جلوه‌گری خورشید در روزهای پایانی سال

روزهای آخر بهمن ماه را طی می‌کنیم و در این هفته وارد آخرین ماه زمستان می‌شویم. رویداد آسمانی جالب توجه این روزها، افزایش ارتفاع خورشید در آسمان است که عمران مرادی، مدرس و پژوهشگر نجوم به آن اشاره می کند.

 مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از علاقه مندان به نجوم می خواهد که به ارتفاع خورشید دقت کنند و می گوید: هر چقدر که به بهار نزدیک‌تر می شویم ارتفاع خورشید در آسمان افزایش می‌یابد.

او سایه‌ها را بهترین راه برای درک این افزایش ارتفاع می داند و می افزاید: با افزایش ارتفاع خورشید، سایه‌ها کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود و در هنگام ظهر، خورشید بیشتر به وسط آسمان نزدیک می شود و  به همین دلیل تابش نور خورشید عمودتر شده و هوا به آرامی گرم و بهاری می‌شود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم می گوید: برخی پدیده‌های نجومی اگرچه زیبا هستند، اما گاهی همراه با رخدادهایی ناخوشایند برای ستاره شناسان است. یک نوع از این پدیده‌ها، زمانی اتفاق می‌افتد که اجرام آسمان در راستای دید خورشید قرار می‌گیرد.

مرادی مقارنه سیاره عطارد با خورشید را یکی از انواع این پدیده‌ها می داند و می گوید: سیاره تیر یا عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید و نیز کوچکترین سیاره منظومه شمسی است. در این هفته مقارنه عطارد با خورشید رخ می‌دهد و در چنین حالتی به دلیل نور خورشید، رصد سیاره امکان پذیر نخواهد بود. بنابراین باید چند روز صبر کنیم تا عطارد در مسیر حرکت گردشی سریع خود به دور خورشید قدری از این منبع نور عظیم فاصله بگیرد و بتوانیم آن را رصد کنیم.

او درباره زمان مناسب رصد این سیاره می گوید: این سیاره زیبا زمانی که از راستای خورشید دور شود، گاهی در سحرگاه پیش از طلوع خورشید و در افق شرق و گاهی پس از غروب خورشید و در افق غرب قابل رصد است. 

کارشناس نجوم مرکز نجوم ادیب اصفهان می افزاید: در نخستین روز هفته، شنبه ۲۸ بهمن ماه شاهد رویت هلال اول ماه جمادی الثانی ۱۴۳۹ هجری قمری خواهیم بود که البته با استفاده از ابزار رصدی در جنوب و جنوب غرب ایران امکان پذیر است.

او با بیان اینکه در این زمان ماه در فاصله کمی از راستای دید خورشید قرار دارد، می گوید: رصد هلال اول هر ماه قمری معمولا دشوار است، اما گاهی شرایط به گونه‌ای است که این دشواری بیشتر شده و بدون استفاده از دوربین یا تلسکوپ نمی‌توان هلال را رصد کرد. هلال ماه جمادی الثانی نیز از این نوع است و برای رصد آن به ابزار و مهارت خاص در رصد هلال نیاز است.

مرادی می گوید: امشب همچنین در ساعت ۱۸:۰۵ و در افق غرب سیاره زهره نیز در کنار ماه، قابل رصد خواهد بود.

مدرس و پژوهشگر نجوم درباره دیگر رویداد آسمانی در این هفته اعلام می کند: شامگاه جمعه چهار اسفندماه، ساعت ۲۲:۰۶ ماه، ستاره زیبای "دَبَران"، تقریبا در یک راستای دید از ناظران زمینی قرار خواهد گرفت که به این پدیده مقارنه ماه و ستاره دبران می‌گویند.

او  ستاره دَبَران یا پس‌رونده را درخشان‌ترین ستارهٔ صورت فلکی گاو می داند و می گوید: دبران یا تاشتر(در زبان پارسی باستان) در اصل یک غول سرخ است و در قدیم به عنوان چشم سرخ گاو خشمگین این صورت فلکی تصور می‌شد. شعاع این ستاره بیش از ۴۴ برابر شعاع خورشید است و در فاصله ۶۵ سال نوری از ما قرار دارد. در واقع اگر در شامگاه جمعه چهارم اسفند به این ستاره که در کنار ماه دیده می شود نگاه کنید، باید توجه کنید آنچه می بینید مربوط به ۶۵ سال پیش است. یعنی نور این ستاره ۶۵ سال طول می‌کشد تا به ما برسد.

کد خبر 337527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.