فقر عامل اصلی تولد کودکان فاقد مدارک هویتی است

یک فعال حقوق کودک با بیان اینکه فقر عامل اصلی تولد کودکان فاقد مدارک هویتی است، گفت: در استان‌های مرزی و به ویژه در میان مردم اهل سنت این موضوع بیشتر از اینکه با فقر اقتصادی مرتبط باشد، یک مساله فرهنگی و عقیدتی است.

سمیه یخچالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه کودکان فاقد مدرک هویتی را نمی‌توان بی‌هویت نامید، گفت: این کودکان هویت دارند اما برای اثبات هویتشان زبان و صدایی ندارند.

مدیرعامل جمعیت حمایت از حقوق کودکان مهر زنده‌رود اصفهان با ابراز تاسف از اینکه تلاش‌های فعالان حقوق کودک و حقوقدانان حامی حقوق کودکان و برخی نمایندگان مجلس در خصوص تصویب لایحه"تعیین تکلیف کودکان بی هویت"هنوز به جایی نرسیده، اظهار کرد: اگر کودکی دارای مادر ایرانی و پدر غیرایرانی باشد نمی‌تواند تابعیت ایرانی بگیرد و شناسنامه ایرانی دریافت کند و این در حالی است که حدود یک میلیون کودکی که دارای مادر ایرانی هستند و در ایران متولد شده‌ و شناسنامه ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کودکان فاقد شناسنامه معمولا در مناطق محروم و استان‌های مرزی متولد می شوند، تصریح کرد: این کودکان بعضاً در خانواده‌های دارای مشکلات اقتصادی، تحت شرایط خاص و یا حاصل ازدواج اجباری زنان ایرانی با مردان خارجی هستند.

این فعال حقوق کودکان با بیان اینکه فقر عامل اصلی تولد کودکان فاقد مدارک هویتی است، افزود: در استان‌های مرزی و به خصوص در میان شهروندان اهل سنت این موضوع بیشتر از اینکه با فقر اقتصادی مرتبط باشد، یک مساله فرهنگی و عقیدتی است.

وی  گفت: بخشی از کودکان فاقد شناسنامه، توسط مادران معتاد متولد می‌شوند و در روستاها هم ازدواج دختران جوان فقیر با مردان مسن شهری همچنین ازدواج‌های موقت یکی دیگر از دلایل پیدایش چنین کودکانی است.

یخچالی در خصوص موانع تحصیل کودکان فاقد مدرک هویتی نیز اظهار کرد: با دستور رهبر معظم انقلاب از سه سال گذشته تاکنون کودکان فاقد شناسنامه به شرط طی کردن مراحل قانونی تعریف شده،  امکان تحصیل برای آنها فراهم شده است.

مدیرعامل جمعیت حمایت از حقوق کودکان مهر زنده رود همچنین بی توجهی خانواده ها را از دیگر دلایل بازماندن از تحصیل کودکان فاقد مدرک هویتی دانست و گفت: در برخی موارد خانواده ها نسبت به ثبت نام فرزندانشان در مدارس دیر اقدام می کنند و یا به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه مدارس از تحصیل فرزندانشان ممانعت می کنند.

وی با اشاره به اینکه کودکان فاقد شناسنامه از حق بیمه عمومی محروم هستند، تصریح کرد: نقص‌هایی در اجرای این طرح وجود دارد که باعث شده هنوز هم کودکان زیادی از این گروه، از تحصیل باز بمانند.

یخچالی با تاکید بر اینکه کودکان بدون هویت در مناطق حاشیه‌ای اصفهان بیشتر مشاهده می شود، گفت: نمونه‌های بسیاری از این موارد در این مناطق قابل مشاهده هستند که دستگاه‌های اجرایی اعم از دادگستری، ثبت احوال و البته نمایندگان مجلس باید برای حل شدن مشکلات این قشر تلاش‌های لازم را به عمل آورند.

کد خبر 334624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.