ایجاد مسیر گردشگری روزنامه‌نگاری در اصفهان

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ساخت مکانی واحد برای انجمن روزنامه نگاران ضروری است، گفت: در صورت مرمت خانه "امیرقلی امینی" این مکان برای فعالیت‌های انجمن روزنامه نگاری در نظر گرفته می شود تا بتوان فعالیت های روزنامه نگاری را به خوبی ادامه داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شامگاه یکشنبه _هشتم بهمن ماه_ محمد عیدی، مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان همراه با فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با "عبدالحسین جعفری"، پیشکسوت روزنامه نگاری دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار که با هدف ارج نهادن به مقام شامخ روزنامه نگار پیشکسوت انجام شد، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ سال است که با استاد جعفری آشنایی دارم، ایشان پشتوانه روزنامه نگاری اصفهان به حساب می‌آیند. قبل از انقلاب اسلامی ایران، انجمن روزنامه نگاری "بلدیه" شکل گرفت و پس از آن "امیرقلی امینی" فعالیت های این انجمن را ادامه داد، پس از فعالیت های ایشان اساتیدی مانند استاد جعفری فعالیت های روزنامه نگاری را در اصفهان ادامه دادند.

وی با اشاره به اینکه استاد جعفری بیش از پنج دهه است که قلم به دست دارد، افزود: ایشان آیینه تمام نمای اصفهان هستند، همچنین در منش اخلاقی الگوی بسیار خوبی برای روزنامه‌نگاران و سایر افراد به حساب می آیند، ایشان همیشه در مسیر روشنگری قدم برداشته و از موج آفرینی های کاذب دوری کرده اند و به طور کلی  یک شهروند نمونه به حساب می آیند.

عیدی اضافه کرد: او همیشه در حل مشکلات شهری کوشا بوده و برجستگی های جامعه را در کنار نقدهای سازنده ستوده است و امیدواریم این رویه به همین صورت استمرار داشته باشد.

ساخت مکانی برای انجمن روزنامه‌نگاران

مدیرعامل سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: بارها جعفری را در استانداری، فرمانداری، شورای شهر و سایر محافل در حال پیگیری مباحث جامعه دیده ام و این نشان‌دهنده عمق توجه و دغدغه این روزنامه نگار نسبت به مسایل و مشکلات جامعه است، جعفری سرمایه نمادین شهر است و درحالی که می توانست به پایتخت سفر کند اما مانند استاد ارحام صدر و کسایی در اصفهان ماند.

عیدی با اشاره به اینکه ساخت مکانی واحد برای انجمن روزنامه نگاران ضروری است، گفت: در صورت مرمت خانه "امیرقلی امینی" این مکان برای فعالیت‌های انجمن روزنامه نگاری در نظر گرفته می شود تا بتوان فعالیت های روزنامه نگاری را به خوبی ادامه داد، البته مکانی هم در محل ارگ جهان نما وجود دارد و می توان از این مکان هم به عنوان محلی برای فعالیت های این انجمن استفاده کرد.

مواردی که روزنامه نگاران را تهدید می کند

در ادامه این دیدار رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: روزنامه‌نگاری همواره با تهدیداتی روبرو است و در این شرایط روزنامه نگار به این فکر می‌افتد که باید واقعیت ها را بنویسد و یا با توجه به شرایط جامعه نویسندگی کند.

وی ادامه داد: روزنامه‌نگار در هر کلمه ای که می نویسد اضطرابی دارد، اما استاد جعفری از این مسئله عبور کرده اند و واقعیات جامعه را منعکس می کنند که در نهایت در بهبود اوضاع جامعه موثر است. چنین اساتیدی نگین شهر ما هستند و باید خاطرات ایشان حفظ و ثبت شود تا آیندگان از این تجربیات استفاده کنند.

شجاعت، لازمه کار روزنامه نگاری است

عبدالحسین جعفری که همیشه رسالت اصلی خود را بیان مشکلات جامعه و پیدا کردن راه حلی برای آن می داند، در این دیدار نیز به بیان برخی از مشکلات جامعه روزنامه‌نگاران پرداخت و گفت: از جمله مشکلات این قشر می توان به نبود مکانی واحد برای فعالیت های انجمن روزنامه‌نگاران اشاره کرد. با مرمت خانه امیرقلی امینی که خود پیشکسوت روزنامه نگاری با فعالیت در روزنامه اصفهان بوده است می توان کمک بزرگی به این قشر کرد، در این صورت این مکان به پایگاهی برای روزنامه نگاران تبدیل می شود.

این روزنامه نگار پیشکسوت اضافه کرد: علاوه بر مرمت خانه امیرقلی امینی می توان خانه مرحوم شفتی که در نزدیکی خانه امیرقلی است را نیز مرمت کرد تا این مکان نیز به موزه آثار روزنامه نگاری تبدیل شود. در نهایت در صورت تحقق این مهم شاهد ساخت مسیر گردشگری روزنامه‌نگاری خواهیم بود که در توسعه گردشگری نیز موثر است.

جعفری در بخشی دیگر با اشاره به اینکه شجاعت، لازمه کار روزنامه نگاری است، اضافه کرد: در زمانی که ساواک مردم را تهدید می کرد با اطلاعات و مستنداتی که داشتم در روزنامه اطلاعات با تیتر بزرگ نوشتم «مدیرکل مسکن و شهرسازی رشوه گرفته است»، پس از این ساواک هیئتی از تهران به اصفهان فرستاد و با همکاری ساواک اصفهان تا چندین روز پیگیر این مسئله شد و آزار و اذیت ها و تهدیداتی برای من داشتند، در نهایت با توجه به اینکه گزاش من به دور از حب بغض و بر مبنای مستندات بود رهایم کردند و آن مدیر نیز برکنار شد.

کد خبر 335932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.