کشف نقوش باستانی صخره‌ای در مرکز استان اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از کشف نقوش باستانی صخره‌ای در مرکز استان اصفهان در محدوده شهرستان شاهین شهر و میمه با محوریت مسیرهای ارتباطی اقتصادی و فرهنگی متعلق به پنج هزار سال قبل خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری صبح امروز -یکشنبه- ۲۴ دی ماه با اعلام این مطلب افزود: با توجه به ارایه شواهد و مدارک مبنی بر وجود برخی نقوش باستانی صخره ای در منطقه مرکزی استان اصفهان و در محدوده شهر میمه از توابع شهرستان شاهین شهر و میمه، تیم متشکل از باستان شناسان در پاییز امسال جهت بازدید و شناسایی محل عازم شهر میمه شد و در بازدید از محیط به کشف برخی نقوش صخره ای که در اصطلاح علم باستان شناسی "نگارکند" خوانده می شود دست یافت که این نقوش عمدتا در محدوده روستای گردشگری "حسن رباط" از توابع میمه بوده است.

وی ادامه داد: همچنین تیم باستان شناسی اداره کل موفق به کشف یک تپه باستانی متعلق به عصر ساسانی و یک محدوده معدن کاری در همین منطقه متعلق به عصر ساسانی شد.

الهیاری با اشاره به سایر کشفیات تیم باستان شناسی، اظهار داشت: باستان شناسان اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه این عملیات با تعدادی قبور قدیمی متعلق به دوران پیش از اسلام نیز مواجه شدند. بررسی های نخستین نشان می‌دهد که این "نگارکندها" متعلق به حدود هزاره سوم پیش از میلاد یعنی حدود پنج هزار سال قبل بوده و پس از آن این نقوش تا دوران اسلامی ادامه دارد. مردمی که این نقوش را بر دیواره های صخره ای نقش کرده اند در عصر تمدن می زیسته‌اند و به واسطه ارتباطات تجاری با مراکز پیرامون خود اقدام به حک کردن علایم و نشانه های مختلف می کردند.

وی افزود: پراکندگی محدوده این نگارکندها نشان می دهد که از چند هزار سال گذشته راه های تجاری در فلات مرکزی ایران از اصفهان به میمه و از آن طریق به کاشان و قمصر در شمال و همچنین منطقه گلپایگان در شمال غرب اصفهان منتهی می‌شد، بنابراین این مسیرها از حدود پنج هزار سال قبل وظیفه ایجاد ارتباطات تجاری و اقتصادی بین مردم متمدن فلات مرکزی ایران را حتی پیش از ورود آریایی ها بر عهده داشت.

همچنین علمدار علیان، مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: نقوش صخره ای یکی از نخستین شاخصه های ارتباط غیرکلامی و بصری انسان ها از دوران پیش از تاریخ و سپس دوران تاریخی به شمار می رود.

وی افزود: دانش شناخت هنر صخره ای یا همان "نگارکندها" کمی بیش از پنجاه سال است که در ایران شکل گرفته است، لذا شناسایی این هنر ارزشمند می تواند نقش مهمی در شناخت تاریخی تطور فرهنگ و تمدن این سرزمین کهن در ادوار مختلف تاریخی ایفا کند.

وی با اشاره به همکاری پژوهشگران جوان با این اداره کل، تاکید کرد: اکنون با همکاری پژوهشگران جوان استان که از دانشجویان دوره دکتری به شمار می روند، در صدد هستیم تا پس از اخذ مجوز از پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی کشور، عملیات تخصصی باستان شناسی این "نگارکندها" را آغاز کرده و در مرحله بعد آنها را به ثبت ملی برسانیم.

کد خبر 334641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.