عدالت خواهی برخوردار باشند.

علم و عدالت‌خواهی لازمه وکالت است

معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان با بیان اینکه وکلا باید به اختیارات قانونی خود توجه کنند افزود: هر وقت جامعه به سمت امنیت گرایی می رود حقوق خصوصی جامعه محدود می شود و قطعا اختیارات افراد هم محدود خواهد شد و تمام تلاش ما باید بر این باشد که سیاست جامعه به سمت امنیت گرایی نرود.

وی با اشاره به اینکه حضور وکیل در جامعه باعث آشنایی افراد به حقوق خود است و این آشنایی به حقوق از ظلم به دیگران جلوگیری می کند، گفت: آنچه مسلم است اینکه عدالت یک محصول نیست و علم و عدالت یک روند است ‌که این دو بال لازمه امر وکالت است و اگر جامعه وکالت خود را به گرفتن یک پرونده و چند موکل محدود کند بی شک از نقش اساسی خود دور مانده است.

وکیل نباید با زیرکی احقاق حقی را رقم بزند

محمدی با بیان اینکه منزلت وکیل از حیث قانونی شان قضایی است، تصریح کرد: برخلاف تفکر عامه که فکر می کنند وکیل باید با زیرکی احقاق حقی را برای آنها رقم بزند اما وکیل یار و مددکار قاضی در جهت اجرای عدالت و احقاق حق است و با این دیدگاه وکیل شان یک قاضی را پیدا می کند چرا که هر دو می خواهند دادرسی عادلانه و منصفانه داشته باشند.

معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان با انتقاد از وجود تخریب هایی که در جامعه نسبت به شغل وکالت صورت می گیرد، اظهار کرد: اگر وکلا به سمت این تصور عامه مردم بروند که وکیل شخص زبردستی است که می تواند باطل را حق جلوه دهد اگر وکلا در این سمت گام بردارند به شدت از جایگاه اصلی خود دور مانده اند.

باید با اصلاح رفتار هجمه های متوجه دستگاه قضا را برطرف کرد

وی با تاکید بر اینکه گاهی علت هجمه ها و تخریب ها را باید در رفتار و عملکرد خود جستجو کرد، گفت: وقتی دستگاه قضا اعم از وکلا و کل مجموعه مورد نقد و هجمه قرار می گیرند قطعا باید برای این امر مشکلی باشد و برای اصلاح باید رفتارها و عملکردها را دوباره بررسی کرد.

محمدی با بیان اینکه تغییر در بینش، نگرش و رویکردهاست که نگاه جامعه را به سمت ما تغییر می دهد، افزود: یک وکیل باید وارد جامعه شود و با اقشار مختلف ارتباط داشته باشد و حقوق آنها را به زبان خود مردم بیان کند و قطعا اگر به اصلاح خود فکر کند ارتباط بهتری با مردم خواهد داشت.

معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر وکلا از مردم فاصله بگیرند و رسالت خود را بیان نکنند مردم به درست یا غلط در مورد آنان قضاوت می کنند، خاطرنشان کرد: جامعه وکالت باید قبل از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرد به نقش و جایگاه خود توجه کافی داشته باشد و پس از آن است که مردم مبلغ وکلا و حرفه آنها خواهند بود و از صمیم قلب به وکلا و قضات احترام می گذارند.

محمدی گفت: همه وکلا باید بکوشند تا با رفتار درست خود جایگاه رفیع وکلا را به جامعه معرفی کنند و در جهت ایجاد تصور مثبت در جامعه تلاش کنند.

وی در توصیه به وکلا در احقاق حقوق ستمدیدگان گفت: وکلا باید به فکر نیازمندان جامعه باشند و ۱۰ درصد وقت خود را به افراد بی بضاعت و احقاق حقوق آنان اختصاص دهند و تنها منتظر نباشیم که دستگاه قضایی ما را به عنوان وکیل تسخیری یا معاضدتی معرفی کند بلکه خود با اختصاص ۱۰ درصد وقت خود به احقاق حق ستمدیدگان و کسانی که توان گرفتن وکیل ندارند، بپردازید.

معاون قضایی دادگستری کل استان اصفهان با انتقاد از عدم تخصصی شدن حرفه وکالت تصریح کرد: متاسفانه کانون‌های وکلای کشور در حد پزشکان عمومی فعالیت می‌کنند و این در حالی است که باید حرفه وکالت را به سمت تخصصی شدن پیش ببریم و با مصوباتی قانونی بر اساس نیازهای جامعه حرکت کنیم در غیر این صورت قطعا جامعه وکالتی از روند امروز جامعه عقب می‌ماند.

کد خبر 338043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.