۴۰ درصد از تماس های اورژانس اجتماعی اصفهان از سوی مردان است

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: 40 درصد از تماس های اورژانس اجتماعی استان اصفهان از سوی مردان است.

افسانه میرزاییان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اورژانس اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در چهار بخش فعالیت دارد، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی در اصفهان از سال ۱۳۷۸ تحت عنوان مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی راه‌اندازی شد.

وی در تشریح فعالیت این اورژانس افزود: در سال ۱۳۸۴ خط تلفن ۱۲۳ برای اورژانس اجتماعی راه‌اندازی شد و بعد از آن هم خدمات سیار این اورژانس با حضور خودروهایی که نشان ۱۲۳ بر روی آنها درج شده در سطح شهر تردد می کند. همچنین پایگاه خدمات اجتماعی با هدف توانمندسازی ساکنان در سکونتگاه‌های رسمی برای استفاده از ظرفیت‌های بومی مناطق نیز در این اورژانس فعال است.

میرزاییان گروه‌های هدف اورژانس اجتماعی را زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده، دختران فراری، زوجینی که دچار اختلافات خانوادگی یا متقاضی طلاق هستند و یا افرادی که دچار موارد کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و کسانی که با مشکلات اجتماعی سروکار دارند، اعلام کرد.

وی با تاکید بر این امر که زنان یا دختران در معرض آسیب یا خطر می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز به این مرکز مراجعه کنند، گفت: به دلیل وجود یک مرکز کودکان خیابانی در اصفهان این مرکز به مشکلات پسران زیر ۱۸ سال هم رسیدگی و آنها را هم پذیرش می‌کند.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان بهزیستی استان اصفهان در خصوص نحوه پذیرش اورژانس اجتماعی تصریح کرد: پذیرش در این مراکز به دو صورت خودمعرف یا با دستور مقام قضایی است که روش اول به صورت مراجعه شخصی و روش دوم به صورت اجباری است.

وی با بیان اینکه مراجعه کنندگان به اورژانس اجتماعی در مدت کوتاه در این مرکز نگهداری می شوند، گفت: مرکز مداخله در درمان بهزیستی صرفا یک مرکز موقتی است و باید در طول ۲۱ روز تکلیف مراجعان روشن شود.

میرزاییان در خصوص چگونگی ایجاد شرایط پایدار برای مددجویان در بهزیستی گفت: مراکز بهزیستی گاهی اوقات شرایط برگشت و پذیرش فرد در خانواده را مهیا می‌کنند، گاهی اوقات فرد از یک استان دیگر است که با یک مددکار به استان مربوطه اعزام می‌شود و در برخی موارد هم فرد در معرض آسیب بوده یا شرایط خانواده برای فرد نامناسب نبوده که این دسته افراد را در خانه‌های سلامت یا خانه‌های کودک و نوجوان پذیرش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طی سه ماه اخیر شش هزار و ۱۶۶ موردتماس با اورژانس اجتماعی اصفهان برقرار شده است، اظهار کرد: از این تعداد تماس ۴۰ درصد از سوی مردان بوده است که در مجموع  یک هزار و ۷۲۱ مورد مرتبط و منجر به تشکیل پرونده شده که ۶۳۳ مورد آن از طرف مردان و یک هزار و ۸۸  مورد از طرف زنان بوده است.

کارشناس مسئول دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با ابراز تاسف از پایین بودن آمار سازش در زوجین خواهان طلاق، گفت: در ۳ ماه اخیر دو هزار و ۶۴۴ مورد مراجعه به مرکز مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق بوده که از این تعداد تنها حدود ۱۱ درصد به سازش ختم شده است.

وی با اشاره به بالا بودن آمار خشونت‌های خانگی از جمله کودک‌آزاری و همسرآزاری افزود: ۲۰ درصد تماس‌ها مربوط به خشونت‌های خانگی و ۱۳ درصد تماس‌ها مربوط به کودک‌آزاری بوده است که بالاترین موارد کودک‌آزاری به ترتیب از نوع جسمی، جنسی، روانی و بعد از آن غفلت بوده است که تمام این موارد از طرف نزدیکان از جمله والدین، پدرخوانده یا مادر خوانده بوده است.

میرزاییان با تاکید بر اینکه زوجین در معرض طلاق، زمانی که به اورژانس اجتماعی وارد می شوند نمی‌توان مداخله موثری صورت داد، یادآور شد: کارشناسان مددکاری و مشاوره در اینگونه موارد با مداخله تلفنی به افراد در معرض خطر خدمات ارایه می کنند.

وی با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی در ۱۳ شهرستان استان اصفهان، افزود: در شهر اصفهان یک مرکز اورژانس اجتماعی در خیابان مصلی به صورت شبانه‌روزی با تیم تخصصی روانپزشک، پزشک، مشاور حقوقی، مشاور تربیتی، مددکار اجتماعی و روانشناس آماده خدمات‌رسانی است.

کد خبر 334286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.