گزیده‌ای از رویدادهای دانشگاه در هفته‌ای که گذشت

در بررسی گزیده‌ای از رویدادهای مربوط به دانشگاه‌های استان و کشور در هفته‌ای که گذشت با ما همراه باشید.

به گزارش ایمنا، در این بسته خبری سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری مربوط به دانشگاه را مرور می‌کنیم.

آغاز ثبت نام آزمون دکتری تخصصی پزشکی از ۲۴ بهمن

سازمان سنجش کشور اعلام کرد که ثبت نام آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی سال ۹۷ گروه پزشکی از ۲۴ بهمن آغاز  و داوطلبان تا چهارم اسفند فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند. آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی سال ۹۷ گروه پزشکی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۹۷ برگزار می‌شود.

۱۲ زیرسامانه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد راه‌اندازی شد

شورای راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد همزمان با دهه فجر، ۱۲ زیر سامانه حوزه مدیریت و منابع دانشگاه را راه اندازی کرد. 12 زیرسامانه‌ شامل بودجه ریزی عملیاتی و بودجه بندی، مدیریت نقدینگی و حساب‌های بانکی، پرداخت الکترونیک، مدیریت تقسیط و پرداخت تسهیلات دانشجویی، گزارش و نظارت بر خط مالی، حقوق و دستمزد، ثبت و مدیریت احکام، فیش حقوقی آنلاین، مدیریت حضور و غیاب، ایده تا ثروت، مدیریت درخواست ها و دانشنامه الکترونیک است.

جزییات برگزاری کنکور دکتری 

بر اساس برنامه زمانی اعلام شده، آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷ صبح روز جمعه چهار اسفند ماه ۹۶ در ۵۵ شهرستان مختلف کشور برگزار می‌شود. بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور، کارت ورود به جلسه آزمون دکتری سال ۹۷ از روز سه شنبه اول اسفندماه برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷ تعداد ۲۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر ثبت نام کرده‌اند و اطلاعیه این سازمان درباره جزییات برگزاری آزمون از روز شنبه ۲۱ بهمن بر روی سایت سازمان منتشر شده است.

وزیر علوم خواستار بازگشت نمایندگان مجلس به لایحه دولت شد

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره نتایج دیدار خود با تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور که نگران مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بودند، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق که باعث عدم افزایش حقوق و محدود کردن پاداش بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور می‌شود، به لایحه دولت بازگردند.

پذیرفته شدگان ارشد فراگیر تنها با پرداخت ۳۰ درصد شهریه ثبت نام کنند

دانشگاه پیام نور از ارایه تسهیلات ویژه ثبت نام برای پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد فراگیر خبر داد. پذیرفته شدگان می‌توانند تنها با پرداخت ۳۰ درصد از مبلغ شهریه خود نسبت به ثبت نام و انتخاب واحد اقدام کنند. ضمن هماهنگی های انجام شده دانشگاه پیام نور با یکی از بانک ها، تمام افراد متقاضی می‌توانند کل شهریه خود را به صورت تسهیلات قرض الحسنه از این بانک دریافت کنند.

هیچ رشته تحصیلی در دانشگاه آزاد حذف نمی‌شود

نشست استانی بازمهندسی رشته‌ها، آمایش و نمودار تشکیلات مناطق چهار و پنج دانشگاه آزاد اسلامی ویژه استان‌های همدان، مرکزی، قم، قزوین، کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه اعلام شد که هیچ رشته تحصیلی در دانشگاه آزاد حذف نمی‌شود.

محققان اصفهانی موفق به تولید سامانه محرک نوری شدند

سامانه محرک نوری به منظور توانبخشی و ارتقای آستانه تحریکات بصری در کودکان کم بینا توسط پژوهشگران دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی و اجرا شد. این سامانه هوشمند دارای قابلیت تمرینات توانبخشی و متغیرهای مورد نظر مربیان کودک با نیازهای خاص است. با این تجهیز توانبخشی مجهز به صفحه نمایش با ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتی متر و صفحه کنترل مربی برای انتخاب تمرین مورد نظر با  ۱۶ حالت تمرین است.

احمد آذین رییس دانشگاه آزاد استان اصفهان شد

در نشست شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس تبصره سه ماده واحده «تفویض صلاحیت انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به کمیته منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی»، ۱۰ نفر از سرپرستان دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان‌های مختلف کشور، برای تصدی مسئولیت ریاست واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. در این جلسه، حکم احمد آذین از "سرپرست" به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) تغییر کرد.

انجام نخستین جراحی خارج کردن جسم خارجی از گردن در اصفهان

نخستین عمل جراحی خارج کردن جسم خارجی در فضای گردن به روش Navigation Surgery در استان اصفهان در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) انجام شد. پزشکان این عمل جراحی امیدوارند که در آینده نزدیک از این روش نوین و بسیار دقیق برای خارج کردن تومورهای عمیق و جسم خارجی در فضاهای فک و صورت، گردنی، تمپورال (گیجگاه) و اربیت (حدقه چشم) نیز بهره برده شود.

بودجه‌های تخصصی وزارت علوم تا آخر سال واریز می‌شود

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شصت و یکمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه الزهرا (س) گفت:  در تلاش هستیم تا با واریز بودجه‌های تخصصی وزارت علوم بتوانیم اولویت‌ها مد نظر را سامان دهیم. با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت وگوهای شده که تا آخر امسال بودجه‌های تخصصی وزارت علوم واریز شود. وزیر علوم همچنین از پیگیری حقوق اساتید در مجلس خبر داد.

تصویب شیوه‌نامه حمایت از دانشجویان کارآفرین

در شصت و یکمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه ها که در دانشگاه الزهرا (س) اعلام شد شیوه نامه شناسایی دانشجویان مستعد کم بضاعت برای ارایه خدمات وحمایت از دانشجویان کارآفرین عضو صندوق رفاه دانشجویان تصویب شد. صندوق رفاه دانشجویان ۱۱ گام بلند در دولت یازدهم برداشته است، در این زمینه می‌توان به تدوین سند راهبردی این صندوق با هدف ارایه خدمات هدفمند و مؤثر برای رسیدن به خودکفایی اشاره کرد. افزایش درآمد اختصاصی صندوق با تحقق یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون تومان با رشد ۱۷۱ درصدی برخی از این ۱۱ گام است که صندوق رفاه دانشجویان برداشته است.

زبان محلی می‌تواند به عنوان واحد اختیاری در دانشگاه‌ها تدریس شود

معاون آموزشی وزیر علوم در شصت و یکمین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشوردر دانشگاه الزهرا (س) از تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده ایم که زبان محلی می‌تواند به عنوان دو واحد اختیاری تدریس شود. 

ارایه آنلاین ریز نمرات و استعلام‌ به دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد

از این پس سامانه یکپارچه صدور مدارک فارغ‌التحصیلان در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است که طبق برنامه‌های تعیین‌ شده، صدور مدارک، ریز نمرات و استعلام ادارات و نهادهای مختلف در آینده نزدیک کاملاً آنلاین و به‌روز خواهد شد.

برگزاری کنفرانس بین المللی بازی‌های رایانه‌ای در اصفهان

سومین کنفرانس ملی و نخستین کنفرانس بین المللی «بازی‌های رایانه ‌ای، فرصت‌ها و چالش ها» از روز چهارشنبه 25 بهمن ماه در دانشگاه اصفهان آغاز شد و تا ۲۷ بهمن ادامه دارد. در نخستین روز کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای، یورگیس یاناکاکیس (Georgios Yannakakis) پژوهشگر هوش مصنوعی گیم از یونان و پروفسور توبیاس گریتمایر (Tobias Greitemeyer) استاد روانشناسی بازی‌های رایانه‌ای از اتریش سخنرانی کردند. در کنفرانس امسال هشت مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب و از میان ۲۵ پایان نامه دریافت شده در سه گرایش مختلف تعداد دو پایان نامه در هر گرایش انتخاب شد که مورد حمایت قرار می‌گیرد. این پایان نامه‌ها شامل هشت مورد در رشته علوم انسانی، ۱۳مورد در رشته فنی و مهندسی و پنج مورد در رشته هنر بوده است.

سه محور اصلی فنی، علوم انسانی و هنر برای مقاله‌های این کنفرانس تعریف شده بود که ۱۴۰ مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد و از میان آنها ۸۷ مقاله پذیرفته شد که از میان این مقاله‌ها ۳۳ مقاله بصورت سخنرانی و ۵۴ مقاله بصورت پوستر ارایه شد. ۳۱ درصد از مقاله‌های رسیده به دبیرخانه کنفرانس با موضوع‌های بین رشته ای، ۲۸ درصد روانشناسی و علوم انسانی، ۱۷ درصد درباره رایانه و هفت درصد درباره هنر بود. داوری این مقاله‌ها توسط ۱۵۰ نفر از استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی انجام شده است و هر مقاله توسط سه داور بررسی و داوری شده است.در روز نخست برگزاری این رویداد، چندین نشست تخصصی برگزار شد که شامل دو نشست در حوزه یادگیری و روانشناسی ، دو نشست در رشته مهندسی کامپیوتر و پزشکی، یک نشست در حوزه هنر و یکی در سایر حوزه‌ها شامل حقوق، جامعه شناسی و مسایل فقهی و ... است.

ماراتون بازی سازی، پنل بازی‌های رایانه‌ای و کودکان، رونمایی از سرفصل‌های رشته کارشناسی بازی‌ سازی و کارگاه های آموزشی از دیگر برنامه‌های این کنفرانس سه روزه است.

کسب عنوان جایزه کتاب سال ایران توسط هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان

در آیین تجلیل از برگزیدگان سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال که با حضور رییس جمهور برگزار شد، آثار برگزیده این دوره در بخش‌های مختلف مورد تجلیل قرار گرفت. در این مراسم، کتاب متالوژی جوشکاری و جوش پذیری، تألیف جان سی لیپولد و ترجمه مرتضی شمعانیان و حسین مستعان، انتشار یافته در مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان، بعنوان کتاب شایسته تقدیر بخش علوم کاربردی معرفی شد. 

کد خبر 337307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.