گردشگری مهمترین عامل توسعه پایدار شهری است

شهردار اصفهان با انتقاد بر اینکه در سایه برنامه های نادرست توسعه، شاهد خشکی زاینده رود و آلودگی هوا هستیم، گفت: گردشگری یکی از ملموس ترین و مهمترین وجوهی است که می توانند در توسعه پایدار شهری نقش ایفا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا قدرت الله نوروزی شامگاه پنجشنبه در دومین همایش الگوی ایرانی توسعه، با اشاره به برنامه های توسعه ای ایران از سال ١٣٢٧ تاکنون، اظهار کرد: از سال ۱۳۲۷ ایران بعد از آلمان و ژاپن دارای برنامه های توسعه ای پنج ساله است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۷ ایران پنج برنامه توسعه را تدوین، تصویب و اجرا کرد، افزود: از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ نیز پنج برنامه توسعه در کشور تصویب شده است.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه طی ٧٠ سال گذشته ایران با برنامه اقتصادی اداره شده و باید به اندازه این سال ها رشد و پیشرفت داشته باشد، گفت: بررسی ١٠ برنامه توسعه ایران نشان می دهد که ما با یک الگوی توسعه پایدار به موفقیت نرسیده ایم  سوال است که چرا این برنامه ها حقوق آیندگان را تعیین نکرده است؟

وی با بیان سوالاتی ادامه داد: باید دید چرا برنامه توسعه پایدار در ایران محفق نشده و تناسبی بین زیست بومی جامعه و مسایل واقعی شهر و کشور ایجاد نشده و چرا نتوانسته ایم در این برنامه ها از پتانسیل های خود استفاده کنیم و چرا گردشگری برای ایران به خصوص اصفهان ملاک توسعه نبوده است؟

نوروزی با تاکید بر اینکه اگر برنامه های ما مبنتی بر توسعه پایدار بود امروز شاهد نمادهای ناپایداری نبودیم، اظهار کرد: در سایه برنامه های نادرست توسعه متاسفانه شاهد خشکی زاینده رود و آلودگی هوا هستیم همچنین با رشد نامتوازن و از دست دادن معماری اصیل ایرانی و گرفتن متون شهروندی شهرها را به خطر انداخته ایم.

وی با بیان اینکه باید تعریف درستی از توسعه پایدار داشته باشیم، تصریح کرد: هر توسعه ای علاوه بر تامین حقوق مردم در این دوره باید به تعیین حقوق آیندگان آسیب وارد نکند. اگر توسعه را برای حال بخواهیم و از منابع زیرزمینی برای زیرساخت های آینده بهره نگیریم علاوه بر اینکه توسعه پایدار اتفاق نیفتاده حقوق شهروندی نیز رعایت نمی شود و اگر توسعه پایدار محقق نشود نسل سوم حقوق بشری نقض خواهد شد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه انسان باید هدف نهایی توسعه باشد، گفت: در توسعه شهری محور اصلی، شهروندان است و اگر در سایه توسعه کمی، توسعه کیفی صورت نگیرد و کیفیت زندگی، سلامت و آسایش شهروندان تضمین نشود توسعه مورد نظر اتفاق نخواهد افتاد و در نهایت در توسعه شهری مردم و شهروندان باید نقش اصلی را ایفا کنند چرا که مشارکت آنها منجر به توسعه پایدار می شود.

وی افزود: در توسعه پایدار شهر علاوه بر پویایی باید کرامت انسانی حفظ شود و نباید محیط زیست آسیب ببیند و باید با برقراری عدالت اجتماعی به رشد متوازن شهر کمک کرد.

نوروزی با تاکید بر ضرورت شفاف سازی اطلاعات در توسعه پایدار، گفت: اگر رانت خواری رواج پیدا کند عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد. توسعه پایدار، توسعه اقتصاد شهری مبنتی بر دانش است و شهر باید از دانش فناوری برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از ملموس ترین و مهمترین وجوهی است که می توانند در توسعه پایدار نقش ایفا کند، اظهار کرد: صنعت گردشگری می تواند منجر به شکوفایی پتانسیل ها، پویایی و حرکت شهر شود. گردشگری پتانسیل میراث ملموس و ناملموس شهری را در اختیار دارد و باید تمام بخش های عمومی، خصوصی، دولتی و ... آن را امری مهم محسوب کنند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه صنایع دستی و هنرهای دستی نیز پتانسیل مهمی در توسعه پایدار دارند، افزود: معماری و فرهنگ شهری از عناصر توسعه پایدار است بنابراین ناگزیریم اصفهان را به سوی درآمدی ناشی از صنعت توریسم حرکت دهیم و زیرساخت های لازم آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: نمی شود شعار توسعه گردشگری را داد اما تنها ۱۱ هزار تخت در هتل های اصفهان وجود داشته باشد و در نوروز نیز ۱۵ هزار تخت داشته باشیم. همچنین نمی شود ادعای توسعه پایدار کرد و تنها یک هتل پنج ستاره داشته باشیم.

نوروزی تصریح کرد: توسعه شهر زمانی پایدار است که به درآمد پایدار برسد و مزیت بوم شهر حفظ شود، افزود: امروزه حل معضلات شهری آنقدر پیچیده است که نمی توان بدون کمک مردم به توسعه پایدار و اقتصادی پویا برسیم. شهر باید دانش بنیان و مبتنی بر فناوری های نوین باشد.

وی تصریح کرد: همه باید بدانند با تحقق گردشگری اشتغال به وجود می آید بنابراین باید با شناسایی فرصت ها، آنها را در اختیار مردم قرار دهیم.

شهردار اصفهان تاکید کرد: توسعه پایدار و شهر پایدار شهری است که دارای نظام تدبیر باشد و در سایه تدبیر می توان فرصت ها را تحقق بخشید.

کد خبر 335685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.