مقارنه ماه و ستاره «دَبَران» را با چشم غیرمسلح ببینید

مدرس و پژوهشگر نجوم از رصد ستار های دبران و خوشه پروین خبر داد و گفت: فردا شب این ستاره ها با چشم غیر مسلح قابل رصد هستند و ماه و ستاره دبران در حالت مقارنه قرار می گیرند.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شامگاه جمعه چهار اسفندماه، ساعت ۲۲:۰۶ ماه، ستاره زیبای "دَبَران"، تقریبا در یک راستای دید از ناظران زمینی قرار خواهد گرفت که به این پدیده مقارنه ماه و ستاره دبران می‌گویند.

وی افزود: این ستاره در ساعت ۲۲ به نزدیکترین حالت که حدود ۰.۴ درجه از ماه فاصله خواهد داشت می‌رسد.

این کارشناس نجوم اظهار کرد: این مقارنه علاوه بر اینکه فرصت مناسبی برای علاقمندان عکاسی از پدیده‌های آسمان شب مهیا می‌کند، برای کسانی که به صورت‌های فلکی نیز علاقمندند فرصت یادگیری خواهد داد.

به گفته مرادی ستاره دَبَران یا پس‌رونده درخشان‌ترین ستارهٔ صورت فلکی گاو است. دبران یا تاشتر(در زبان پارسی باستان) در اصل یک غول سرخ است و در قدیم به عنوان چشم سرخ گاو خشمگین این صورت فلکی تصور می‌شد. شعاع این ستاره بیش از ۴۴ برابر شعاع خورشید است و در فاصله ۶۵ سال نوری از ما قرار دارد. در واقع اگر در شامگاه جمعه چهارم اسفند به این ستاره که در کنار ماه دیده می شود نگاه کنید، باید توجه کنید آنچه می بینید مربوط به ۶۵ سال پیش است. یعنی نور این ستاره ۶۵ سال طول می‌کشد تا به ما برسد.

مرادی تصریح کرد: خوشه های ستاره ای، تعداد زیادی از ستارگان هستند که در کنار هم قرار گرفته اند. معمولا هم سن بوده و از بستر یک توده ابر و گاز و غبار که به آن سحابی می گوییم، متولد شده اند. یکی از معروفترین این خوشه ها، خوشه پروین است که در این شب ها به زیبایی و بدون استفاده از ابزار رصدی بر فراز آسمان قابل مشاهده است.

کد خبر 337981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.