گفتمان واحد در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: مشکل اصلی در آموزش و پرورش را نبود گفتمان مشترک در بین تأثیرگذاران جامعه می دانم به طوری که دولت هم نمی‌داند چه مسیری را در پیش بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی حاجی بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی موسسه اندیشه یاوران معین اصفهان که با عنوان نقاط قوت و ضعف آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: مسائل مرتبط با آموزش پرورش در دو جلد کتاب قطور در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم فهرست شده بود و تا آنجا که اطلاع دارم این فهرست در این سال‌ها کوتاه‌تر نشده است.

وی ادامه داد: این موضوعات شامل مسائل تربیتی، وظایف معلم و دانش‌آموز، محتوای کتب درسی و نظارت بر آنها است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: دیدگاه‌های مختلفی در مورد آموزش و پرورش وجود دارد به طوری که برخی اعتقاد دارند وظیفه این نهاد تنها آماده کردن دانش آموزان برای تحصیل در دانشگاه است و برخی دیگر آموزش و پرورش را نهادی برای پرورش انسان‌های استکبار ستیز ‌می‌دانند، اما عده‌ای دیگر می‌گویند دانش‌آموزان باید در مدارس اهل گفت‌وگو تربیت شوند.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید که دانش آموزان را باید برای حیات طیبه آماده کرد اما شاخصه‌های آن را مشخص نکرده است.

حاجی تصریح کرد: عده‌ای وزارت آموزش و پرورش را مثل دریایی تصور می کنند که اعتبارات و درآمدهای کشور را در خود غرق می‌کند که اگر منحل شود می‌توان با بودجه آن، سه وزارت خانه را اداره کرد.

وی اضافه کرد: هیچ کدام از کسانی که در مورد عملکرد آموزش و پرورش نظر می‌دهند حاضر نیستند به کمک این نهاد بیایند به طوری که هیچ نماینده‌ای از این نهاد در رادیو و تلویزیون برای ارائه سیاست‌های آموزش و پرورش وجود ندارد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش کشور گفت: مشکل اصلی در آموزش و پرورش را نبود گفتمان مشترک در بین تأثیرگذاران جامعه می‌دانم به طوری که دولت هم نمی‌داند چه مسیری را در پیش بگیرد.

وی ادامه داد: متولیان حوزه دین باید برای جذب دانش آموزانی که از طریق اینترنت به همه جهان دسترسی دارند حرفی برای گفتن داشته باشند اما تا به حال تنها به تغییر محتوای کتب درسی اکتفا کرده و پژوهشی در این خصوص نشده است.

ممنوعیت آموزش زبان در مدارس محیط امن آموزش را از دانش ‌آموزان گرفته

حاجی تاکید کرد: دنیا برپایه گفتمان پیش می‌رود و این در حالی است که  متأسفانه هنوز دانش آموز ایرانی نمی‌تواند آدرسی ساده را به زبان انگلیسی بپرسد و مسئولان با ممنوع کردن آموزش زبان در مدارس محیط امن آموزش را از او گرفته و او را به آموزشگاه‌هایی هدایت کرده‌اند که از روند آموزش آنها اطلاعی نداریم.

وی با بیان اینکه در این شرایط آموزش و پرورش باید گفتمان مقبول خود را ارائه دهد، افزود: در دولت اصلاحات به دنبال سند تحول ملی به عنوان یک سند فرا دستی بودیم اما سند تحول بنیادین یک سند درون سازمانی است و بر همین اساس بسیاری از سازمان‌ها می‌توانند از اجرای آن سرباز زنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار کرد: علت اجرایی نشدن سند تحول ملی این بود که برخی کلمه «ملی» را در مقابل اسلامیت می‌دانستد در حالی که این یک برداشت اشتباه است.

وی ادامه داد: اگر به جایگاه  مدرسه اعتنایی نمی‌شود و حقوق معلم کم است، ناشی از این است که به گفتمان ملی آموزش و پرورش توجه نشده است.

دیدگاه‌های ساختاری در آموزش و پرورش یکسان نیست

حاجی گفت: دیدگاه‌های ساختاری در خود آموزش و پرورش هم یکسان نیست به همین دلیل رتبه بندی مدارس و معلمان به درستی انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: برخورداری از نیروی انسانی تحصیل کرده بزرگترین نقطه قوت آموزش و پرورش است که از ظرفیت های آنها در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به درستی استفاده نمی شود البته در سالهای گذشته مدیران به انتخاب معلمان انتخاب می شدند که این امر قدمی کوچک برای مشارکت در سرنوشت آنها بود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: باید پرسید چند نفر از معلمان در تدوین سند بنیادین آموزش و پرورش حضور داشتند این درحالی است که نمایندگان زیادی از دانشگاه‌ها و حوزه علمیه قم در این عرصه فعال بودند.

وی افزود: نیازهای تربیتی دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور با هم متفاوت است بر همین اساس چگونه می‌توان نسخه واحدی برای آنها ارائه کرد؟

حاجی تصریح کرد: اعتماد در بین مدیران و معلمان روز به روز در حال کاهش است به طوری که این بی‌اعتمادی، کیان جامعه را به خطر خواهد انداخت. از طرفی دیگر انگیزه شغلی در بین بسیاری از معلمان وجود ندارد و اکثر آنها به دنبال موقعیت کاری بهتر هستند.

استفاده ابزاری قدرت‌طلبان سیاسی از وزیر آموزش و پرورش، اخلاقی نیست

وی ادامه داد: قدرت طلبان سیاسی کشور، در بسیاری از شرایط، وزیر آموزش و پرورش را تحت فشار قرار می‌دهند تا به اهداف خود برسند که این مسأله اخلاقی نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: عمر وزارت آموزش و پرورش کوتاه است درحالی که اجرای طرح‌های آموزشی زمان بر هستند و نمی‌توان در طول چهار سال ثمره‌های آنها را مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا بهتر است طرح‌های آموزشی را در ابتدا در مقیاس کوچک اجرا کرد اما متاسفانه همانطور که دیدیم قبل از انجام آسیب‌شناسی در خصوص نظام قبلی آموزش و پرورش، نظام جدید در کل کشور اجرایی شد.

حاجی یادآورشد: درگذشته سطح تحصیلات معلمان در دوره راهنمایی، کارشناسی ارشد و گذراندن یکسال دوره مهارت معلمی تعیین شده بود و در مواردی اجازه استخدام لیسانسه‌ها به شرط تحصیل و دریافت کارشناسی ارشد داده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم همه بر این باور برسیم که ما باید در اختیار خدمت به کشور باشیم نه اینکه کشور در اختیار ما باشد، آموزش و پرورش می تواند انسان‌های توسعه یافته‌ای تربیت کند که مسیر پیشرفت را به روشنی ببیند و در آن را حرکت کنند.

کد خبر 335604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.