۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
قوانین سدمعبر را بشناسید

یکی از مهمترین و زیربنایی‌ترین مبانی برای داشتن شهری سالم و بدون تخلف آشنایی با تخلفات شهری است.

به گزارش ایمنا، تخلفات شهری مجموعه مواردی است که علاوه بر نقش حقوق شهروندی، سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اخلال کرده و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات عدیده‌ای را پدید می آورد.

وظیفه مدیریت شهری شناخت و معرفی تخلفات شهری و آموزش شهروندان در این زمینه است، هنگامی که شهروندان یک شهر، خود را در برابر فضای شهرشان مسئول بدانند و آسیب‌هایی که سلامت این فضا را تهدید می‌کند، بشناسند و در رفع آنها بکوشند می‌توان از شهری بدون تخلف سخن گفت.

از آن جایی‌که پیش شرط اولیه برای رعایت قوانین و مقررات و رفع تخلفات شهری، آشنایی با قوانین آن است، خبرگزاری ایمنا سعی دارد تا شهروندان را نسبت به قوانین مربوط به تخلفات آشنا کند.

سدمعبر: تخلفی آشکار

در تخلفات شهری نگاهی ویژه به سدمعبر و حقوق عابران پیاده داریم. بارها افراد زیادی برای عبور در مسیر پیاده رو به دلیل وجود موانعی باید به ناچار مدتی را صبر کرده یا اینکه مسیر را به سمت خیابان تغییر دهند و طبیعی است که این عمل احتمال حادثه و ترافیک را زیاد می‌کند. بعضی اشخاص با ایجاد سدمعبر به حقوق شهروندان تجاوز کرده و از معابر عمومی استفاده خصوصی می‌کند.

سد معبر موارد زیر را شامل می شود:

سدمعبر صنوف: در این مورد مغازه‌داران با گذاشتن کالا و اجناس در مقابل مغازه و اشغال پیاده‌رو و معابر عمومی موجب اخلال در رفت و آمد عابران پیاده می‌شوند و همچنین از فضای عبور و مرور نیز تصویری نازیبا و آشفته می‌سازند و ضمن ایجاد خطر، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند. بهتر است شهروندان قبل از ایجاد شغل جدید موقعیت محل کسب را متناسب با نوع شغلی که تصمیم دارند دایر نمایند، انتخاب کنند تا ناچار به استفاده از پیاده رو نشوند، زیرا بیرون گذاشتن کالا دلیل فروش بیشتر نیست، آنچه مشتری را جذب می‌کند، زیبایی و نظم واحد صنفی است.

وانت بارهای دوره گرد و ثابت: این وانت‌ها علاوه ایجاد سدمعبر در معابر، کوچه ها و ... برای تبلیغ و فروش اجناس از بلندگو استفاده می‌کنند که باعث آلودگی صوتی و مزاحمت برای دیگران می شود.

دست فروشی: اشخاصی که در کنار معابر، با اشغال سطح معینی از پیاده رو  اقدام به فروش اجناس و کالاهای خود می‌کنند، برای عبور و مرور عابران ایجاد مشکل کرده و با ایجاد سد معبر تخلف می‌کنند.

حضور دست فروشان نه تنها تجاوز به حریم شهروندان محسوب می‌شود بلکه جامعه را نیز از لحاظ بهداشتی و اقتصادی با مشکل مواجه می‌کند. دست فروشانی که با جنس‌های تقلبی و ارزان‌تر، اقدام به فروش کالاهای خود می‌کنند با عرضه مواد غذایی غیربهداشتی و آلوده، سلامت و بهداشت شهروندان را به خطر می اندازند و باعث شیوع بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند و حقوق سایر کسبه را نیز تضییع می‌کنند.

اگر شهروندان از آنها استفبال نکنند و مایحتاج خود را از این فروشندگان تهیه نکنند، این مشکل تا حدود زیادی حل می‌شود و دست فروشان نیز می‌توانند با حضور در بازارهای روز که از سوی شهرداری در نقاط مختلف شهر پیش بینی شده است، نسبت به ارایه اجناس خود اقدام کنند.

کارتن خواب: حضور کارتن خواب ها در سطح شهر، علاوه بر نازیباساختن منظر شهری، آسیب های اجتماعی بسیاری را در پی دارد و سلامت روانی شهر را نیز به خطر می اندازد.

برپایی چادر در سطح پارکها و معابر: نصب چادر در معابر و پارکها موجب آلودگی زیست محیطی در فضای سبز شهری، آسیب به فضای سبز، انباشت زباله، نازیباساختن چهره شهر، بروز مشکلات امنیتی و ایجاد اخلال در عبور و مرور می شود.

نصب پلاکارد بدون مجوز و یا پارچه نوشته‌ها به صورت افقی در سطح معابر و پیاده‌روها. نصب داربست‌های فلزی در پیاده‌روها و محل‌های رفت و آمد مردم بدون مجوز و رعایت نکات ایمنی و به نحوی که باعث سد معبر شود.

توقف یا پارک وسیله نقلیه در مکان نامناسب در کوچه و خیابان و معابر به نحوی که باعث مسدود شدن پیاده رو ایجاد سدمعبر و اتلاف وقت دیگران شود.

ریختن مصالح و یا نخاله های ساختمانی و آهن آلات هنگام تعمیرات یا ساخت و ساز در مسیر مردم. شهروندان باید پس از انجام مراحل اولیه ساختمان نسبت به تخلیه مصالح ساختمانی و آهن الات در قسمت داخلی ساختمان خود اقدام کند.

موانع فیزیکی ثابت و غیر ثابت و غیرمجاز در معابر و پیاده روها.

حفاری های غیرمجاز و فاقد اصول ایمنی و تابلوهای هشدار دهنده.

قوانین:

تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداریها: سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک ها و باغ های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیه ماموران خود اقدام کند.

تبصره شش ماده ۹۶ قانون شهرداریها: اراضی، کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده روها، خیابان‌ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه، نهرها و مجاری فاضلاب شهرها، باغ های عمومی، گورستان‌های عمومی و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عمومی و درخت‌های معابر واقع در محدوده شهر که مورد استفاده عموم است، ملک محسوب و در مالکیت شهرداری است.

ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی: از آنجایی که بنا بر فتاوای مراجع معظم تقلید تجاوز به پیاده روها و سد معبر شرعا جایز نیست و به جهت اینکه سدمعبر زشت ترین نوع تجاوز به حقوق و آزادی‌های مشروع دیگران است و وجود یک شهر سالم و سامان یافته تنها در گرو پرهیز جدی از تخلفات شهری و جلوگیری از نقض حقوق شهروندی است، لذا  شهروندان باید ماموران شهرداری را در رفع این عارضه ناپسند اجتماعی یاری کنند.

کد خبر 337283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.