دانیالی: دست در دست هم داده ایم تا اصفهان را ویران کنیم

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده درباره کاهش آلودگی هوا گفت: استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه اصفهان مهم ترین اقدام برای کاهش آلودگی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرحمان دانیالی مدیرکل محیط زیست استان اصفهان صبح امروز(سه شنبه) در میزگردی با عنوان «منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟» به میزبانی خبرگزاری ایمنا، با بیان اینکه آلودگی هوای اصفهان تنها با مطالبه گری بحق و مشارکت مردم و اصحاب رسانه رفع می شود، اظهار کرد: اقدامات خوبی در چند سال اخیر درباره طرح جامع آلودگی هوا صورت گرفته و برنامه های راهبردی پیاده شده بسیار ارزنده بود. به عنوان مثال استفاده از گاز به جای مازوت در نیروگاه اصفهان مهم ترین اقدام بود و استاندار جدید هم طرح کاهش جامع آلودگی هوا را به خوبی ادامه می دهد، این مهم اعتبارات خاصی را می طلبد و با هزینه های فوق العاده ای باید اقدامات انجام شود.

همگی مقصریم

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: به نظر می رسد کم کاری مدیران و مردم در این میان مشهود است و همگی «دست در دست هم به بی مهری داده ایم تا اصفهان خویش را کنیم ویران» و این همان مشکل است، به عنوان مثال دوستان صنعتی می گویند شنیده ها حاکی از این است که ۷۰ درصد از آلودگی ناشی از خودرو است؛ این درحالی است که بخش حمل و نقل نیز عنوان می کند بخش دیگری مقصر است، اما همگی در این راه مقصریم

دانیالی با اشاره به سهم بندی منابع تولید آلایندگی گفت: ما سهم بندی های لازم را انجام داده ایم، سال ۹۲ تعداد موتورسیکلت ها ۵۰۰ هزار دستگاه بود، اما امروز ۱.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر در حال تردد است؛ با این حال دستگاه های اجرایی و نظارتی اقداماتی با همدیگر انجام داده اند و لازم است بین آنها اولویت بندی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: دو مطالبه خوب با حمایت شهرداری در دست کار است تا ابتدا «سیاهه آلایندگی» مشخص و دوم سهم بندی تولید ذرات معلق انجام شود. البته برخی طرح ها هم با دوستان اداره هواشناسی انجام می شود. در حال حاضر نباید صرفا در مورد آلودگی هوا مطالعه کنیم بلکه باید در کنار مطالعه، اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهیم، متاسفانه آلودگی هوا برای تمامی افراد مضراتی دارد، اما همه دستگاه های اجرایی باید بخواهند تا این معضل رفع شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به اینکه طرح های زیادی در این رابطه وجود داشته، اما نتیجه چه بوده است؟ گفت: باور غلط و اشتباهی که شکل گرفته این است که می پرسند محیط زیست چه کار کرد؟ البته اصحاب رسانه اطلاع رسانی خوبی می کنند، اما طرح های لازم جمع آوری شده است تا اجرا شود.

برخی دستگاه ها کوتاهی کردند

وی اضافه کرد: همگی باید بخواهند تا مشکل آلودگی رفع شود، در طرح جامع کاهش آلودگی هوا نیز مشخص شده شهرداری، اداره صنعت و معدن و ... چه کنند، اما  در بحث اجرا فعالیت های ارزنده ای صورت نگرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: استاندار اصفهان مطرح کرده تا دلایل نرسیدن به نقاط مثبت، مشخص شود، از دستگاه های اجرایی این مباحث را رسیدگی می کند. حقیقت این است که برخی از دستگاه ها نیز کوتاهی کرده اند، پیش از این آقای ظهرابی، مدیر کل سابق محیط زیست اقدامات خوبی انجام دادند، اما نهایتا همدلی لازم باید صورت گیرد تا کارها پیش برود.

دانیالی اضافه کرد: قرار است ۲۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در اصفهان با کمک اداره کل هواشناسی راه اندازی شود، اما اگر همه خواهان تحقق هوای پاک باشند و اصحاب رسانه هم منطقی عمل کنند می توان امیدوار بود این مشکل رفع شود، همچنین نباید اقدامات مقطعی صورت گیرد، بلکه اقدامات باید ادامه‌دار باشد، حتی یک روز هم نباید در مقابله با آلودگی هوا کوتاهی شود

وی با اشاره به طرح های اداره محیط زیست گفت: ما اکنون از طرح های مقابله با آلودگی هوا عقب افتاده ایم و باید در این راه ضربتی عمل کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به پایش اقدامات دستگاه ها در موضوع آلودگی هوا افزود: این موضوع مطالبه ما نیز است و باید از فعالان محیط زیست در این راه استفاده کنیم، البته در حال حاضر دستگاه ها نظارتی هم به این موضوع ورود کرده اندطرح جامع آلودگی هوای اصفهان پیش زمینه ای برای موفقیت در زمینه های دیگر بود.

ما مسئولان هم مردمیم و دوستدار محیط زیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه "ما مسئولان هم مردمیم و دوستدار محیط زیست هستیم" گفت: از رسانه ها انتظار داریم حرف دل ما مسئولان محیط زیستی را اطلاع رسانی کنند. نمی خواهیم محیط زیست را به مباحث سیاسی وارد کنیم چرا که همه بدبختی های  ما ربط دادن مسایل محیط زیستی به سیاست است و  این درحالی است که به گفته رهبر معظم انقلاب مشکلات زیست محیطی ناشی از کم کاری گروه سیاسی خاصی نیست.

دانیالی با بیان اینکه استاندار اصفهان بر این باور است که همه مسئولان باید مواظب رفتار و اعمال خود باشند، اضافه کرد: از این رو از همه مسئولان در خواست دارند که با وی هماهنگ شوند.

دانیالی در پاسخ به اینکه چرا در هنگام تصویب طرح ها "باید" گفته می شود و صحبتی از عملیاتی شدن این طرح ها دیده نمی شود،  گفت: سعی ما این است که بگوییم شاید و با این صحبت که نباید صرفا باید گفت موافق هستم.

وی تصریج کرد: وظیفه من این است که اطلاع رسانی کنم و شما اصحاب رسانه هم مطالبه کنید. اما خوب است برخی مطالب هم حلاجی شود.

توسعه  صنعت کافی است

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه اول باید به این نتیجه رسید که توسعه صنعت بس است، گفت: این موضوع اول باید مشخص شود بعد اقدامات انجام شود، درحالی که امروزه در این باره دوگانگی وجود دارد.

دانیالی تصریح کرد: از ماست که برماست چرا که در حال حاضر  ۵۵ درصد صنایع و ۶۱ درصد صنایع بزرگ اصفهان در شش درصد از مساحت مرکزی اصفهان مستقر هستند.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به تغییر کاربری های اراضی اصفهان گفت: به عنوان مثال محمود آباد و دولت آباد، علی رغم صورت های صحیح فعالیت قانونی مشکلات محیط زیستی را به همراه داشته اند. به طور کلی مناطقی که این کارگاه ها در آن حضور دارند کشش آلاینده های زیست محیطی را ندارد.

دانیالی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از تولید نفت کوره کاهش یافته است گفت: اما با این حال یک سوم نفت کوره مصرفی مربوط به شهرستان اصفهان، برخوار، شاهین شهر و میمه یعنی به میزان یک سوم کل مصرف سوخت است، این الاینده ها دقیقا جایی می سوزد که مقادیر زیادی از آلودگی وجود دارد، ما رتبه دوم تولید چهار تن فرآورده اصلی را کسب کرده ایم و حدود ۴۰ درصد از آنها در محدوده مرکزی مصرف می شود

وی اضافه کرد: اینکه گفته می شود تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر هیچ صنعتی وجود نداشته باشد در برخی مراکز رعایت نشده است.

آلودگی هوای اصفهان با مهر و تیغ علی برطرف می شود

دانیالی خطاب به استاندار اصفهان گفت: آقای مهرعلیزاده، برخی کارها با مِهر علی قابل انجام است و برخی با تیغ علی، در غیر این صورت تنها شعار می دهیم.

وی اضافه کرد: به واسطه تکلیف استاندار و سازمان محیط زیست کشور وظیفه ما شفاف سازی و اطلاع رسانی است و امیدواریم شما هم اطلاع رسانی دقیق داشته باشید و هدف انجام کار باشد.
وی در پایان شعری را قرائت کرد: هلاک ما به بیابان عشق خواهد بود/ کجاست مرد که با ما سر سفر دارد/ گر از مقابل شیر آید و از عقب شمشیر/ نه عاشق است که اندیشه از خطر دارد

کد خبر 336045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Roza IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    2 0
    اصفهاااااااااااااانم را فقط اصفهااااااااااااان ستیزان نابود کردند .......#اصفهانم_نصف_جهانم_نقش_جهانم_جام_جهان