روایت یخنوردان اصفهانی از نبرد با صخره و یخ

مشکلات زیادی بر سر راه تمرینات یخنوردان اصفهانی وجود دارد که مسئولان باید برای رفع آن‌ها قدم بردارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا صفدریان، یخنورد اصفهانی که با قهرمانی در مسابقات جام جهانی یخنوردی ایتالیا تاریخ‌ساز شد و سید عماد حسینی که به مدال نقره مسابقات یخنوردی جوانان جهان دست یافت، شب گذشته وارد اصفهان شدند و مورد استقبال مسئولان ورزش اصفهان قرار گرفتند.

مهدی نصر اصفهانی، رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان در مراسم استقبال از این دو ورزشکار که در منزل و با حضور اقوام و آشنایان و دوستان این ورزشکار برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اصفهان و تاریخ کوهنوردی کشورمان در رشته صعودهای ورزشی، یخنوردی و درای تولینگ با مدال طلای صفدریان به شکل دیگری رقم خورد و این افتخار نه تنها برای اصفهان بلکه متعلق به جامعه ورزشی کوهنوردی کشور است.

وی ادامه داد: تا چند سال اخیر رشته‌ای به نام یخنوردی در اصفهان و حتی کشور وجود نداشت و این رشته با همت صفدریان شکل گرفت و او از احیاکنندگان رشته یخنوردی در اصفهان و کشور است.

نصر اصفهانی تصریح کرد: صفدریان تا مقام پنجم جهان هم پیش آمد. در اصفهان امکانات تمرینی از جمله یخ برای رشته یخنوردی وجود ندارد و تنها دو منطقه در تهران شرایط تمرین برای این رشته را دارا است.

رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان اضافه کرد: دو یخنورد اصفهانی تمرینات شبانه‌روزی خود را بر روی جنس مشابه مثل تخته و سنگ انجام می‌دادند. همچنین قبل از اعزام به این رقابت‌ها و به منظور کسب آمادگی بیشتر، در اردوی تدارکاتی که در روسیه برگزار شد شرکت کردند و تمرینات فشرده‌ای انجام دادند که حاصل تلاش آن‌ها کسب مدال طلای ایتالیا و مدال برنز سوییس جهانی توسط محمدرضا صفدریان و کسب مدال نقره قهرمانی جوانان جهان توسط سیدعماد حسینی شد.

وی گفت: اعتقاد داریم که جوانان پرتلاش و خوبی داریم که می‌توانند با تلاش، مدال‌های خوشرنگی برای شهر و کشورمان به ارمغان آورند چرا که سیدعماد حسینی فقط دو سال است که فعالیت خود را در رشته یخنوردی آغاز کرده و در همین مدت کوتاه موفق شد  نایب قهرمان جوانان جهان شود.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: باید در ورزش‌های تخصصی و انفرادی بیشتر سرمایه گذاری کنیم و نباید تمام ظرفیت‌ها و تمرکزمان را صرف ورزش‌های تیمی و توپی بگذاریم چرا که در ورزش‌های انفرادی به‌خصوص کوهنوردی و صعودهای ورزشی پتانسیل‌های خوبی داریم که تنها نیازمند حمایت هستند تا همچون صفدریان و حسینی برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.

وی با بیان اینکه هیأت کوهنوردی استان اصفهان در حوزه‌های مختلف از جمله طرح استعدادیابی و نخبه‌پروری کشور پیشگام است، اظهار کرد: هیأت کوهنوردی استان اصفهان به سمت توسعه در حرکت است و هدف ما برداشتن گام مؤثر در زیرساخت‌ها، نخبه‌پروری و استعدادیابی است.

پیام رحمان ستایش، مربی محمدرضا صفدریان نیز اظهار کرد: افتخار کسب نخستین مدال طلای جهانی یخنوردی در رده بزرگسالان توسط محمدرضا صفدریان تنها متعلق به مردم اصفهان نیست بلکه باعث سرافرازی کشور ایران است و جهانیان و ورزشکارانی که سال‌های زیادی در این رشته با بهترین امکانات و تجهیزات فعالیت می‌کنند را متعجب کرد.

وی تصریح کرد: صفدریان با وجود کمترین امکانات تمرینی توانست شگفتی بیافریند و طلسم این رشته شکسته شود و سکویی که سال‌های زیاد در دست روس‌ها بوده را از آن خود کند و سرود جمهوری اسلامی ایران در کشوری دیگر نواخته شود.

با وجود حمایت‌های برخی مسئولان برای حضور این ورزشکاران در این رقابت‌ها، اما مشکلات زیادی بر سر راه فعالیت یخنوردان اصفهانی وجود دارد که اگر مشکلات مالی و روحی- روانی آن‌ها کم شود قطعاً باعث درخشش‌های بیشتر در تورنمنت‌های مختلف می‌شوند.

رحمان‌ستایش افزود: صفدریان تا دور روز قبل از اعزام به سوییس بلیت نگرفته بود و تکلیفش برای اعزام به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها مشخص نبود که این موضوع، فاجعه است. البته به اصفهان و هیأت کوهنوردی استان ارتباطی ندارد و باید مسئولان تربیت‌بدنی این مشکلات را مرتفع کنند تا باز هم شاهد افتخارآفرینی جوانانی باشیم که با جان و دل و برای سربلندی ایران زحمت می‌کشند.

سید عماد حسینی هم در این نشست صمیمانه اظهار کرد: اولین سالی بود که تیم یخنوردی جوانان به مسابقات قهرمانی جهانی اعزام شد. سختی‌های زیادی داشتیم و تا دقایق آخر مشخص نبود که اعزام می‌شویم یا خیر و استرس زیادی داشتیم، اما خوشبختانه توانستم در نخستین حضورم در این مسابقات خوب بدرخشم، خودم را نشان دهیم و بر سکوی نایب قهرمانی بایستم.

حسینی تصریح کرد: مسابقات جوانان شاید به اسم رده جوانان باشد، اما همه رقبا در سطح بزرگسالان رقابت می‌کنند و حرفی برای گفتن دارند. ما در شرایط سختی تمرین می‌کنیم و از نظر امکانات سطح پایین‌تری نسبت به رقبا داریم و با این حال توانسته‌ایم مدال‌آور باشیم.

یخنورد جوان اصفهانی گفت: از مسئولان انتظار داریم امکانات بیشتری در اختیارمان بگذارند تا دست ما برای فعالیت و ایستادن بر سکوهای قهرمانی باز شود. از هیأت کوهنوردی استان، فدراسیون کوهنوردی، مربیانم و بیشتر از همه خانواده‌ام که در مدت دو سال فعالیتم در این رشته زحمت زیادی برایم کشیده‌اند و همیشه من را حمایت می‌کنند تشکر و قدردانی می‌کنم.

در ادامه، مادر محمدرضا صفدریان، یخنورد اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همیشه برای محمدرضا دعا می‌کنم تا به هدفی که مدنظر دارد دست یابد.

وی گفت: لحظه‌ مسابقه نمی‌توانستم تماشا کنم چون یخنوردی رشته بسیار سختی است و برای یک مادر سخت است که فرزندش را در آن شرایط ببیند و فقط برایش دعا می‌کردم. برخی مواقع به خودم می‌گویم چرا اجازه دادم در این ورزش فعالیت کند، اما از طرفی چون علاقه زیادی به یخنوردی دارد حمایتش می‌کنم و از او می‌خواهم همیشه به خدا توکل کند. زمانی که مدال طلای ایتالیا را به دست آورد اشک شوق می‌ریختم و سجده شکر به‌جا آوردم چون حس عجیبی داشتم و خدا را شکر کردم که پسرم به هدفش رسید.

پدر این قهرمان یخنورد اصفهانی نیز گفت: نمی‌توانم شادی درونی ام را بیان کنم، اما همین که فرزندی دارم که توانسته پرچم ایران را در جهان به اهتزاز درآورد خدا را شکر می‌کنم.

وی اضافه کرد: در مدتی که پسرم در مسابقات حضور داشت کار من، همسرم و خانواده دعا کردن بود. از شدت هیجان زیاد توان دیدن مسابقاتش را نداشتیم.

کد خبر 337437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.