احیای صنعت سیمان با ساخت جاده‌های بتونی

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس گفت: صنعت سیمان در شرایطی کنونی با بحران تقاضا روبرو شده و با تغییر تقاضای داخلی می توان از تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان جلوگیری کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی سید محمدجواد ابطحی در سومین نشست  کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی می تواند با ارایه لایحه به مجلس استفاده از رویه های بتونی در جاده سازی کشور را ترویج دهد و با حمایت از ساخت این  جاده ها، صنعت سیمان کشور را احیا کند.

وی اضافه کرد: صنعت سیمان در شرایطی کنونی با بحران تقاضا روبرو شده و با تغییر تقاضای داخلی می توان از تعطیلی واحدهای تولیدی سیمان جلوگیری کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس تصریح کرد: با مشارکت انجمن سنگ ایران و اتحادیه سنگبری های، نخستین شهرک فناوری آزاد و نمایشگاه و فروشگاه بین المللی و دائمی سنگ در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر تأسیس و راه اندازی می‌شود.

وی برندسازی سنگ را یکی از مهمترین اقدامات برای احیای صنعت سنگ استان اصفهان برشمرد و گفت: دانشگاه آزاد خمینی شهر در این راستا با ایجاد بخش ویژه سنگ می تواند نقش مهمی در تقویت صنعت سنگ استان داشته باشد.

ابطحی افزود: برای برون رفت از مشکلات و شکستن تحریم و نجات نفت از تک محصولی، راهی جز توجه به سنگ وجود ندارد و ۶۷۰۰ کارخانه فرآوری سنگ در کشور سرمایه بزرگی است و دولت باید به این بخش کمک کند.

وی به نقش شهرداری ها در استفاده از سنگ در مبلمان شهری اشاره کرد و گفت: شهرداری ها می توانند از سنگ و ضایعات فراوری سنگ در پیاده‌روها و حتی نماهای شهری استفاده کنند.

مزیت مهم قیر، صادرات است

رییس اتاق تعاون استان اصفهان در این نشست گفت: مزیت صادرات قیر  از مصرف داخلی آن در جاده سازی بسیار بیشتر است در حالیکه در ایران سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان داریم می تواند قیر تولیدی را صادر و ارز وارد کشور کند و مازاد سیمان را در ساخت جاده ها به کار گیرد.

حبیب الله بهرامی اضافه کرد: قیر در بازارهای جهانی مشتری بسیاری دارد و به جای مصرف در  پروژه‌های راهسازی باید آن را صادر کرد و سیمان انبار شده در کارخانه‌های سیمان را در پروژه های راه سازی استفاده کرد.

تعطیلی گسترده کارخانه های سیمان

قائم مقام مدیر عامل شرکت سیمان سپاهان در این نشست گفت: به دلیل کاهش تقاضای سیمان  در بازار داخل و بویژه بازار عراق، صنعت سیمان با کمبود تقاضا روبرو شده است.

علی محمد پارسایی تصریح کرد: هر واحد تولید سیمان بیش از یک هزار پرسنل دارد و ده‌ها هزار نفر از آن ارتزاق می کنند و تعطیلی هر واحد ده هزار نفر را با چالش روبرو می کند.

وی با اشاره به تعطیلی یکی پس از دیگری واحدهای کاشی و سرامیک گفت: رکود صنعت ساختمان در صنعت کاشی و سرامیک اثر خود را گذاشت  و به صنعت سیمان خواهد رسید.

قائم مقام مدیر عامل شرکت سیمان سپاهان افزود: هزینه تولید واحد های سیمان در کنار بهره های بانکی فشار سنگینی براین واحدها ایجاد کرده و ادامه روند کنونی منجر به تعطیلی خواهد شد.

وی خواستار هم افزایی واحدهای تولید سیمان در ایجاد محور جدید تقاضا شد و گفت: تغییر مصرف بتون در بخش های مختلف می تواند صنعت سیمان را زنده نگه دارد.   

پارسایی با اشاره به افزایش قیمت نفت و به دنبال آن قیر، گفت: قیر تولیدی پالایشگاه را به راحتی می توان صادرات کرد زیرا تقاضای خارجی ان وجود دارد ولی سیمان این گونه نیست.

استقبال شهرداری اصفهان از طراحی نوین شهری مبتنی بر سنگ

رییس اداره نگهداری و تعمیرات فنی معاونت عمران شهرداری اصفهان در این نشست دلیل عدم استفاده از رویه های بتونی در جاده های شهری را تعدد دستگاه های  خدماتی برشمرد و گفت: نبود مدیریت واحد شهری باعث شده که خیابان های شهر اصفهان توسط شرکت های پیمانکاری هر بار با تخریب و بازسازی روبرو شود.

شاهرخ ضیایی تصریح کرد: ایجاد تونل‌های شهری برای انشعاب تمامی زیرساخت‌های شهری شامل آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات شهری می تواند جاده های شهری را از تخریب پی در پی نجات دهد.

وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان با رعایت استاندارد مصالح ساختمانی از سوی شرکت های تولید سیمان و سنگ از طراحی نوین شهری با استفاده از بتون و سنگ استقبال می کند.

ضیایی خاطرنشان کرد: در ساخت ۹۰ درصد معابر پارک‌ها از بلوک های سیمانی و خرده سنگ ها استفاده شده و امکان استفاده بیشتر از آنها در مبلمان شهری فراهم است.

وی پیشنهاد استفاده از رویه های بتونی در رینگ چهار شهر اصفهان به طول ۸۰ کیلومتر مربع را ارایه کرد و گفت: سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه آسفالت شهرداری اصفهان است که می تواند بخشی از آن به رویه های بتونی اختصاص پیدا کند.

کد خبر 333863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.