نگاه آکادمیک به اندیشه امام خمینی(ره) لازم، اما ناکافی است

معاون امور فرهنگی، هنری و امور ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: شیوه تمرکز پرداختن به امام در مراکز پژوهشی و آکادمیک لازم است اما کافی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری شامگاه -جمعه - ششم بهمن ماه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله با اشاره به اینکه امام خمینی انقلاب خود را در قالب سنتی فرهنگی و تاریخی عرضه کرد گفت: اگر قرار باشد گفتمان امام همگانی شود، زبانی همچون زبان هنر قادر به انجام این کار نیست و در میان تمام رشته های هنری تئاتر به دلیل مواجهه رو در رو با تماشاچی ماندگارتر است.

وی برگزاری جشنواره نمایشنامه و تئاتر روح الله را رویدادی تازه و بدون سابقه در کشور دانست و گفت: امیدواریم این حرکت همچون یک نهال بالنده تر از قبل شود و در فضای هنر تئاتر کشور سایه افکن و در سال های آینده نیز به صورت ملی برگزار شود.

معاون امور فرهنگی، هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) حضور استاندار و شهردار اصفهان در مراسم اختتامیه این جشنواره را نشانی از اهتمام به هنر دانست و گفت: از برگزارکنندگان این جشنواره و جوانان هنرمندی که به فراخوان جشنواره لبیک گفتند تشکر می کنم.

وی همچنین حضور عباس کمساری در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را رخدادی مبارک دانست و گفت: شورای سیاست گذاری جشنواره روح الله با حضور پیشکسوتان و جوانان شکل گرفته است و داوران از تهران در جشنواره حضور داشتند که مایه خرسندی و غنای جشنواره است.

وی با تاکید بر بررسی آرا و اندیشه های امام در عصر جدید خاطرنشان کرد: از دو منظر می توان به شخصیت امام پرداخت، نخست اینکه از زاویه هویت بخشی به اندیشه امام اهمیت دهیم، امام بخشی از هویت فرهنگی، تاریخی، مذهبی و سیاسی ما را تشکیل می دهد. تاریخ معاصر ایران بدون امام فاقد هویت است. امام از ارکان اصلی هویت تاریخی معاصر است و ضرورت دارد به اندیشه ایشان پرداخته شود.

معاون امور فرهنگی، هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) ویژگی چنین دیدگاهی را مورد بررسی قرار گرفتن اندیشه امام در نظر اهالی تحقیق و پژوهش دانست و گفت: البته عیب این نگاه نیز این است که شیوه پرداختن به امام در مراکز پژوهشی و آکادمیک متمرکز می‌شود و توده مردم با این بحث درگیر نمی شوند، بنابراین این نگرش به نظرات امام لازم است اما کافی نیست.

کمساری با اشاره به اینکه منظر دوم درباره امام خمینی حقیقت طلبانه، مداواطلبانه و گشایش گرایانه است، گفت: اندیشه امام باید خود را در عمل نشان دهد، یعنی این گفتمان باید دردی از دردهای جامعه دوا کند، آن وقت است که اندیشه امام زند و پویا خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اجزای گفتمان امام باید بررسی شود عنوان کرد: باید پارامترهای عملی از اندیشه امام را در دست داشته باشیم. در ارکان اندیشه امام عدالت طلبی محور اصلی است که اگر اکنون بر همین مبنا عدالت طلبی را دنبال کنیم راه گشا خواهد بود. امروز تبعیض، رانت و فساد هر چقدر در کشور تسری پیدا کند به معنای فاصله گرفتن از اندیشه امام است، اگر تمام شبکه‌های تلویزیونی از عکس امام پر شود به تنهایی تاثیرگذار نیست، چون امام تاریخ ساز، عدالت گرا، ظلم ستیز و قایل به حقوق اجتماعی زمان را در قاب عکس آورده و به شخصیت تاریخی مبدل کرده ایم.

وی افزود: امام خمینی به تساوی و مساوات قائل و پدر همه جریان های سیاسی بود، با کسی عقد اخوت نخواند و بر سر ارزش های اسلامی با کسی‌ شوخی نداشت، به فقه جواهری وعنصر زمان توجه داشت و به نقش رسانه ها تاکید داشت و از این رو پاریس را به عنوان آخرین مقصد انتخاب کرد چراکه مهد رسانه‌های خبری بود.

کمساری تاکید کرد: امیدواریم در سال آینده این جشنواره را حداقل در حوزه نمایشنامه نویسی ملی کنیم، هم اکنون ۱۳۸ نمایشنامه وجود دارد که می تواند منبعی غنی برای آفرینش تئاتر باشد.

کد خبر 335740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.