کوچه باغ‌های بی دفاع تیران را دریابید!

تیران-کوچه باغ‌های تیران از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، اما با ساخت و سازها اخیر و تبدیل شدن دیوارهای کاهگلی و تاریخی به دیوارهای سیمانی، این هویت فرهنگی در حال نابودی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، کوچه باغ‌های تیران یکی از ظرفیت‌های گردشگری تاریخی و طبیعی این دیار است و دوستداران محیط زیست را بر این باور داشته تا با ثبت این آثار تاریخی حلقه صنعت گردشگری را توسعه دهند.

پیچ‌های پی در پی و باریک و بافت سنتی و تاریخی از ویژگی‌های مهم کوچه باغ‌های تیران است که این مسیر را حتی با وسیله نقلیه موتوری نیز به سختی می توان گذراند، به همین دلیل در گذشته مردم این شهر به وسیله حیوانات اهلی، محصولات خود را جابه جا می کردند.

کوچه باغ‌ها در هر فصل سال، زیبایی خاصی دارد و هویت این‌ها براساس هر فصل و موقعیت آب و هوایی گوناگون است و از این جهت همواره مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد، زیرا قدم زدن در این کوچه باغ‌ها نشاط و خاطرات خوبی در ذهن افراد متصور می‌کند.

زندگی ماشینی به کوچه باغ‌ها رسید

گذشت زمان و گستردگی استفاده از خودروها، سبب شده راه کوچه باغ‌ها برای تردد خودروها باز و پای ماشین به بافت تاریخی و زیبای باغ ها باز شود که چنین اتفاقی به طور حتم آسیب‌های زیادی به دنبال دارد.

بزرگ‌ترین آسیبی که به این بافت تاریخی شهرستان وارد شد، تعریض کوچه‌ باغ‌ها برای تردد خودروها بود که با آغاز عملیات تعریض به مرور زمان پیچ‌های پیاپی و باریک این گذرگاه ها باز شد و ماشین‌ها به نزدیک‌ترین نقطه در مجاورت باغ‌ها رسیدند.

بنایی مدرن در دیوارکشی باغ‌ها

سیمان و مصالح ساختمانی به همراه خودروها به کوچه باغ‌ها رسید و دیوارهای گلی که به واسطه کاه، گل و سنگ ساخته می شدند، تبدیل به دیوارهای سیمانی و بلوکی شدند که این موضوع نیز دیگر تهدیدی برای این بافت تاریخی است.

اگرچه برخی از کشاورزان و مالکان باغ‌های تیران بر این باورند که باید هویت باغ‌ها حفظ شود، اما برخی بدون نگاه به هویت این کوچه باغ‌ها و جنبه تاریخی و باستانی، دیوارهای بلند سیمانی برای باغ‌های خود ایجاد و حتی در درون باغ‌ها ساختمان سازی نیز می‌کنند، اما این موضوع واکنش کارشناسان، مسئولان و دوستداران میراث فرهنگی را به همراه داشته و آن‌ها سعی کرده اند، برای عبور از این مشکل راهکاری بیابند که توجیه افراد و تذکر نسبت به این دو تهدید از جمله اقدامات دغدغه‌مندان این عرصه بوده است.

جلوگیری از تخریب بافت تاریخی 

یکی از راهکارهای مهمی که در حفظ این بافت تاریخی می‌تواند کارساز باشد، ثبت ملی این اثر است که این موضوع به دلیل قرار گرفتن در یک ساختار نظام‌مند، فرصتی برای دفاع از این آثار را برای کسانی که به بافت تاریخی توجهی ندارند، ایجاد می‌کند.

محسن مظاهری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فرآیند ثبت ملی کوچه باغ‌های تیران از چهارسال گذشته با تشکیل پرونده و مستندسازی آغاز شده و این فرآیند در حال پیگیری است.

وی افزود: سرعت در ثبت این اثر تاریخی و طبیعی نیازمند دستور ویژه و اقدامات سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی استان است که با حمایت انجمن‌های میراث فرهنگی این کار با شتاب بیشتری انجام می‌شود.

گسترش آفت در باغ‌ها

محسن حاج عابدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم حفظ کاربری کشاورزی، اظهار کرد: کاربری باغ‌ها باید حفظ شود و دیوارکشی سیمانی مغایر با قانون و تخلف محسوب می شود و با دریافت گزارش از ساخت و ساز در باغ‌ها، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی افزود: ساخت و ساز بدون مجوز در اراضی کشاورزی که دیوارکشی نیز مصداقی از این قانون است، به موجب ماده سه قانون و ماده هفت آیین نامه اجرایی مراجع قضایی، با متخلفان برخورد و ساخت و ساز آنها تخریب می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تیران و کرون ادامه داد: علاوه بر اینکه تغییر کاربری کشاورزی و ساخت و ساز در اراضی کشاورزی مغایر با قانون است، این اقدام به فعالیت کشاورزی نیز صدمه وارد می کند.

وی با انتقاد از دیوارکشی‌های سیمانی اطراف باغات و مزارع کشاورزی، خاطرنشان کرد: دیوار کشی کوتاه و گلی گذشته در باغ‌ها مرسوم بوده، اما در حال حاضر با بی توجهی به صحبت‌های کارشناسان کشاورزی، دیوار کشی‌های سیمانی بلند در باغ ها انجام می‌شود که این معضلی برای مزارع و باغات شهرستان ایجاد کرده زیرا عامل گسترش آفت در باغات تیران و کرون است.

حاج عابدی اضافه کرد: محصولات باغی این شهرستان از جمله انگور و محصولاتی مانند گندم و زعفران از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار است، اما اقداماتی مانند دیوار کشی‌ها مانع از تولید این محصولات می شود.

عزم همگانی برای حفظ هویت کوچه باغ‌ها

 نصب سنگ‌فرش در کوچه باغ ها و مرمت دیوارهای گلی به جذب توریست و گردشگری تبدیل می شود و سبب رونق صنعت گردشگری خواهد شد، اما این موضوع نیازمند مشارکت عمومی و دلسوزی شهروندان برای حفظ هویت این عرصه است.

عزم همگانی و همکاری مسئولان سازمان میراث فرهنگی برای حفظ هویت کوچه باغ های تیران و تبدیل به یک اثر بین المللی نیاز است و البته نقش سازمان‌های مردم نهاد در این عرصه نباید مورد بی مهری و فراموشی قرار بگیرد تا اینکه همه در کنار یکدیگر این هویت و اثر بکر طبیعی و تاریخی را حفظ کنیم.

کد خبر 333691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.