واکنش متفاوت نمایندگان مجلس به خودکشی سیدامامی

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از برگزاری جلسه ای با اطلاعات سپاه و مشاهده فیلم خودکشی کاووس سیدامامی در زندان، واکنشهای متفاوتی به این مسأله نشان دادند.

به گزارش ایمنا، تایید خبر خودکشی کاووس سیدامامی توسط عباس جعفری‌دولت‌آبادی٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در زندان، با واکنشهای مختلفی از سوی افکار عمومی مواجه شد و به دنبال آن  نمایندگان مجلس به قضیه مرگ این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست ورود کردند.

کوتاهی صورت گرفته و گزارشها کافی نیست

علی مطهری، نایب رییس مجلس در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه جلسه‌ای به درخواست اطلاعات سپاه با حضور تعدادی از نمایندگان از گرایش‌های مختلف سیاسی مجلس برگزار و توضیحاتی درباره فوت سید امامی به نمایندگان ارائه شد، گفت: اطلاعات و گزارش های ارائه شده کافی نیست و مجلس منتظر تکمیل اطلاعات خود در این زمینه است.

وی افزود: ‌در این جلسه فیلمی از داخل سلول آقای سید امامی نشان دادند. در این فیلم لحظه خودکشی مشهود نیست، اما حدود هفت هشت دقیقه ایشان (سید امامی) مشغول اقداماتی است که نشان می‌دهد احتمالا قصد خودکشی دارد. در اینجا کوتاهی اپراتور روشن است که متوجه این اتفاق نشده در حالیکه باید زودتر متوجه می‌شده و از این اتفاق جلوگیری می‌کرده است. به نظر می‌رسد در این زمینه کوتاهی شده و خودشان هم قبول دارند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: توضیحاتی هم درباره فوت آقای سید امامی ارائه شد که به نظرم کافی نیست و نیاز است توضیحات بیشتری ارائه شود تا جوانب مختلف قضیه روشن شود.

نایب رییس مجلس با اشاره به اتهام وارده به سید امامی در خصوص جاسوسی، یادآور شد: مبارزه با جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و بهتر است این دو نهاد در کار یکدیگر دخالت نکنند.

سید امامی به هر دلیل نتوانسته شرایط زندان را تحمل کند

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه گفت: صبح دوشنبه جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و با حضور نایب رییس مجلس ،جناب آقای مطهری برگزار و فیلم کاووس سیدامامی در زندان اوین را مشاهده کردیم. 

بروجردی که با خبرگزاری خانه ملت گفت‌وگو کرده است، افزود: وی متاسفانه به هر دلیل شرایط زندان را نتوانسته تحمل کند، هرچند در سلول عادی نگهداری نشده است، و با توجه به اینکه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداری شده است.
بروجردی تصریح کرد: در فیلم مذکور کاووس سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند، لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند.

خودکشی یک بازداشتی آن هم یک استاد دانشگاه اتفاق بسیار ناگواری بود

رییس فراکسیون امید مجلس نیز با ابراز تاسف از درگذشت کاووس سیدامامی در زندان خواستار بررسی این موضوع از سوی دادستان و نهادهای نظارتی در قوه قضاییه و همچنین ارائه هرچه سریعتر گزارشی در این باره شده است.

محمدرضا عارف در گفت و گو با انتخاب، در باره فوت کاووس سید امامی اظهار کرد: خودکشی یک بازداشتی آن هم یک استاد دانشگاه اتفاق بسیار ناگواری بود؛ به خصوص که این اتفاق در شرایطی رخ داد که ما در آستانه برگزاری جشن انقلاب بودیم.

وی افزود: در روزهای گذشته فراکسیون امید پیگیری‌هایی در این زمینه انجام داده؛ ابهامی در این زمینه وجود داشته که اگر خودکشی قطعی است باید عواملی که قصور داشتند معرفی شوند طبیعتا فردی که بازداشت می‌شود باید تحت مراقبت و نظارت باشد و اگر عواملی که ناظر بودند قصور کردند باید با آنها برخورد شود.

رییس فراکسیون امید همچنین یادآور شد: فیلمی برای تعداد محدودی از نمایندگان به نمایش گذاشته شد؛ این فیلم در اتاقی بود که ایشان(سیدامامی) نگهداری می‌شد و گفتند چون استاد دانشگاه بود سوئیت خوبی در اختیارش قرار دادند. در این فیلم ایشان با پرتاب یک شیء تلاش داشت لامپ را بشکند و پیراهنش را درآورد و تلاش کرد از آن به عنوان ابزاری برای دار زدن خود استفاده کند.

کد خبر 337233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.