اصفهان دیگر تحمل اشتباهات مدیریتی را ندارد

رییس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر اصفهان گفت: متاسفانه بیشتر پروژه‌های عمرانی شهر فاقد مطالعات مورد نیاز اولیه است که نتیجه آن، شکل‌گیری پروژه‌های ناقص می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در جلسه علنی امروز-یکشنبه- شورای اسلامی شهر اصفهان اظهارکرد: تعریف پروژه‌های شاخص در شان شهر اصفهان در بودجه ۹۷ با مشارکت فکری مردم، نخبگان و پس از مطالعات لازم، ضروری است. متاسفانه بیشتر پروژه‌های عمرانی شهر فاقد مطالعات مورد نیاز اولیه است که نتیجه آن شکل‌گیری پروژه‌های ناقص است که می‌توان به پروژه جهان نما، پل امام خمینی(ره)، بدنه شرقی چهارباغ و میدان امام علی(ع) اشاره کرد.

وی ادامه داد: اصفهان دیگر تاب و تحمل اشتباهات و این روش مدیریتی را ندارد، بنابراین لازم است قبل از تعریف پروژه‌ها مطالعات لازم انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به افزایش مبلغ بودجه اضافه کرد: به این دلیل اعتقاد به افزایش سقف بودجه داریم که مشارکت بخش خصوصی نیز افزایش پیدا کند، البته با توجه به رکود حاکم بر کشور و شرایط دشوار ساخت و ساز نمی‌توانیم افزایش درآمدی در مدیریت شهر داشته باشیم و با شرایط فعلی دچار خام فروشی و شهر فروشی خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۹۶۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه جاری شهرداری در نظر گرفته شده، با کل سقف بودجه سه هزار میلیارد تومانی انتظار می رود سقف بودجه جاری نیز کاهش یابد.

ملت با بیان اینکه شهر اصفهان این روزها با مشکلات گوناگونی رو به رو است که نگاه به هر یک از این مشکلات و ارائه راه‌حل برای آنها، از جمله مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری قلمداد می‌شود، گفت: مسائلی نظیر افزایش جمعیت شهری و شهرنشینی، نداشتن دسترسی کارآمد و سریع مردم به خدمات عمومی، افزایش هزینه تردد شهری، رشد سرانه‌های مخرب شهری نظیر ترافیک، آلودگی هوا و ...، امروزه از مهم‌ترین معضلات کلانشهر اصفهان قلمداد می‌شود که نگاه به رفع این مشکلات باید در مدیریت شهری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت واژه "دسترسی" در حوزه شهرنشینی اظهارکرد: « دسترسی» از نظر معنای لغوی به معنای دستیابی آسان به امکانات موجود و از دیدگاه علمی به معنی «به دست آوری و استفاده از تمامی منابع و فضاها به منظور بهره‌گیری و استفاده از آنها در جهت ارتقاء کیفیت زندگی» است، بنابراین امروزه باید پذیرفت که در کنار زیبایی و آسایش، « دسترسی» عاملی مهم در جهت ارتقاء کیفیت زیستی تلقی می‌شود.

 عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بدون شک دسترسی نداشتن شهروندان به خدمات شهری در شهرهای پرجمعیت، خود یک عامل مهم هدر رفت سرمایه از نظر مالی و انسانی محسوب و به ناکارآمدی مدیریت شهری منجر می‌شود.  به دلیل دسترسی نداشتن راحت شهروندان به ادارات شهری برای رفع نیازهای خود در طول یک روز، مدیریت شهری باید متحمل هزینه‌های چند برابری از قبیل حمل و نقل، امنیت، محیط زیست و ترافیک و ... شود که در نهایت رضایت کافی شهروندان علی رغم ارائه تمام آن خدمات شهری، فراهم نشده است.

ملت تصریح کرد: طبیعی است که در صورت بی‌توجهی به این موضوع، آینده این کلانشهر مهم، با مشکلاتی مواجه خواهد شد، بدون شک باید در این زمینه به آیندگان پاسخگو باشیم زیرا برداشت صحیح از الگوهای جهانی به عنوان یک ضرورت مهم قلمداد می‌شود و این ضرورت در مدیریت شهری، نقشی پراهمیت‌تری دارد.

به دنبال شهری کارآمد و پویا هستیم

وی با تاکید بر اینکه شورای پنجم شهر اصفهان از ابتدای شکل‌گیری خود به دنبال تغییر الگوها و پارادایم‌های مدیریت شهری متناسب با کیفیت و کمیت‌های استاندارد جهانی برآمده و در این زمینه، نگاهی جدی مبتنی بر رویکردهای علمی را مد نظر خود قرار داده است، افزود: یکی از مهمترین الگوهای مد نظر در این خصوص، ایجاد زیرساخت‌های نوین و متوازن با اولویت‌ها و نیازهای ضروری شهر و در نتیجه افزایش سطح آگاهی عمومی است که به طور حتم امروز درآغاز راهی برای ساخت شهری" کارآمد "و "پویا "قرار داریم.

این عضو شورا با بیان اینکه تغییر نگرش مدیریت شهری به سوی شهر هوشمند است، گفت: فراموش نکنیم، شهرسازی در عصر انقلاب اطلاعات، انگاره‌های مختلفی را برای الگوی ساخت، بافت و شکل شهری عرضه می‌کند که این خود ضرورت شهرسازی هوشمند است، جنبه خلاقانه فعالیت‌های الکترونیکی به عنوان یکی از ابعاد مهم این تصمیم برای حرکت به سوی شهر هوشمند تلقی می‌شود.

ملت ادامه داد: تمامی فعالیت‌های الکترونیکی، شاخصه‌های مهمی را در خود جای می‌دهد که در صورت رسیدن به آن، بسیاری از نیازهای امروز اصفهان برطرف خواهد شد، به طور مثال می‌توان خدمات شهروندی را به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته به شهروندان ارایه کرد.

وی با بیان اینکه خدمات الکترونیکی به دلیل استفاده از امکانات و دسترسی به منابع از مهمترین ویژگی‌های یک شهر آرمانی محسوب می‌شود، اظهار کرد: کاهش ضریب هزینه‌های حمل و نقل عمومی و افزایش حداکثری عملکرد حمل و نقل عمومی، کاهش آلایندگی‌ها و کاهش سرانه مصرف سوخت از نتایجی است که با تحقق شهر الکترونیک می‌توان به آن دست یافت، این مهم به عنوان یک نیاز ملی امروزه یکی از سیاست‌های اصلی دولت نیز به شمار می‌رود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه ایجاد محیط الکترونیکی جامع برای ارائه خدمات عمومی و دولتی و پاسخگویی به نیازهای پیچیده روزافزون شهروندان ضروری است، عنوان کرد: پویایی محیطی فرضی به نام "اصفهان مجازی" می‌تواند به میزان بازدهی عوارض به سیستم مدیریت شهری بیفزاید و به یک منبع پایدار درآمد شهری تبدیل شود.

ملت ادامه داد: خدمات الکترونیک گامی موثر در جهت پاسداشت محیط زیست، پایدارسازی زیرساخت‌ها و توسعه استفاده از منابع پایدار انرژی است، در واقع با استفاده از این خدمات می‌توانیم به سوی شهری عاری از «گاز کربنیک» تا پایان سال ۱۴۱۰ حرکت کنیم.

این عضو شورا با اشاره به فعالیت‌های خلاقانه الکترونیکی در زمینه های بانکی، اداری، تجاری، تفریحی، اطلاعات، حمل و نقل، آموزشی و... گفت: ارایه خدمات یک مرحله‌ای به شهروندان، تقویت رقابت تجاری شهر و ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر توسط تجارت الکترونیک، ارتباط بهتر سازمانها و ارگان‌های مختلف شهری، دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات شهری، افزایش مشارکت مردم در اداره شهر، کاهش ترافیک با توجه به کاربرد اینترنت در فعالیت‌های شهری از جمله مواردی است که در شهر الکترونیک محقق می شود.

وی اضافه کرد: با رعایت اصول شهر الکترونیک علاوه بر کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری، می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها را با نیازهای شهروندان و شهر همسو و در وقت و انرژی صرفه جویی کرد، همچنین از سرمایه گذاری بیشتر بر روی روشهای قدیمی اداره شهرجلوگیری شده و زیرساختار لازم برای توسعه‌ شهر فراهم می‌شود.

ملت با بیان اینکه کاهش فساد اداری و افزایش نظم در فعالیت های عمومی و دولتی شهر با استفاده از سیستم اطلاعاتی جامع محقق می‌شود، گفت: توسعه خدمات الکترونیکی در شهر موجب هدایت و مدیریت تقاضا در پاسخگویی، ذخیره‌سازی، ایجاد شبکه‌هایی با انرژی چندگانه، دستگاه های هوشمند و مدل های جدید تجارت می شود، اما این مهم بدون در نظرگیری عامل مهمی همچون فرهنگ و کالبد محقق نمی شود.

وی با بیان اینکه توسعه خدمات الکترونیکی در جهت توسعه شهری و حرکت به سوی شهر هوشمند، بزرگ‌ترین اقدام در یک دهه آینده است، تصریح کرد: فرهنگ و سبک زندگی مهمترین عناصر در این حوزه محسوب می شوند، لذا باید با همکاری تمام مردم و ارتقاء نقش مشارکت عمومی در حوزه های مختلف در جهت بهبود فضای شهری گام برداریم.

کد خبر 335889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.