تجربه پاریس

آشنایی با روش‌های جذب سرمایه‌گذار، آخرین تکنولوژی مهار آتش‌، ساماندهی متکدیان، شناخت راهکارهای شادی آفرینی، راهکارهای حل مباحث زیست محیطی و توسعه پایدار از جمله دستاوردهای اعضای شورای شهر در سفر به پاریس بوده است.

به گزارش ایمنا، ۱۵ بهمن سال جاری سه تن از اعضای شورای شهر اصفهان برای استفاده از تجربیات پاریس در حوزه‌های مختلف شهری به فرانسه سفر کردند.

یکی از بهترین مدل‌های کسب تجربه و برنامه ریزی، استفاده از نمونه‌های موفق، پویا و تطبیق شرایط و تجربیات موفق این نمونه‌ها با شرایط بومی و فرهنگی یک شهر است. بر این اساس از آن جایی که فرانسه نمونه‌ای موفق رفع معضلات شهری از جمله  آلاینده‌ها و محیط زیست، ترافیک، تراکم جمعیتی، ساخت و ساز و معماری بوده است، به عنوان یک نمونه قابل بررسی به عنوان مقصد هیئت کاری شورای شهر اصفهان انتخاب شد.

کوروش خسروی، رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص دستاوردهای سفر به فرانسه گفت: این سفر با دعوت انجمن معماران فرانسه برنامه‌ریزی شد تا اعضای شورای شهر اصفهان از تجربیات و پروژه‌های موفق شهر پاریس در حوزه شهری آشنا شوند.

وی با بیان اینکه در این سفر ضمن بازدید از پروژه‌های شهری با شرکت «METRA» مذاکراتی انجام گرفت، عنوان کرد: از جمله اقدامات جالب توجه این شهر، استفاده از ظرفیت‌های مختلف شهری است، به طور مثال زمین بزرگی به مساحت ۱۰ هزارمترمربع که در گذشته به عنوان پارکینگ حمل و نقل عمومی از آن استفاده می‌شد، با استفاده از نظرات معماران شهرشان تا عمق ۲۱ متری حفاری شد و دو طبقه پارکینگ و یک طبقه تعمیرگاه برای وسایل حمل و نقل عمومی احداث شده بود. علاوه بر این طبقات مسکونی و اداری نیز بر روی طبقات زیرین ساخته بودند.

دستیابی به یک تکنولوژی اطفای حریق پس از 12 سال تلاش

وی اضافه کرد: آنها پس از ۱۲ سال تلاش موفق شده بودند به تکنولوژی دست یابند تا در صورت آتش سوزی به مدت چهار ساعت آتش را در زیر زمین نگه دارند و بدین طریق استانداردهای ایمنی را کسب کنند.

خسروی تصریح کرد: با این روش ساخت و ساز می‌توان ارزش افزوده زمین‌های شهری را افزایش داد به همین دلیل تکنولوژی ساخت آن را باید به اصفهان منتقل کرده و در ساختمان‌های شهر از آن بهره ببریم.

وی با اشاره به بازدید از ایستگاه«F» مترو فرانسه افزود: این ایستگاه که به همت خانم «رکسانا ورزا» به بزرگترین مرکز کارآفرینی دنیا بدل شده و در تیرماه امسال توسط رییس جمهور فرانسه به بهره برداری رسید.

این عضو شورا با بیان اینکه در کل کشور فرانسه ۱۰ هزار استارت آپ ( شرکت کسب و کار) وجود دارد، گفت: با وجود اینکه مدت کوتاهی از راه اندازی این مرکز می‌گذرد، اما اکنون ۱۰ درصد از استارت آپ‌های فرانسه در این مرکز کارآفرینی گرد هم آمده‌اند.

وی ادامه داد: از آنجایی که در شورای اسلامی دوره پنجم در ارتباط با توسعه فضای کارآفرینی در شهر لایحه‌ای به تصویب رسید، امیدواریم درآینده نزدیک در ساخت مرکز کارآفرینی از تجربه سفر فرانسه بهره ‌مند شویم.

خسروی اظهارکرد: جلساتی نیز با اتاق بازرگانی پاریس برای گسترش ارتباطات داشتیم تا گروه‌های مختلف فرهنگی، تولیدی و تجاری بین دو شهر اصفهان و پاریس بیشتر و بهتر سفر کنند، همچنین بازدیدی از پارک علم و فناوری سوفیا آنتی پلیس فرانسه برای مبادلات فعالیت‌های دانش محور انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: یک شرکت فرانسوی دیگر نیز طرحی را ارائه کرد به طوری که سقف ساختمان‌ها به صورت بام سبز در بیایند، البته این فضای سبز باید با اقلیم ایران هماهنگ باشد تا هزینه‌های خنک‌سازی ساختمان‌ها در تابستان کاهش یابد.

تجربه موفق پاریس در ساماندهی متکدیان

کوروش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در خصوص دستاوردهای این سفر گفت: تبادل اطلاعات و استفاده از تجارب مدیریت شهری پاریس به منظور استفاده بهینه از فضاهای شهری مورد توجه اعضای شورا بود که در این سفر پروژه‌های مربوط به حوزه‌های عمران و شهرسازی، اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپ‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه عمده فعالیت‌های مدیریت شهری پاریس مبتنی بر استفاده از فرصتها و توانمندسازی افراد بوده است، ادامه داد: تلاش مسئولان این شهر بر این اساس بوده که هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنند.

این عضو شورا تصریح کرد: مدیریت شهری پاریس به مسائل اجتماعی نگاه ویژه‌ای دارد، حقوقی ویژه برای بی‌خانمان‌ها در نظرگرفته و در راستای ساماندهی متکدیان حرکت کرده است که همه اینها ناشی از توجه و رسیدگی سیستم مدیریت شهری پاریس به این مقوله است، زیرا هدف آنها آسان کردن شرایط زندگی برای شهروندان است.

محمدی با اشاره به  طرح «SEMPA» افزود: در این طرح مسئولان پاریس از یک فضای ایستگاهی و حاشیه‌ای شهر برای ساخت فضای موثر اداری، تجاری و مسکونی به مساحت دو میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع استفاده‌ بهینه کرده تا ضمن تأمین مسکن مورد نیاز شهروندان از فضای موجود به بهترین شکل استفاده شود و فضای سبز را نیز با درنظر گرفتن استفاده بهینه از انرژی و کمترین مصرف آب ارتقا دهند.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که شهرداری پاریس در اجرای این پروژه عظیم هیچ هزینه‌ای را صرف نکرده بلکه تمامی اعتبار مورد نیاز آن از طریق جذب سرمایه‌گذار و مشارکت مردم تامین شده است، البته تمامی این طرح‌ها تحت نظارت و هماهنگی شهرداری و شورای شهر پاریس انجام شده بود.

محمدی عنوان کرد: در طرح دیگری به نام ایستگاه «F» که قبلا یک انبار ایستگاه قطار بوده مدیریت شهری پاریس توانسته است ضمن جذب ۲۵۰ میلیون یورو اعتبار و سرمایه‌گذاری در این طرح، اقدام به ایجاد بزرگترین مرکز کارآفرینی در پاریس کند که مجموعه متعددی از استارت آپ‌های فعال را در خود جای داده و منشاء آثار قابل توجهی در کارآفرینی و جذب سرمایه‌گذاری در کشور شده است و هم اکنون تحت مدیریت یک خانم اصفهانی تبعه پاریس اداره می‌شود.

بررسی شناخت راهکارهای شادی آفرینی

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به اهداف این سفر اشاره کرد و گفت: بررسی راهکارهای رفع معضلات شهری به ویژه در بخش محیط زیست و ترافیک، بررسی و شناخت الگوهای موفق مدیریت شهری در توسعه منابع درآمدی جدید شهری، شناخت راهکارهای توسعه مشارکت شهروندی در ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی، مدل پیاده سازی توسعه مبتنی بر توسعه پایدار شهری، بررسی روش‌ها و فرآیند مدیریت واحد شهری، شناخت راهکارهای شادی آفرینی مبتنی بر شرایط بومی و منطقی برای شهروندان و شیوه‌های جذب گردشگر و سرمایه گذار از جمله اهداف این سفر بوده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا تاکید کرد: البته مذاکره با شرکت «HQE« یکی از بزرگترین ارایه دهندگان خدمات شهری و اجتماعی مبتنی بر استانداردهای محیط زیستی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیز در دستور برنامه ها قرار گرفت، باید اذغان کرد که در مجموع این مذاکرات و بازدیدهای فشرده نقش پررنگ زنان وجوانان در لایه‌های مختلف مدیریت، ایده‌پردازی و کارآفرینی کاملا مشهود و قابل تامل بود و این نقطه نیاز مدیریت شهری اصفهان برای خروج از شرایط فعلی و استفاده از رویکردی خلاقانه برای اداره شهر است.

روشن با اشاره به تجربیات موفق کشور فرانسه در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار تصریح کرد: الزام ایجاد فضای سبز در ورودی ساختمان‌ها به سمت خیابان، استفاده از موارد قابل بازیافت در ساخت ساختمان‌ها، استفاده از پوشش گیاهی خانگی و شهری کم مصرف آب، ایجاد الزام قانونی و فرهنگی در استفاده از منابع آبی خاکستری در مصارف خانگی برای آبیاری، کارواش و ایجاد الزام های قانونی در حفظ انرژی و ایزولاسیون ساختمان‌ها در مصرف انرژی از موارد مربوط به این حوزه است.

وی با اعلام اینکه توسعه در شهرهای فرانسه به معنای واقعی بر اساس توسعه پایدار و همه جانبه پیش می‌رود، افزود: هر برنامه ای در شهر قطعه‌ای از یک پازل جامع در مدیریت شهری محسوب می‌شود و شفافیت ویژه‌ای برای هر نقش و منافع ایفای وظایف شهروندی وجود دارد به طوری که هر شهروند فرانسوی خود را بخشی از مدیریت واحد و جامع شهری می‌داند و با نقش و منافع خود یعنی فرهنگ حقوق شهروندی به خوبی آشنا است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: مدیریت واحد شهری در فرانسه حلقه مفقوده‌ای است که نه تنها در کلان شهری همچون اصفهان می‌تواند راهگشای بسیاری از معضلات مدیریتی و اجرایی شهر باشد، بلکه انرژی مضاعفی برای جذب مشارکت شهروندان در اداره شهر و حتی کاهش هزینه‌های موازی نهادها، ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، تردیدی نیست که برای تغییر الگوی اداره شهر و رسیدن به توسعه پایدار شهری باید چالش‌های شهری بررسی و راهکارهای اساسی برای رفع آن ارایه داد که در این بین استفاده از تجربیات شهرهای موفق جهانی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 337593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.