دوچرخه؛ انتخابی هوشمندانه در عصر مدرن

بر اساس تحقیقی در کشور دانمارک، به ازای هر یک کیلومتر دوچرخه سواری، جامعه ۲۳ سنت سود می برد و به ازای هر یک کیلومتر که با اتومبیل حرکت می‌کنیم جامعه ۱۶ سنت متضرر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از وبسایت"wired"، با وجود اینکه بسیاری از مردم به سبک زندگی شهری علاقه‌مند هستند، این سبک زندگی همواره مشکلاتی را برای محیط زیست و همچنین برای اهالی سیاره زمین به وجود می‌آورد. افزایش شهر نشینی باعث افزایش حمل و نقل عمومی و به طبع افزایش آلودگی هوا می‌شود. در بین راهکارهای مختلفی که کشورهای دنیا برای مبارزه با معضل آلودگی هوا در پیش گرفته‌اند، استفاده از دوچرخه و فرهنگ دوچرخه سواری به عنوانی انتخابی هوشمندانه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در سال‌های اخیر تحقیقات حاکی از فواید دوچرخه سواری در سطح شهر در مقایسه با اتومبیل است. بر اساس تحقیقی در کشور دانمارک، به ازای هر یک کیلومتر دوچرخه سواری، جامعه ۲۳ سنت سود می‌برد و شهروندان به ازای هر یک کیلومتری که با اتومبیل حرکت می‌کنند ۱۶ سنت جامعه را متضرر می‌سازند. بسیاری از شهرها اهمیت و مزایای دوچرخه سواری را دریافته‌اند و در حال سرمایه گذاری برای ایجاد مکان‌ها و همچنین اجرای طرح‌هایی برای همگانی کردن فرهنگ دوچرخه سواری هستند. در این رابطه بر اساس نوشته سایت wired، در یک رتبه بندی  ۲۰ شهر برتر دنیا از نظر علاقه‌مندی و اهمیت به دوچرخه سواری مشخص شدند.  

در این رتبه بندی، شهرهای کپنهاگ و آمستردام در جایگاه‌های اول تا دوم قرار دارند. بعضی از شهرهای آلمان از جمله برلین و مونیخ و هامبورگ در جایگاه پایین تری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی هستند، اما با این وجود دیگر شهرهای کشورهای اروپایی مانند اوترشت هلند و استراسبورگ فرانسه جایگاه خوبی در این رتبه بندی اشغال کرده‌اند. در این میان برخی شهرها مانند مونترال کانادا و مینیاپولیس آمریکا نیز در این جایگاه در رتبه‌های آخر قرار گرفته‌اند. اغلب شهرهای این رتبه بندی را کشورهای قاره سبز پررنگ کرده اند در حالی که کشورهای آسیایی در این نقشه جایگاهی ندارند.

تصویر رتبه بندی شهرهای مختلف دنیا بر اساس ترویج فرهنگ دوچرخه سواری:


 کپنهاگ و آمستردام پیشتاز در فرهنگ دوچرخه سواری

از میان ۲۰ شهر دوستدار دوچرخه سواری در دنیا، شهر کپنهاگ (پایتخت دانمارک) و آمستردام (پایتخت هلند) دو شهر پیشتاز برای دوستداران دوچرخه و دوچرخه سواری است. این دو شهر بر حسب تصادف در چنین جایگاهی قرار نگرفته‌اند، بلکه معیارهای بسیاری برای ارزیابی این شهرها و قرار گرفتن آنها در این رتبه بندی جهانی لحاظ شده است. بر اساس معیارهای ذکر شده در "شاخص کپنهاگ"(THE COPENHAGENIZE INDEX)، دراین شهر دوچرخه به عنوان وسیله‌ای ساده و در عین حال بسیار کاربردی به منظور جابه جایی و حمل و نقل شناخته شده است. بر اساس فهرست منتشر شده در سال ۲۰۱۴، کپنهاگ، پایتخت دانمارک به عنوان محبوب ترین شهر بین دوچرخه سواران شناخته شد. این در حالی است که آمستردام در سال ۲۰۱۳ در رتبه اول قرار داشت. دلیل پیشرفت کپنهاگ در این زمینه، سرمایه گذاری و اهمیت به زیربنای دوچرخه سواری است.

این شهر با سرمایه گذاری و اعمال برنامه های اصولی همچنان در حال بهبود وضعیت دوچرخه سواری است. ساخت پل های ویژه دوچرخه برای سهولت عبور و مرور دوچرخه سواران و همچمنین بالا بردن امنیت آنها در شهر از دلایل پیشرفت شهر کپنهاگ در زمینه دوچرخه است. قبل از اینکه مهندسان شهرسازی الگوها و مسیرهای حمل و نقل عمومی را برای حرکت اتومبیل در شهرها طراحی کنند، هر شهری مستعد پذیرش دوچرخه به عنوان کاربردی‌ترین وسیله در حمل و نقل عمومی است. این روزها اعمال سیاست و فراهم آوردن زیربناهای لازم در سیستم دوچرخه سواری، و همچنین محدودیت در استفاده از اتومبیل، دو شهر کپنهاگ و آمستردام را به الگویی الهام بخش و مدرن در عصر جدید تبدیل کرده است. بر اساس نوشته سایت "wired" این دو شهر بر اساس شاخص‌های زیر بالاترین نمره را در زمینه فرهنگ دوچرخه سواری در میان شهرهای دنیا کسب کرده‌اند.

در این رتبه بندی پارامترهای لازم برای داشتن شهر دوستدار دوچرخه شامل موارد زیر بررسی می‌شود:

۱. حمایت مردمی؛ در این رتبه بندی طرز فکر مردم و نهادهای غیر دولتی (NGO) در حمایت از طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و همچنین دوستدار محیط زیست دراولویت اول قرار دارد.

۲. نوع دیدگاه مردم به دوچرخه؛ اینکه جایگاه دوچرخه در میان وسایل حمل و نقل عمومی کجاست؟ به غیر از دوچرخه سواران حرفه ای، مردم عادی تا چه اندازه از دوچرخه به عنوان وسیله ای برای جا به جایی استفاده می کنند؟ به عنوان دومین شاخص این رتبه بندی اعلام شده است.

۳. امکانات رفاهی برای دوچرخه؛ آیا در شهر جایگاه، پارکینگ‌های ویژه دوچرخه و امکانات رفاهی دیگر مانند مکان‌های ویژه دوچرخه در اتوبوس و متروها وجود دارد؟

۴. فرهنگ سازی و اجرای زیر ساخت مناسب برای دوچرخه سواری در شهر؛ خطوط ویژه دوچرخه برای امنیت و آسایش بیشتر دوچرخه سواران است. با این تعریف آیا در شهر خطوط ویژه به اندازه کافی  برای دوچرخه سواران وجود دارد؟

۵. برنامه‌های ویژه دوچرخه سواری؛ آیا در شهر برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در زمینه دوچرخه سواری برگزار می‌شود؟

۶. جنسیت دوچرخه سواران؛  چند درصد از جمعیت دوچرخه سواران شهر را خانم و چند درصد را آقایان تشکیل می‌دهد؟

۷. امنیت دوچرخه سواران؛ آیا دوچرخه سواران موارد امنیتی مانند استفاده از کلاه و دستکش دوچرخه سواری را رعایت می‌کنند؟ 

۸.اهمیت دوچرخه سواران در اجتماع؛تا چه اندازه جامعه و رانندگان به حقوق دوچرخه سواران احترام می‌گذارند؟ 

۹. ساختار شهر؛ تا چه اندازه مهندسان و طراحان شهری در ساختار شهر به زیرساخت‌های مربوط به دوچرخه اهمیت می‌دهند؟

۱۰.  محدودیت سرعت؛ با توجه به اینکه کنترل سرعت وسایل نقلیه در شهر باعث امنیت عابران پیاده و دوچرخه سواران می‌شود، چه تدابیری برای کنترل سرعت و امنیت بیشتر دوچرخه سواران و عابران پیاده در شهر اندیشیده شده است؟


امروزه، در عصر ترافیک و تکنولوژی انتخاب دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه، انتخابی هوشمندانه است و شهرهای مدرن و پیشرفته دنیا این نکته را دریافته اند. در یک بررسی که در سال ۲۰۱۴  به منظور آشنایی با شهرهای دوستدار دوچرخه دنیا انجام شد، بر اساس معیارهایی مشخص، شهرهای اروپا بهترین جایگاه را در بین شهرهای دنیا دارند و در مقایسه اکثر شهرها در آمریکا و آسیا با دوچرخه بیگانه و با خودرو دوست هستند. کپنهاگ و آمستردام، دو شهر اروپایی با داشتن زیر بنا و معیارهای لازم در زمینه فرهنگ دوچرخه سواری، به پایتخت دوچرخه سواران معروف هستند. در واقع سال‌های زیادی است که این دو شهر قوانین بسیاری را در زمینه دوچرخه بررسی و سرانجام بهترین راهکارها را اعمال کرده‌اند. بر اساس یک بررسی انجام شده، داشتن زیر بنای لازم و سرمایه گذاری برای دوچرخه مهم ترین عامل موفقیت این دو شهر محسوب می‌شود. در این رابطه داشتن مسیرهای ویژه دوچرخه و همچنین کنترل تعداد اتومبیل ها و سرعت آنها بستر لازم را برای امنیت دوچرخه سواران فراهم می کند.

تصاویر از: Koen Van Niekerk

کد خبر 335430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.