عصبانیت ایرانی‌ها ریشه در  تقابل سنت و مدرنیته دارد

کارشناس‌ آسیب‌های اجتماعی گفت: قرار گرفتن ایران در شرایط گذار از سنتی به مدرنیته باعث سردرگمی و ناکامی مردم در تجربه سبک زندگی مناسب شده که در نهایت منجر به عصبانی شدن مردم کشورمان شده است.

زهرا لاهیجانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مؤسسه گالوپ در قالب انجام طرح مطالعاتی ایرانی‌ها را عصبانی‌ترین مردم دنیا معرفی کرده است، اظهار کرد: این تحقیقات با نظر گرفتن تعدادی از معیارهای علمی و بررسی آن‌ها در هر کشور نتیجه‌گیری می‌شود که معیار اصلی در تحقیق مؤسسه گالوپ، «ناکامی» بوده است چراکه ناکامی منجر به ایجاد خشونت می‌شود.

وی با بیان اینکه معیارهای اصلی این تحقیقات علمی است، افزود: باید توجه داشت که در حال حاضر در ایران  از یک‌سو خواسته‌های افراد بسیار بیشتر از قبل شده و از سوی دیگر خواسته‌ها پاسخ داده نمی‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی با تاکید بر اینکه ایران کشوری در حال گذار از سنتی بودن به مدرنیته شدن است، تصریح کرد: در چنین جامعه‌ای شاهد مردمی هستیم که نه کاملاً سنتی بوده  و نه کامل مدرن و از طرفی می‌خواهند هر دو سبک زندگی را تجربه کنند که این امر باعث متفاوت و ضد و نقیض بودن خواسته‌ها و توقعات افراد و در نهایت افزایش سردرگمی و درگیری می‌شود.

وی گفت: شرایط اقتصادی کشور و تأمین نبودن مردم به این مشکلات دامن می‌زند. اما به‌ طورکلی تغییر نوع خواسته‌های مردم باعث افزایش ناکامی‌ها و در نتیجه خشم انباشته‌ شده در مردم و جامعه می‌شود.

لاهیجانیان تصریح کرد: تشویق و ترغیب شدید تجمل‌گرایی در جامعه از سوی صداوسیما با وجود  مشکلات اقتصادی، الگو شدن و حضور بیش‌ازحد سلبریتی‌ها در متن زندگی مردم و اظهارنظرها و اشتراک لحظات زندگی خصوصی آن‌ها به ‌واسطه صفحات مجازی  باعث تشدید و تسریع تغییرات در سبک زندگی و خواسته‌های مردم شده است.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در شتاب دادن به تغییرات جامعه تأکید کرد: این اتفاقی نیست که قابل‌ پیشگیری باشد و تنها راه مواجهه با آن فرهنگ‌سازی است. اما در حال حاضر مردم نسبت به دولت و سازمان‌های حکومتی بدبین شده و  در مقابل فرهنگ‌سازی دولتی مقاومت کرده و به مرجعی خودمحور تبدیل‌شده‌اند.

این روانشناس با تاکید بر لزوم اصلاح سیاستگذاری‌های کلان کشور افزود: باید توجه داشت که امروز همه مردم منتظر هستند کسی از بالا برای آن‌ها کاری انجام دهد درصورتی‌که اگر افراد را متوجه مسئولیت اجتماعی خود کنیم، این تغییر نگاه جمعی تحول بزرگی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: هر چه روحیه خودباوری، احساس مؤثر بودن و نقش داشتن در امور جامعه در افراد تقویت شود احساس ناکامی و ناامیدی در آن‌ها کمتر خواهد بود، اما در حال حاضر نگاه مردم ما به بالا و انتظار برای درست شدن وضعیت از سوی مسئولان  باعث افزایش ناکامی و ناامیدی می‌شود.

لاهیجانیان تصریح کرد: اگرچه مؤسسه گالوپ درزمینهٔ تحقیقات روان‌شناسی و اجتماعی معتبر است اما باید پذیرفت که تمامی این مؤسسات مجبور به رعایت گرایشات سیاسی خاصی هستند، علاوه بر این  در این تحقیق ذکر نشده که مؤلفه‌های سنجش ناکامی و خشم چیست، تنها به بیان این عبارت اکتفا شده که "ناکامی منجر به خشم می‌شود و ایران، عراق و سودان ناکام‌ترین و خشن‌ترین کشورها هستند" و بنابراین ممکن است گروه دیگری با سنجش مؤلفه‌های دیگر و الگوهای دیگر نتیجه متفاوتی به دست آورند.

کد خبر 337164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.