تعداد بیماران کلیوی در اصفهان رو به افزایش است

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه تعداد بیماران کلیوی در اصفهان در حال افزایش است، گفت: افزایش بیماران کلیوی ناشی از افزایش مبتلایان به دیابت در این استان است.

شهربانو مظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر  یک هزار و ۹۷۲ بیمار دیالیزی در سطح استان وجود دارد، اظهار کرد:  از این تعداد یک هزار و ۲۴۶نفر مرد و ۷۲۶ مورد زن هستند.

 وی افزود:در مجموع ۶۳ درصد بیماران دیالیزی استان مرد و ۲۷ درصد دیگر از زنان هستند.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تعداد مراکز دیالیز در استان اصفهان گفت: ۳۴ مرکز دیالیز در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۴۰۰ دستگاه دیالیز در این مراکز مستقر است.

مظاهری با تاکید بر اینکه در استان اصفهان تقریبا به ازای هر ۴/۴ دهم بیمار، یک دستگاه دیالیز وجود دارد، تصریح کرد: در استانداردهای جهانی هر دستگاه دیالیز به ۱/۴ دهم بیمار خدمات می‌دهد که در ایران وضعیت این موضوع مناسب و به استانداردهای جهانی نزدیک هستیم.

وی در خصوص وی‍ژگی‌های دستگاه استاندارد دیالیز گفت: هر دستگاه دیالیز اگر به صورت سه شیفت کار کند، می‌تواند شش بیمار دیالیز را پاسخگو باشدو طبق استانداردها یک دستگاه دیالیز می‌تواند جوابگوی شش بیمار باشد.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تقریبا تمام شهرستان‌های استان اصفهان بخش دیالیز فعال دارند، یادآور شد: در اصفهان مرکز کودکان امام حسین (ع)، بیمارستان‌های امین، الزهرا، فارابی، خورشید، صدوقی، شریعتی، حجتیه، زهرای مرضیه و آیت‌الله ناصری دولت آباد در حال خدمت‌رسانی به بیماران دیالیزی هستند.

وی با بیان اینکه مراکز دیالیز "سفاقی" نیز در استان اصفهان وجود دارد، گفت: در دیالیز "سفاقی" بیماران نمی‌توانند در شرایط خاصی از طریق تصفیه خون دیالیز شوند.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تعداد بیماران دیالیز "سفاقی" در استان را ۲۳۴ نفر اعلام کرد و گفت: چهار مرکز الزهرا، امین، خورشید و امام حسین (ع) دارای بخش دیالیز سفاقی هستند.

وی با اشاره به خیریه‌های فعال در زمینه بیماری‌های کلیوی افزود: در استان اصفهان سه خیریه حضرت ابوالفضل(ع) و همچنین انجمن حمایت از بیماران کلیوی فعال است. 

مظاهری دو عامل اصلی دیابت و فشارخون را برای نارسایی کلیه مهم خواند و گفت: دیابت و فشارخون از مهمترین دلایل بیماری‌های کلیوی هستند، همچنین عفونت‌ها، سنگ‌های کلیوی، بیماری‌های ارثی، مصرف موادمخدر به ویژه هرویین می‌تواند زمینه‌ساز نارسایی‌های کلیوی باشد.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کاهش وزن با یک رژیم غذایی و ورزش منظم از عوامل کاهش خطر نارسایی کلیه است، تصریح کرد: ترک سیگار و دخانیات، کنترل کلسترول خون، نوشیدن کافی آب و مایعات، عدم مصرف دارو بدون تجویز پزشک، کنترل قند و فشارخون نقش بسیار مهمی در کاهش بروز این بیماری دارند.

رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه بیماری‌های کلیوی در حال افزایش است، گفت: افزایش نارسایی کلیوی به جهت افزایش آمار بیماران دیابت در استان است که بیماری کلیوی ارتباط بسیاری با دیابت دارد و این دو بیماری به تبع هم افزایش می‌یابند.

کد خبر 336453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.