مالیات بر ارزش افزوده ماشین پولسازی دولت است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: با تاکید بر اینکه بخش خصوصی، یتیم اقتصاد ایران است، گفت: پایان قراردادهای پنج ساله سپرده گذاری سال های ۹۶ و ۹۷ است و به طور قطع شاهد رشد نقدینگی و به دنبال آن افزایش نرخ ارز هستیم و کسی جلودار آن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا معصومه آقاپور علیشاهی پیش از ظهر امروز در نشست مشترک کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران و اصفهان، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در ۱۰ سال گذشته دچار شعارزدگی شده و از اقدام و عمل خبری نیست، اظهار کرد: متاسفانه بخش خصوصی، یتیم اقتصاد ایران است.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی چند سال گذشته با اشتباهاتی در کشور بدنه دولت هر روز فربه تر و بخش خصوصی نحیف تر شد و دولت از سال ۹۱ تا ۹۵ به جای سیاست گذاری اقدام به قیمت گذاری کرد، افزود: در نظر داریم از پتانسیل نمایندگان مجلس به عنوان پلی برای ارتباط قوه مقننه و قوه مجریه استفاده کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سال ۹۱ نقدینگی کل کشور ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان سال ۹۵ به یک میلیون و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، افزود: نقدینگی کشور تا پایان آبان امسال به یک میلیون و ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و این رشد ۱۷۲ درصدی نقدینگی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۱ میزان تولید کشور ۷۴۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان سال ۹۵ به یک میلیون و ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسید، گفت: این ارقام نشان از رشد ۷۸ درصدی تولید است که متاسفانه واقعی نبوده و تنها در پنج سال گذشته ۲۸ درصد در تولید رشد داشتیم.

آقاپور با اشاره به رشد ۱۴۸ درصدی مالیات در این سال‌ها، تصریح کرد: متاسفانه ما دچار خفگی اقتصاد در بخش خصوصی هستیم.

وی با بیان اینکه با پایان قراردادهای پنج ساله سپرده گذاری به طور قطع فنر نرخ ارز که اکنون دست دولت روی آن است، رها خواهد شد، تصریح کرد: پایان قراردادهای پنج ساله سپرده گذاری در سال های ۹۶ و ۹۷ خواهد بود و به طور قطع شاهد افزایش نقدینگی هستیم و در این شرایط با افزایش نرخ ارز مواجه می شویم که کسی جلودار آن نخواهد بود. بنابراین کشور باید خود را برای این مرحله آماده کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، گفت: باید چند کشور را بررسی موضوع مالیات بر ارزش افزوده بررسی و در نظر بگیریم و دولت و بخش خصوصی یک تیم و همراه شوند.  

وی با بیان اینکه یکی از مدل های ارزش افزوده در دو کشور آلمان و ترکیه است، اظهار کرد: کشور ترکیه گروهی متشکل از صنوف مختلف، دانشگاهیان، کارآفرینان، نخبگان و تولیدکنندگان کوچک را با عنوان «تولی تک» ایجاد کرد تا مسائل اقتصادی را تسهیل کنند.

آقاپور با تاکید بر اینکه باید فاتحه کشوری که از ۱۰۰ درصد بودجه‌اش تنها ۱۶ درصد عمرانی است را خواند، افزود: اتاق بازرگانی باید از تجربه کشورهای موفق استفاده کند و در این راه بخش خصوصی سیاست گذار باشد نه قیمت پذیر.

وی همچنین در خصوص اصلاح قانون ساختار بانک مرکزی، تاکید کرد: به طور قطع بعد از بررسی لایحه بودجه ۹۷ این موضوع در دستور کار جدی مجلس قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم شبستر در مجلس با بیان اینکه متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده تنها به ماشین پولسازی برای دولت تبدیل شده است، اظهار کرد: با وجود مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس و با تصمیم رییس مجلس قرار شد امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده تنها برای سه سال دیگر در مجلس تصویب شود با این شرط که در این مدت صندوق های مکانیزه فروش در بخش اصناف راه اندازی شوند و در این راستا مجلس ۳ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

وی همچنین در خصوص مشکلات بانکی، تصریح کرد: باید بپذیریم تا زمانی که ایران وارد شبکه FATF نشود و شفاف سازی اقتصادی در آن صورت نگیرد، مشکلات ما همچنان باقی خواهد ماند.

آقاپور با اشاره به اغتشاشات اخیر کشور، گفت: متاسفانه این تجمعات و اغتشاشات از موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز همچون کاسپین شکل گرفت و معتقدم دستگاه قضایی امروز شاه کلید کشور نیست و قفل شده است.

وی در خصوص جذب فاینانس در کشور، گفت: قراردادهای خطوط فاینانس ۸ میلیارد یوریی ایتالیا، ۲۰ میلیارد دلاری اگزیم بانک، ۲۰ میلیارد دلاری کره جنوبی و ... منعقد شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه خوشبختانه خط های فاینانس در کشور به خوبی در حال بازگشایی است، گفت: متاسفانه سهم اصفهان در این جذب این سرمایه بسیار اندک است و نباید در این خصوص فرصت سوزی کند البته استان کرمان به خوبی عمل کرده است.

وی به انفجار سرمایه های اجتماعی کشور در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی می تواند به عنوان فرصت از این نقص دولت استفاده کند.

آقاپور همچنین موضوعات مدیریتی را یکی از نواقص و ایرادات دولت تدبیر و امید دانست و گفت: متاسفانه در این دولت ما شاهد رسوب مدیریتی در کشور هستیم همچنین جای تاسف است که ۱۵ هزار نفر در بخش خصوصی اصفهان اخراج شده اند.

وی در خصوص صنایع کوچک در کشورمان، اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد تولید ناخالص ملی در دنیا در بخش صنایع کوچک و متوسط انجام می شود. در استان اصفهان صنایع مادر خوبی وجود دارد اما در صنایع کوچک و متوسط ضعیف عمل کرده است که اتاق بازرگانی باید به این بخش توجه کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با بیان اینکه در بودجه ۹۷ قرار است ۶.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بخش های مختلف برداشت شود، تاکید کرد: استان ها باید سعی کنند تا بیشترین بهره و برداشت را از این صندوق داشته باشند.

وی در خصوص نرخ بالای سود تسهیلات بانکی در کشور، گفت: در نظر داریم در مجلس بعد از اصلاح ساختار بانک مرکزی، قانون بانکداری اسلامی را بررسی و تصویب کنیم که بهره آن ۴ درصد خواهد بود.

آقاپور با بیان اینکه در این بحث باید تحمل کنیم چرا که احتمال دارد بعد از اجرای قانون بانکداری اسلامی مردم سپرده های خود را از بانک ها خارج کنند، افزود: متاسفانه پول زیادی در دست بانک ها نیست و حتی ۴۰ درصد طلب بانک ها از دولت است.

وی همچنین اظهار کرد: در لایجه بودجه ۹۷ دولت رقم ۲۰۰ میلیون دلار به شرکت های دانش بنیان تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه ۲.۶۷ درصد هر جامعه ای نخبگان، ۲.۶۷ درصد آن پخمه ها و بقیه از طبقه نرمال هستند، گفت: در کشورهای توسعه سافته از قابلیت هر دو دسته استفاده می شود اما در ایران نخبه ها را بیرون می کنند و پخمه ها را مدیریت نمی کنند و نرمال ها نیز قابل هدایت نیستند که متاسفانه بیشتر مشکلات ما از این بابت ناشی می شود.

کد خبر 334393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.