آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: کاوش های باستان شناسی در دستکندهای زیرزمینی سفید شهر با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان و اخذ مجوزهای لازم به سرپرستی زهرا ساروخانی آغاز شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری با اعلام این خبر گفت: با توجه به بررسی های نخستین و مصاحبه با سالمندان منطقه کاوش از سرداب خانه تاریخی بقال آغاز شد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات مردم شناسی اولیه انجام شده در سفید شهر(همزمان با کاوش ها)، وسعت این دستکندها حداقل نیمی از زیر بافت تاریخی شهر را تشکیل می دهد. همچنین به دلیل اینکه دسترسی به این اثر که به شهر زیرزمینی معروف است از تاریخ دهم بهمن ماه محقق شده است، چگونگی، گسترش و تعیین قدمت آن نیاز به ادامه کاوش ها و مطالعات و بررسی های میدانی دارد.

الهیاری ادامه داد: با توجه به نزدیکی پناهگاه زیرزمینی (شهر زیرزمینی) نوش آباد به سفید شهر (فاصله ۱۰کیلومتری) احتمال وجود دستکندهای زیرزمینی مانند آنچه در نوش آباد است وجود دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان تاکید کرد: این دستکندها با کاربری پناهگاه های زیرزمینی با عنوان شهرهای زیرزمینی شناخته شده و با ادامه کاوش های باستان شناسی و تکمیل اطلاعات در این خصوص شهر زیرزمینی سفید شهر دومین شهر زیرزمینی بعد از نوش آباد در شمال منطقه اصفهان خواهد بود.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان از لحاظ تنوع گونه های معماری دستکند در ایران و جهان بی نظیر است. شهر زیرزمینی نوش آباد که آن را شهر زیرزمینی "اویی" نیز می نامند در نوش آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان (۱۵۰۰سال قبل) بازمی گردد.

کد خبر 336151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.