چرا شهرداری‌ها به درآمد مالیات شهری نیاز دارند؟

شاید در خیابان های پر پیچ و خم شهرتان رانندگی کرده‌اید یا به پارک رفته‌اید و یا کودکان خود را به مدارس عمومی فرستاده‌اید. بیشتر ما این فعالیت‌های شهروندی را تضمین شده در نظر می‌گیریم. اما ممکن است بدون درآمد مالیات شهری، این خدمات وجود نداشته باشد.

به گزارش ایمنا، در شهرهای بزرگ دنیا، به واسطه درآمد مالیات شهری، شهروندان برای ارتقاء کارکرد جوامع، با اختصاص بخشی از دارایی خود به منظور برخورداری از خدمات و تجهیزات عمومی، همکاری می کنند. میزان درآمد مالیات شهری از شهری به شهر دیگر متفاوت است و معمولا بخش قابل توجهی از آن، از مالیات بر دارایی به دست می‌آید. درآمد مالیات شهری درآمدی است که برای دولت ها و خدمات محلی از جمله شهرداری‌ها اختصاص داده شده است، اما چرا شهرداری‌ها به این مالیات احتیاج دارند؟

شهرداری‌ها نمی‌توانند به لحاظ مالی بدون درآمد مالیات شهری عملکرد مناسبی داشته باشند. در جوامع، پرداخت مالیات برای موارد ذیل می‌تواند مفید واقع شود: مدارس عمومی، جاده ها، پل‌ها، سدها و سایر زیرساخت‌ها، کتابخانه‌های عمومی، پارک‌ها، سواحل و سایر نواحی تفریحی در فضای باز، خدمات نظم و امنیت عمومی شامل نیروی پلیس، پرسنل و تجهیزات آتش نشانی، نگهداری و تعمیر اماکن عمومی، خدمات، تجهیزات و حقوق مقامات شهرداری ها.

با توجه به ترجیحات و نیازهای خاص شهری، این مجموعه می‌تواند موارد دیگری از هزینه‌ها را نیز شامل شود. در شهرهای پیشرفته دنیا دریافت عوارض نوسازی یا همان مالیات بر درآمد املاک و مستغلات از اصلی‌ترین منابع پایدار درآمدی برای اداره شهر محسوب می‌شود و از این منظر نیز دریافت شارژ شهری از شهروندان مبنای نظری و جهانی قدرتمندی دارد.

به گفته کارشناسان اینطور مشخص شده که بیش از یک سوم درآمد شهرها به این نوع درآمد وابسته است. درآمد مالیات شهری درآمد پایداری بوده که رقم چشمگیری دارد و اگر از دست برود، دیگر منبع درآمدی برای شهرداری‌ها باقی نمی‌ماند. شهرداری‌ها درآمد خود را از منابع دیگری هم می توانند به دست بیاورند:

- مجوزها، عوارضی هستند که به اشخاص حقیقی یا حقوقی اجازه فعالیت در طول زمان می‌دهند. به طور مثال مجوز تجاری، یک عملیات تجاری را در یک حوزه قضایی، معمولا بر اساس رسیدهای آن تجارت مشمول مالیات قرار می دهد.

- پروانه‌ها نیز به اشخاص یا تجارت‌ها اجازه انجام یک فعالیت را در یک دوره زمانی مشخص می‌دهند. هزینه‌های توسعه به شرکت های ساخت و ساز برای بازرسی‌های ساختمانی و ارزیابی‌ها تحمیل می شود که در حقیقت جبران خسارت تاثیر آن ساخت و ساز بر خدمات عمومی است. به علاوه، این هزینه‌ها به شهرداری‌ها کمک می کند تا اقدام به ساخت و سازهای جدیدی کنند. علاوه بر این، تعیین مالیات‌های خاص، مثال مالیات بر کالاهای خاص مانند تنباکو هزینه‌های شهرداری را از افرادی که به نحوی سود می برند، جبران می‌کند. 

منبع: شهرنوشت

کد خبر 336676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.