خانه تاریخی "روغنی زاده" بازسازی می شود

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه منطقه یک بافتی قدیمی و معابری تنگ و باریک با گذرهای کم عرض دارد، مهمترین اقدامی که باید مورد توجه قرار گیرد، بهبود عبور و مرور شهروندان است.

مهین شکرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: منطقه یک شهرداری اصفهان دارای سطح وسیع ۸۱۰ هکتاری است که در حال حاضر حدود ۸۲ هزار نفر در آن ساکن هستند، این منطقه حریم بسته‌ای از نظر جغرافیایی دارد که این موضوع هم محدودیت و هم فرصت است.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه یک بافتی قدیمی و معابری تنگ و باریک با گذرهای کم عرض دارد، مهمترین اقدامی که باید مورد توجه قرار گیرد، بهبود عبور و مرور شهروندان است، زیرا در حال حاضر گلوگاه‌های ترافیکی زیادی در منطقه  وجود دارد، البته بسیاری از آنها آزادسازی شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه بافت متراکم منطقه دسترسی به زمین‌های مناسب پارکینگ‌سازی را دشوار می‌کند، تصریح کرد: منطقه یک به عنوان چهارراه شهری قلمداد می‌شود که پنج بیمارستان مهم را در دل خود جای داده که به تمامی شهر، استان و دیگر شهرهای کشور سرویس‌دهی می‌کند، به همین دلیل تردد در این منطقه زیاد است، از سویی دیگر تعدد خانه‌های تاریخی و میراثی در این منطقه باعث شده دسترسی به زمین های مناسب برای احداث پارکینگ دشوار شود.

شکرانی با بیان اینکه بافت فرسوده منطقه یک پراکنده است، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد کل مساحت منطقه یک را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهد و شهرداری برای بهبود این بافت ها و افزایش انگیزه برای مردم بسته تشویقی ساخت و ساز را با تخفیف ۷۰ درصدی ارایه کرده است.

وی افزود: برای تعدادی از بافت‌های فرسوده می‌توان طرح تجمیع را اجرا کرد تا مالکان خانه‌های واقع شده در محدوده بافت‌های فرسوده شهر پلاک‌های کوچک خود را با همکاری هم به پلاک‌های بزرگتر تبدیل کنند.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سرانه فضای سبز این منطقه ۵.۶ متر مربع است که از متوسط شهر بسیار پایین است، تصریح کرد: چون اصفهان قدیم از منطقه یک شکل گرفته سرانه فضای سبز مناسب نیست و مهمترین علت آن متراکم بودن بافت این منطقه است. اگر حتی لکه‌های فضای سبز مورد نظر طرح تفصیلی آزادسازی و ایجاد شود باز هم سرانه را به صورت قابل توجهی افزایش نخواهد داد.

شکرانی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به متراژ پایین پلاک‌های واقع در بافت‌های منطقه، برای آزادسازی پلاک‌ها جهت اجرای پروژه‌های عمرانی و ایجاد فضای سبز مشکلات زیادی داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در خیابان پنج‌رمضان مشکل پارک و فضای سبز وجود داشت، زمینی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع با کاربری فضای سبز در نظر گرفته شده که تاکنون پنج هزار متر آن تملک شده است.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام این منطقه، تصریح کرد: یکی از پروژه‌ها پارکینگ زیرسطحی خیابان اردیبهشت است که با اعتبار شش میلیارد تومان و مساحت ۳۳ هزار مترمربع در دست اجراست. این پارکینگ که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته، ظرفیت پارک ۱۰۵ خودرو را دارد، بهره‌برداری از این پارکینگ در کاهش بار ترافیکی خیابان آیت الله طالقانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

شکرانی با بیان اینکه ادامه خیابان اردیبهشت (اردیبهشت شمالی) حدفاصل خیابان طالقانی تا میرداماد یکی دیگر از پروژه‌های منطقه است که بخش زیادی از آزادسازی آن انجام شده است، گفت: آزادسازی و اجرای هر چه سریع تر خیابان در گرو همکاری شهروندان است.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی خانه تاریخی روغنی زاده در محله علی قلی آقا با اعتبار یک میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد تا به مرکز فرهنگی تبدیل شود؛ این پروژه سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تصریح کرد: شبکه آبرسانی فضای سبز و احداث کلکتور خط شرقی- غربی منطقه یک و احداث یک منبع آب از دیگر پروژه‌های منطقه به شمار می‌رود که امیدواریم با وضعیت بحران آب این پروژه به بهینه‌سازی مصرف آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز کمک کند.

وی افزود: پروژه‌های زیادی در مقیاس‌های کوچک محلی از جمله پیاده رو سازی‌ها، آسفالت معابر فرعی و ساماندهی تقاطع‌ها نیز در حال اجرا است.

کد خبر 336424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 777 IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
    0 0
    خیابن اردیبهشت باز کنید تا مردم این منطقه نفسی بکشند اگر اشتباه نکنم طرح 50 ساله شده