میدان امام(ره)، نوروز ۹۷ میزبان بازی چوگان می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: به‌منظور توسعه ورزش ملی چوگان، نوروز امسال نیز بازی نمادین این ورزش در میدان امام (ره) اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون الهیاری در حاشیه افتتاح نمایشگاه عکس چوگان که روز _یکشنبه _ ۱۵ بهمن ماه در شبستان مسجد شیخ ‌لطف‌الله انجام گرفت، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم امسال، ثبت جهانی ورزش چوگان به عنوان میراث ناملموس بسیار ارزشمند ایرانی بود.

وی گفت: نظر به اینکه در سال‌های گذشته زمزمه‌های ثبت جهانی چوگان شنیده می‌شد، تصمیم گرفتیم برای ترویج و توسعه ورزش چوگان، نمایش این رشته و ذکر پیشینه تاریخی آن اقداماتی انجام دهیم.

الهیاری با بیان اینکه میدان امام (ره) به‌عنوان مهم‌ترین و قدیمی‌ترین میدان استاندارد تاریخی چوگان و از جایگاه‌ها و خاستگاه‌های مهم این ورزش بوده است، افزود: در سال‌های اخیر "نوروز" به‌عنوان میراث چند ملیتی در بین ۱۲ کشور ثبت جهانی شد و با تلاش‌هایی که سال گذشته صورت گرفت برنامه‌هایی در زمینه اجرای بازی نمادین چوگان در ایام نوروز به صورت ویژه و در قالب نوروزگاه برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به آخرین تصمیمی که در ستاد اجرایی خدمات سفر استان گرفته شده است و با تأکید استاندار اصفهان مبنی بر اجرای سنت و پیشینه گذشته در ایام نوروز، اجرای بازی نمادین چوگان به‌صورت ویژه را در دستور برنامه‌ها قرار داده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای بازی نمادین چوگان در میدان امام (ره)، آسیبی به این آثار تاریخی نمی‌رساند، تصریح کرد: میدان امام (ره)، میدان تاریخی چوگان بوده است و بازی نمادین چوگان تنها در بخشی از میدان اجرا می‌شود و آسیبی به بخش‌های تاریخی این میدان نخواهد رساند، همچنین در بخش چمن میدان نیز پیش‌بینی‌هایی صورت می‌گیرد تا آسیبی به این بخش وارد نشود.

الهیاری در مورد زمان برگزاری جشن ثبت جهانی چوگان در اصفهان، خاطرنشان کرد: ثبت جهانی چوگان موضوعی ملی بوده و به‌عنوان آیین و بازی ایرانی به ثبت رسیده است و در حوزه سازمان میراث فرهنگی کشور قرار دارد. البته پیشنهاد برپایی جشن این رویداد در سطح ملی به میزبانی اصفهان را داده‌ایم و تحقق این امر مستلزم موافقت سازمان میراث فرهنگی کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان به سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی استان در زمینه توسعه رشته چوگان در اصفهان اشاره و تصریح کرد: متولی ترویج ورزش چوگان، فدراسیون و هیئت چوگان استان اصفهان است و وظیفه ما بیشتر در ابعاد فرهنگی و معرفی این رشته به عنوان یک سنت، آیین و میراث ملی به مردم است که این وظیفه در قالب برگزاری بازی‌های نمادین چوگان در ایام گردشگری و در حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

وی در مورد برپایی نمایشگاه عکس چوگان در ایام مبارک دهه فجر که فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کشور است، تصریح کرد: این نمایشگاه در راستای معرفی بیشتر رشته چوگان به گردشگران خارجی و به‌منظور فرهنگ‌سازی این رشته است.

کد خبر 336536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.