دانشمندان  یک گام به حل معمای «آلزایمر» نزدیک شدند

پیشرفت های اخیر در تصویر برداری مغز، دانشمندان را یک گام به حل معمای آلزایمر نزدیک کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و ترجمه از "مدیکال اکسپرس" این تصاویر برای اولین بار نشان می‌دهد که پروتئین کلیدی عامل مرگ سلول‌های عصبی در سراسر مغز در گسترش بیماری آلزایمر نقش دارد. به کمک نتایج این تحقق می‌توان با مسدود کردن گسترش این پروتئین مانع از روند این بیماری شد.

حدود ۴۴ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آلزایمر زندگی می کنند. علائم این بیماری شامل مشکلات حافظه، تغییر رفتار و از دست دادن استقلال است. پیش از این محققان دریافتند که این علائم ناشی از رشد غیرطبیعی دو پروتئین به نام‌های "بتاآمیلوئید" و "تائو" در مغز است. تصور می شود که گسترش بتا آمیلوئید در ابتدا رخ می دهد و با گسترش پروتئین تائو ابتلا به زوال عقل پیشرفت می کند و پروتئین تائو عامل از بین برنده سلول های عصبی است که در بیاد آوردن خاطرات و عملکردهای شناختی مشکل ایجاد می کند.

تا چند سال پیش، تنها راه شناخت این بیماری بررسی مغز بیماران بود که در اثر ابتلا به آلزایمر فوت کرده بودند. با این حال، پیشرفت های اخیر در تصویربرداری از بیماران مبتلا به آلزلیمر که هنوز زنده هستند، میسر شده است.

در یک مطالعه که در مجله "Brain" منتشر شده است، یک تیم به رهبری دانشمندان دانشگاه کمبریج با استفاده از ترکیبی از تکنیک های تصویربرداری برای توضیح اینکه چگونه الگوهای پروتئین تائو در مغز ۱۷ بیمار مبتلا به آلزایمر با گروه شاهد کنترل و بررسی شد. این بررسی نشان داد که چگونگی انتشار این پروتئین ها در سراسر مغز، موضوع گمانه زنی در میان دانشمندان است. یک فرضیه این است که رشد پروتئین تائو مضر در یک مکان شروع می شود و سپس به مناطق دیگر گسترش می یابد و یک واکنش زنجیره ای ایجاد می کند. این ایده که به عنوان "گسترش ترانس نئورال" شناخته شده است، از بررسی موش ها به دست آمد.

همچنین دو فرضیه رقابتی دیگر وجود دارد. فرضیه "آسیب پذیری متابولیسم"که می گوید تائو به صورت موضعی در سلول های عصبی ایجاد می شود، اما برخی از مناطق با نیازات متابولیکی بالاتر آسیب پذیرترند. در این موارد، تائو نشانگر بیماری در سلولها است. فرضیه سوم، "پشتیبانی تروپیک" نیز نشان می دهد که برخی از مناطق مغز آسیب پذیرتر از دیگرا بخش های مغز است، اما به اندازه تقاضای متابولیسم بستگی دارد و بیشتر به فقدان تغذیه به منطقه و یا الگوهای بیان ژن مربوط است.

با توجه به پیشرفت های اسکن PET، اکنون می توان این فرضیه ها را با هم مقایسه کرد.

دکتر "توماس کوپ" از اداره علوم اعصاب بالینی در دانشگاه کمبریج واولین نویسنده این مطالعه می گوید: "پنج سال پیش این نوع مطالعه امکان پذیر نبود، اما با توجه به پیشرفت های اخیر در تصویربرداری، می توانیم صحت هریک از این فرضیه ها را بررسی کنیم و دریابیم کدام فرضیه با آنچه که مشاهده می کنیم بیشتر موافق است."

وی و همکارانش در مورد ارتباطات عملکردی مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تحقیق کردند و سطح پروتئین تائو در بیماران مختلف را باهم مقایسه کردند. یافته های این تحقیق از ایده گسترش ترانس نئورال پشتیبانی کرد به این معنی که تائو در یک مکان رشد می‌کند و گسترش می یابد.

پروفسور "جیمز رُو" نویسنده ارشد در این تحقیق می گوید: "در بیماری آلزایمر، شایع ترین قسمت مغز برای گسترش تائو محدوده قشر "انتورهینال" مغز است که در کنار هیپوکامپ،" منطقه حافظه قرار گرفته است. اولین علائم آلزایمر مشکلات حافظه است اما مطالعات نشان می دهد که تائو پس از آن در سراسر مغز گسترش می یابد و سلول های عصبی را آلوده می کند و باعث از بین رفتن سلول های عصبی می شود و حال بیمار به طور مداوم بدتر می کند.

تأیید این فرضیه راهکاری برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر ارایه می دهد به این صورت که با داروهایی می توان مانع از گسترش تائو شد و در پی آن بیماری آلزایمر را کاهش یا متوقف سازیم.