۳۰۰ سالمند مرکز بهزیستی اصفهان مجهول الهویه هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: ۳۰۰ سالمند مجهول الهویه در مراکز بهزیستی استان اصفهان نگهداری می شوند.

سید اصغر فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه استان اصفهان دارای پنج میلیون و دویست هزار نفر جمعیت است، اظهار کرد: این استان حدود ۵۰۰ هزار  سالمند بالای ۶۰ سال دارد.

وی افزایش جمعیت سالمندی در کشور و به ویژه استان اصفهان را نگران‌کننده دانست و افزود: حدود ۲۵ هزار سالمند در استان اصفهان وجود دارد که تحت پوشش هیچ دستگاهی نبوده و بهزیستی در حد توان خود خدماتی را به آنها ارایه می دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص سرانه مستمری سالمندان گفت: سرانه این مستمری برای معلولان و سالمندان امسال ۱۴۸ هزار تومان بوده که این مبلغ در بهزیستی و کمیته امداد یکسان است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۳۳ مجموعه اقامتی سالمندان به صورت خصوصی، خیریه‌ای و هیئت امنایی است، تصریح کرد: در این مراکز ۱۵۰۰ سالمند نگهداری می‌شوند و جمعیت موجود در این مراکز نیز بین ۳۰ تا ۴۰۰ نفر در نوسان است.

فیاض در خصوص خدماتی که به سالمندان در مراکز بهزیستی ارایه می‌شود، گفت: خدمات بهزیستی به این سالمندان در قالب مستمری، خدمات بیمه‌ای، خدمات مددکاری، کمک‌های بلاعوض، خدمات ویزیت در منزل و خدمات توانبخشی (واکر، عصا، ویلچر و ...) و یارانه مراکز اقامتی است.

وی با تاکید بر اینکه در استان اصفهان ۱۳۰۰ سالمند از یارانه مراکز اقامتی برخوردار هستند، افزود: یارانه مراکز اقامتی سالمندان، امسال ۵۶۰ هزار تومان بوده است.

این مقام مسئول در بهزیستی استان اصفهان در خصوص سالمندان بی‌هویت این استان نیز گفت: این سالمندان هویت دارند اما به دلیل بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، توسط شهرداری، مراجع قضایی و نیروی انتظامی به بهزیستی معرفی شده و تا زمانی که خانواده آنها شناسایی شود  در مراکز اقامتی بهزیستی نگهداری خواهند شد.

فیاض با بیان اینکه در کل مراکز شبانه‌روزی استان ۸۰۰ نفر معلول و سالمند مجهول‌الهویه اقامت دارند، خاطرنشان کرد: ۳۰۰ نفر از این سالمندان مجهول‌الهویه هستند.

وی در خصوص خدمات ویزیت در منزل بهزیستی به سالمندان گفت: در استان اصفهان جمعیتی نزدیک به یک هزار سالمند تحت پوشش این طرح هستند که اگر سالمندی، توان مراجعه به پزشک را نداشته باشد، به صورت ماهانه توسط تیم پزشکی بهزیستی ویزیت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان در مورد لزوم ورود دیگر دستگاه‌ها به مسئله سالمندی گفت: با پیگیری شورای سالمندان به دبیری بهزیستی، ریاست استاندار و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، رویکردهای خوبی در حال شکل‌گیری است که صدور کارت‌ منزلت برای معلولان و سالمندان از جمله اقدامات مثبت است.

فیاض در خصوص تصویب سند راهبردی سالمندان افزود: این سند در فراز و نشیب‌های فراوانی بوده که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شد اما هنوز به طور قطعی تصویب نشده است.

کد خبر 336591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.