۶+۲ نکته از شهرآورد ۶۲

سپاهان و ذوب‌آهن هنگام رویارویی با یکدیگر در شصت و دومین شهرآورد نصف‌جهان، در عین تفاوت وجوه اشتراک جالبی با هم دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درباره شصت و دومین شهرآورد فوتبال اصفهان نکات زیر قابل‌ذکر است:

۱- فعالان نقل و انتقالاتی

هر دو تیم اصفهانی در دور رفت لیگ هفدهم پایین‌تر از حد انتظار نشان دادند و نیم‌فصل نخست را در نیمه پایینی جدول به پایان رساند. در این شرایط، عجیب نبود که هم سپاهان و هم ذوب‌آهن از جمله فعال‌ترین باشگاه‌های لیگ برتری در نقل و انتقالات نیم‌فصل باشند.

باشگاه‌های اصفهانی یک وجه اشتراک دیگر هم با یکدیگر دارند و آن اینکه، لیست خروجی آنها از لیست ورودی‌شان به مراتب بلندتر است. البته برخلاف ذوب‌آهن که به محض پایان نیم‌فصل نخست با شوک سربازی توأمان سه بازیکن ترکیب اصلی خود مواجه شد بیشتر نفرات جداشده از سپاهان به خواست این باشگاه اصفهانی یا به صورت توافقی قراردادشان را فسخ کردند.

۲- یکی آسیایی، دیگری غیرآسیایی

سپاهان و ذوب‌آهن هر دو سابقه‌ای طولانی در آسیا دارند. برخلاف سپاهان که اتفاقاً باسابقه‌ترین تیم ایرانی در لیگ قهرمانان به حساب می‌آید، ذوب‌آهن در دوره پیش روی این رقابت‌ها حاضر است.

البته سبزپوشان اصفهانی تنها به دلیل آنکه نفت تهران شرایط لازم برای شرکت در لیگ قهرمانان را کسب نکرد مجوز حضور در این مسابقات را گرفتند وگرنه آنها نیز فصل گذشته به مانند طلایی‌پوشان همشهری نتوانستند به صورت فوتبالی سهمیه آسیایی بگیرند. جدای از آن، ذوب‌آهن برای رسیدن به جدول اصلی لیگ قهرمانان مرحله پلی‌آف را هم در پیش دارد.

فوتبال‌دوستان ایرانی به خاطر دارند که تیم‌های اصفهانی در مقطع پایانی لیگ شانزدهم چه رقابت فشرده و نفسگیری با یکدیگر بر سر تصاحب جایگاه چهارمی جدول و کسب سهمیه احتمالی پلی‌آف آسیا داشتند. ذوب‌آهن هرچند در نهایت این رقابت نزدیک را از سپاهان برد، اما رتبه چهارمی این تیم با باخت تیم رده‌ سومی تراکتورسازی در فینال جام حذفی بی‌اعتبار شد. البته در نهایت نفت نتوانست از سهمیه مستقیمی که با قهرمانی در جام حذفی گرفته بود، استفاده کند و این تیم اصفهانی بود که به لیگ قهرمانان راه یافت.

۳- اتفاق مهم در فولادشهر در روز پُرشور نقش جهان

در شصت و دومین شهرآورد فوتبال اصفهان سپاهان میزبان است. این یعنی که حتی به فرض در دسترس بودن ورزشگاه فولادشهر هم این دیدار در استادیوم نقش‌جهان برگزار می‌شد.

با این وجود، به موازات برگزاری دیدار سپاهان و ذوب‌آهن در ورزشگاه نقش‌جهان در استادیوم فولادشهر هم یک اتفاق مهم می‌افتد و آن اینکه در همان روز زمین این ورزشگاه زیر کشت می‌رود. طبق اعلام باشگاه ذوب‌آهن، کار پهن کردن چمن ورزشگاه فولادشهر از جمعه آغاز می‌شود و این دقیقاً همان روزی است که سپاهان و ذوب‌آهن در دیگر ورزشگاه مهم شهر اصفهان به دیدار هم می‌روند.

۴- هواداران زیر ذره‌بین

سپاهان در حالی امیدوار است که روز جمعه از حمایت پُرشور هوادارانش در ورزشگاه نقش‌جهان بهره‌مند باشند که بابت آخرین دیدار خانگی خود در این استادیوم از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال جریمه نشده است.

این اتفاقِ در ظاهر نه چندان ویژه به این خاطر اهمیت دارد که باشگاه اصفهانی تا پیش از آن بدون استثنا به ازای هر مسابقه‌ای که در لیگ هفدهم در حضور هوادارانش برگزار کرده بود جریمه شده بود. باید دید پس از دیدار با پدیده این اتفاق نادر درباره دیدارهای خانگی سپاهان در شهرآورد اصفهان هم تکرار می‌شود یا خیر؟

پاسخ مثبت یا منفی به این سوال تا حدود زیادی بستگی به آن دارد که روز مسابقه اتفاقات دربی باب میل هواداران سپاهان رقم بخورد یا نه.

۵- سکوهایی به رنگ طلایی

طبق اعلام هیأت فوتبال اصفهان در شصت و دومین شهرآورد نصف‌جهان قانون ۱۰ به ۹۰ درباره تماشاگران اجرا خواهد شد یعنی تنها ۱۰ درصد از ظرفیت در دسترس ورزشگاه نقش‌جهان که معادل چهار هزار صندلی است در اختیار هواداران ذوب‌آهن قرار می‌گیرد و مابقی سکوها نصیب سپاهان خواهد شد که میزبان رسمی این مسابقه به حساب می‌آید و بلیت‌فروشی بازی را هم به عهده دارد.

۶- دو کلین‌شیت در سه بازی

سپاهان و ذوب‌آهن هنگام رویارویی با یکدیگر در شهرآورد اصفهان یک وجه اشتراک جالب با یکدیگر دارند و آن اینکه از مجموع سه دیدار آغازین خود در نیم‌فصل دوم در دو مسابقه دروازه‌شان را برابر حریفان بسته نگه داشتند با این تفاوت که ذوب‌آهن در دو دیدار نخست خود در دور برگشت لیگ هفدهم گلی دریافت نکرد و سپاهان در دو دیدار اخیرش کلین‌شیت کرده است. اگر طلایی‌پوشان اصفهانی در شصت و دومین شهرآورد نصف‌جهان نیز دروازه خود را بسته نگه دارند برای نخستین بار در لیگ هفدهم موفق به ثبت سه کلین‌شیت پیاپی می‌شوند.

۷- نفری یک غایب قطعی

علی کریمی از سپاهان و کی‌روش استنلی سوآرز از ذوب‌آهن به ترتیب به خاطر مصدومیت و محرومیت به شصت و دومین شهرآورد فوتبال اصفهان نمی‌رسند و غایبان قطعی این بازی هستند.  این احتمال هست که به لیست غایبان این دیدار باز هم اضافه شود. بازیکنانی مثل ادون حسنی از سپاهان و مهران درخشان‌مهر از ذوب‌آهن نیز با مصدومیت‌هایی جزیی دست به گریبان هستند، اما طبق اعلام پزشکان دو تیم احتمالاً مشکلی برای حضور در این مسابقه ندارند.

البته مسعود حسن‌زاده که غایب بلندمدت سپاهان به حساب می‌آید هم برای دیدار با تیم سابقش آماده بازی نیست.

۸- صعود احتمالی؛ پاداش پیروزی در شهرآورد

یکی از اشتراکات دیگر سپاهان و ذوب‌آهن هنگام ملاقاتشان با یکدیگر این است که هر دو تیم با رقبای بالای سر خود اختلاف امتیازی ناچیزی دارند.

ذوب‌آهن اگرچه در رده هفتم جدول ایستاده است، اما از تیم رده‌ چهارمی استقلال فقط و فقط یک امتیاز کمتر دارد. این یعنی که پیروزی سبزپوشان اصفهانی در شهرآورد نصف‌جهان تحت شرایطی ممکن است منجر به صعود چندپله‌ای آنها در جدول و حتی همسایگی‌شان با مثلث صدرنشینی شود.

از آنجا که سپاهانِ رده‌ دوازدهمی با تیم‌های رده‌ دهمی و یازدهمی پدیده و تراکتورسازی به ترتیب دو و یک امتیاز اختلاف دارد پیروزی طلایی‌پوشان در شهرآورد هم احتمالاً صعود آنها در جدول را در پی خواهد داشت، اما حتی برد در دربی هم نمی‌تواند سپاهان را صاحب رتبه‌ای تک‌رقمی کند.

کد خبر 334330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.