هر کس در سوریه می جنگد به دنبال سهم خواهی است

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به مذاکرات سوری در وین اتریش، گفت: دیگر مانند سابق معارض سوری نداریم؛ به همین خاطر صورت مسئله کاملا فرق کرده و دستیابی به یک توافق به نفع دولت سوریه در انتظار است.

علی خرم، کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با ایمنا با اشاره به مذاکرات سوری در وین اتریش، گفت: مذاکرات سوریه زیر نظر سازمان ملل متحد، هر بار  بر اساس شرایط در جاهای مختلفی مانند ژنو، وین و ... برگزار می شود. 

وی افزود: در حال حاضر شرایط روی زمین در سوریه فرق کرده و این موقعیت با کمک ایران، حزب الله و روسیه تقویت شده است. دولت سوریه نسبت به قبل که تنها بر یک پنجم خاک خود حاکمیت داشت، اکنون بیش از نصفی از این کشور را در دست دارد.

خرم با اشاره به کسانی که پشت سر گروه های تروریستی مانند داعش، جبهه النصره و امثال آن بودند، گفت: عربستان و قطر، ظاهرا پشتیبانی خود را رها کرده اند و ممکن است بخواهند از جای دیگری شروع کنند، ولی ترکیه به خاطر حفظ منافع و امنیت ملی خودش، تغییر جهت داد و از حمایت داعش به مقابله با داعش تبدیل شد.

وی خاطر نشان کرد: در وضعیت کنونی داعش از بین رفته و بازیگران سوریه، از یک طرف آمریکا و از طرف دیگر روسیه است و البته ایران و ترکیه هم در این صحنه بازی می کنند. در این میان، ترکیه هم به نفع سوریه و هم به ضرر آن فعالیت کرده است و مجموعه این رخدادها به این معناست که در مذاکرات وین، معارض سوری نداریم.

خرم تصریح کرد: معارضین دولت سوریه یک دسته کردها هستند که در حال حاضر ترکیه با آنها در حال جنگ است و مورد حمایت آمریکا هستند و دسته دیگر عربهای نزدیک به القاعده و تندروها هستند که در عفرین توسط ترکیه ایجاد می شود، دیگر مانند سابق معارض سوریه نداریم؛ به همین خاطر در نبود معارض جدی و با پیروزیهای جدید دولت سوریه، صورت مسئله کاملا فرق کرده و مذاکرات وین به نفع دولت سوریه در انتظار است. 

وی افزود: هر کسی که در سوریه می جنگد به دنبال سهم خواهی است؛ حتی خود روسیه هم به دنبال سهم خواهی است و خواستار این بود که کل سوریه را متعلق به خود کند؛ آمریکا هم در دوره ترامپ به سوریه بازگشت و سعی کرد که نقش خود را در این کشور تقویت کند؛ چنانکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه ترامپ گفته بود نیروهای آمریکا برای آینده دراز مدت در سوریه می مانند تا دولت بشار اسد قدرت نگیرد و در حقیقت از این طریق بتوانند در مقابل روسیه بایستند.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به سیاست ایران در قبال سهم خواهی های این سه کشور، گفت: ایران علاوه بر اینکه به منافع و امنیت ملی خود می اندیشد، تلاش می کند دولت سوریه را نیز تقویت و به حفظ تمامیت ارضی آن کمک کند. در نتیجه تلاشی که عربستان، قطر و ترکیه برای سرنگونی دولت بشار اسد کرده اند، موفق نبوده و ایران تلاش کرده یکپارچگی سیاسی سوریه حفظ شود. حال اینکه ایران در مقابل این بازی و مرزبندی جدید با ترکیه و امریکا چه خواهد کرد، در آینده مشخص می شود.

کد خبر 335810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.