چند راهکار برای رسیدن به ایده آل حمل و نقل عمومی

استاد دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به اینکه بودجه لازم برای تسریع در روند احداث مترو فراهم نیست، بهتر است در شرایط موجود خطوط «B.R.T» در شهر اصفهان گسترش یابد.

محسن ابوطالبی اصفهانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهارکرد: در شهرهای بزرگ جهان همچون مسکو با وجود اینکه تجهیزات و زیرساخت‌های مترو  بسیار پیشرفته است، اما تمامی مدهای حمل و نقل عمومی برای شهروندان در آن وجود دارد لذا به این مسأله باید در کلانشهر اصفهان نیز توجه کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از خودرو شخصی در شهرها باید به امری لوکس و گران قیمت تبدیل شود و به همین منظور می‌توان هزینه‌های سوخت و ارائه خدمات را برای این خودروها افزایش داد. در صورتی که سرویس‌دهی حمل و نقل عمومی به شرایط ایده‌آل برسد باید به سمت کاهش استفاده از خودروهای شخصی در شهر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بهترین راهکار برای گسترش وسیله نقلیه عمومی، توجه به خطوط «B.R.T» در شهر است، ادامه داد: مطالعات انجام شده برای احداث خطوط مترو در اصفهان مربوط به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است، از طرفی بودجه لازم برای تسریع در روند ساخت و ساز مترو نیز فراهم نیست به همین دلیل بهتر است خطوط «B.R.T» در شهر گسترش یابد.

ابوطالبی اصفهانی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته مسیرهای انحصاری به اتوبوس‌های تندرو اختصاص یافته تا  بتوانند سریعتر حرکت کرده و مسافران را به مقصد برسانند.

وی تاکید کرد: باید ضمن گسترش شبکه حمل و نقل عمومی در شهر هزینه‌ خدماتی مثل عوارض و پارکینگ را بیشتر کرد تا شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق شوند، البته همه خیابان‌های شهر ظرفیت استفاده از این وسایل را ندارد، به همین دلیل بهتر است حریم های مشترکی برای وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی در این معابر در نظر بگیریم.

استاد دانشکده حمل و نقل دانشگاه اصفهان کیفیت و کمیت ایستگاه‌های اتوبوس شهری را در میزان استفاده از این وسایل تأثیرگذار دانست و گفت: این ایستگاه‌ها علاوه برداشتن جلوه‌های بصری مناسب باید از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی خوبی برخوردار بوده و زمان رسیدن هر خطوط اتوبوس شهری را اطلاع رسانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهر باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته و مطلوبیت، قیمت، اختلاف ویژگی‌های حمل و نقل عمومی با خودروهای شخصی و زمان‌بندی آنها را در نظر گرفت.

کد خبر 333948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.