باغ بانوان تیران و کرون، گرفتار حواشی

تیران- شهرستان تیران و کرون یکی از شهرستان‌هایی است که فضای اصولی تفریح و نشاط برای زنان و دختران در آن فراهم نشده و این دغدغه به عنوان یک شعار و وعده باقی مانده است .

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، نشاط، تفریح و محیط امن برای سپری کردن اوقات فراغت برای انسان یک نیاز اساسی است. بی توجهی به این نیاز، پیشرفت انسان را با چالش روبرو می‌کند، زیرا تفریح و شادی به تقویت امید برای پیشرفت، جلوگیری از تکرار در زندگی و تقویت انگیزه‌ها کمک می کند.

اگر شادی و نشاط واقعی که بر اساس مبانی ارزشی و دینی مورد توجه است، فراهم نشود، بعضی ناخواسته یا نادانسته اسیر نشاط و شادی غربی شده و حلقه مفقوده زندگی خود را در آن می‌یابند.

 ورزش و گردش در طبیعت برای سپری کردن اوقات فراغت و کسب نشاط و شادی همواره با روح انسان و با ارزش‌های دینی سازگار بوده، اما باید این زمینه‌ها فراهم شود تا از تفریح سالم بهره‌ مند شویم.

شهر ماشینی، زندگی الکترونیکی، آپارتمان نشینی و نبود محیطی برای تفریح و ورزش، مانعی برای شادی و نشاط مردم جامعه است. در نگاه اول بوستان، پارک‌ و ‌تفرجگاه‌ها از جمله فضاهای تفریحی مناسب به نظر می‌رسند، اما بانوان در این فضاها با محدودیت‌هایی روبه رو هستند و باید مکان مناسبی، متناسب با شخصیت آن‌ها فراهم شود زیرا هر مکانی برای تفریح بانوان مناسب نیست.

مطالبه گری جامعه زنان برای تفریح و شادکامی، مسئولان را بر این باور رساند که مکانی برای شادی و نشاط آن‌ها به صورت خاص و با تامین امنیت فراهم کنند، باغ بانوان تحولی در حوزه نشاط و شادابی زنان است که به دست مدیران شهری رقم خواهد خورد.

باغ بانوان فضای شاد، مفرح و همراه با امکانات متناسب با نیازهای زنان است که راحت و به دور از هرگونه تهدیدی می توانند شادی و نشاط را تجربه کنند، اما آیا این دغدغه بانوان در تمامی شهرها در کنار سایر نیازها از جمله تمیزی شهر، اجرای پروژه‌های راه سازی، ساختمان سازی و همایش‌های بزرگ مورد توجه قرار گرفته است؟

شهرستان تیران و کرون یکی از شهرستان‌هایی است که فضای تفریح و نشاط برای زنان و دختران در آن فراهم نشده و این دغدغه به عنوان یک شعار و وعده باقی مانده و باعث شده نارضایتی جامعه زنان و دختران را به همراه داشته باشد، زیرا بهره گیری از یک فضای خاص برای بانوان از مطالبه‌ها و نیازهای واقعی و اساسی این قشر جامعه است.

احداث باغ بانوان در سه شهر تیران، رضوانشهر و عسگران در برنامه‌های مدیریت شهری بوده، اما اولویت چندانی نداشته و در حاشیه قرار گرفته است.

توجه به این نیاز به اندازه‌ای احساس می شود که در تمامی جلسات کمیسیون امور بانوان شهرستان روند اجرایی آن مورد تاکید فرماندار تیران و کرون قرار گرفته، اما اقدام مدیریت شهری در اجرای این مصوبه، لاک پشتی و یا در برخی مواقع رو به عقب بوده است.

علی رحمانی، فرماندار شهرستان تیران و کرون با انتقاد از کم توجهی‌ به اجرای پروژه باغ بانوان در شهرستان گفت: تامین نیاز نشاط، شادابی، ورزش و تفریح سالم بانوان در یک فضای مناسب مقوله مهمی است که در افزایش کارکرد زن در خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

وی با بیان اینکه باغ بانوان زمینه ساز فرصت‌های مناسب برای تفریح و شادابی بانوان در شهرها است، اظهار کرد: احداث این باغ در شهرستان نیازمند نگاه ویژه شهرداری و اعضای شورای اسلامی است.

فرماندار شهرستان تیران و کرون با اشاره به جانمایی باغ بانوان در شهرهای تیران، رضوانشهر و عسگران تصریح کرد: علاوه بر جانمایی‌ در شهرهای تیران مطالعات اولیه نیز صورت گرفته، اما دوره جدید شورای اسلامی و شهردار تیران باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کنند و در اولویت برنامه‌ها قرار دهند.

وی افزود: با اجرای این پروژه در شهرها شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌هایی مانند دوچرخه سواری دختران در شهر، اعتیاد به مواد مخدر، کاهش وابستگی به بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی خواهیم بود.

مدیریت شهری نگاه جامعی به نیازهای شهر داشته باشد

احداث باغ بانوان از سال ۹۴ با تاکید فرمانداری به صورت جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و شهرداری تیران در یک سال گذشته علاوه بر تملک زمین مطالعات فاز اول را نیز آغاز کرده و شهرداری دو شهر رضوانشهر و عسگران در حال جانمایی پروژه هستند.

محمدرضا احتشام زاده، شهردار سابق تیران اوایل سال جاری  در یکی از جلسات خود در خصوص باغ بانوان تیران گفت: تملک زمین باغ بانوان شهر تیران در بلوار امام رضا(ع) و روبه روی پارک آزادگان انجام شده و مطالعات فاز اول در حال انجام است.

وی افزود: پس از انجام مطالعات عملیات احداث این پروژه توسط شهرداری تیران آغاز فاز نخست آن به بهره برداری خواهد رسید.

حرکت به عقب شورای دور پنجم شهر تیران در احداث باغ بانوان

اما پس از انجام فرآیند قانونی و اجرایی برای احداث باغ بانوان در دوره پنجم شورای شهر و شهرداری تیران، از یک حرکت به عقب این دوره از پارلمان و مدیریت شهری با خبر شدیم.

بهاره دولت یار، عضو شورای اسلامی شهر تیران در یکی از جلسات کمیسیون بانوان شهر تیران از استفاده گلخانه و مهمانسرای شهرداری به عنوان باغ بانوان خبرداد و گفت: یکی از زمین‌های شهرداری که در خیابان طالقانی جنوبی قرار دارد برای ورزش و تفریح بانوان و تحت عنوان باغ بانوان آماده می شود.

وی افزود: شهرداری اعتبار کافی برای احداث باغ بانوان در مکان واقعی خود را ندارد و اجرای پروژه در زمین روبه روی پارک آزادگان فعلا مقدور نیست.

این صحبت‌ها در همان جلسه با مخالفت فرماندار شهرستان تیران و کرون روبرو شد که اجرای موقت باغ بانوان و سرمایه گذاری در زمین گلخانه شهرداری مانع از عملیاتی شدن پروژه باغ بانوان خواهد بود و چنین اقدامی شهر تیران را در آینده از داشتن یک باغ بانوان بزرگ و مجهز محروم می کند.

بازتاب چنین پیشنهادی در سطح شهر نیز با مخالفت بانوان روبه‌رو شد، زیرا زمینی که در نظر گرفته شده برای مهمانسرا و گلخانه شهرداری پیش بینی شده و از طرفی امنیت و فضای کافی برای فعالیت‌های مختلف ورزشی و تفریحی ندارد.

به گزارش ایمنا، بیش از ۳۰ هزار نفر از زنان و دختران شهرستان تیران و کرون خواستار احداث باغ بانوان هستند تا اینکه این فضای پر نشاط زمینه‌ای برای برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌هایی ویژه این قشر برای شکوفایی و معرفی استعداد و توانایی‌های آنان باشد.

مسئولان مدیریت شهری و شورای اسلامی باید نسبت به مسائل و نیازهای شهر نگاهی جامع داشته باشند و تنها موضوعات عمرانی مورد توجه قرار نگیرد، بلکه مسائل اجتماعی و چالش این حوزه نیز در جایگاه خود در اولویت قرار دارند.

کد خبر 333556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.